Gå til innhold

To spørsmål om ytelse pci-e vs agp

pcp160

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lurt litt på dette med pci-e og ytelse. Jeg har fått med meg at det i første rekke er en vesentlig raskere overføringsform, og evne til å levere mer strøm er jo også et pluss.

Men så har det jo såvidt jeg har skjønt ikke gitt noen positiv effekt i ren spillytelse så langt. Så jeg antar at det betyr at agp strengt tatt ikke er noen flaskehals i dagens systemer. Er dette riktig, og i så fall hvor lenge tror vi det er riktig.

Det andre jeg lurer på rundt dette, når vi nå har X600, X700, GT 6600, X850 (og sikkert fler) som er native pci-e, men som i alle fall GT 6600 av de jeg vet, også leveres med konverteringsbrikke til agp.

Får disse kortene likevel nøyaktig samme egenskaper i agp version som pci-e?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok riktig som du sier, at pr dags dato så ligger ikke flaskehalsen i agp formatet men det blir nok kun en halv sannhet i og med det er flere faktorer med :

*Hvordan spill programeres.

*Tilgjengelighet (agp er mer utbredt enn pci-e).

*Nye kunnskaper om hvordan man skal optimalisere koden til pci-e grensesnitt.

Med andre ord, det er uvist om hvor lang tid det vil ta før vi får se potensialet til pci-e men det kommer garantert :thumbup:

Når det gjelder kort som kommer med bro så er jeg litt usikker på om det blir ytelsetap eller ikke, men mye tyder på at det kan bli litt (knapt merkbart) pga denne broen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ok, takk for godt svar Malvado, da ble jeg litt klokere i alle fall. Dette med strøm er jo en reell forbedring allerde i dag, men hos meg feks som da slipper ekstern strøm til skjermkort, måtte jo til gjengjeld ha 4 pinner mer på psu tilkoblingen.

Men har ikke helt blitt klok på om dette har en direkte sammenheng med pci-e eller ikke. Det er kanskje ikke noen direkte sammenheng mellom 24 pins psu og pci-e?

Ellers er det jo betryggende det du sier om fremtiden da. Jeg gikk til pci-e på et tidspunkt da det var ca 20 kort og velge i på Komplett, når jeg ser nå er det 81, så dette har jo gått fort syns jeg.

Da venter jeg i spenning på "bedre" koding osv :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...