tdipower Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Hei. Min bærbare maskin har plutselig funnet ut at den skal bruke lengre tid på det meste. Den bruker mange minutter på å boote opp. Den blå indikatoren under XP logoen tar ca. 20 "runder" før noe skjer. Etter at jeg har tastet inn passord tar det igjen lang tid før ikoner og quicklaunch kommer opp. Når alt er kommet opp er maskina fremdeles treig og å starte firefox tar 20-30 sek. Jeg har funnet ut at maskina jobber mye på en 90-100%, men i prosesslista står det 50-70% på ledige systemresursjer. Det virker som om det bare er brukergrensesnittet som er treigt når windowsen har starta, for defragmentering, nedlasting av filer etc går fort. Men å starte defragprogrammet tar lang tid. Maskina er en HP compaq NC6000 med 1GB ram som eneste endring fra orginal. Jeg kjører dualboot og å starte og kjøre linux går som en drøm. Windowsen har å vært helt fin frem til i går tidlig da jeg kom på jobb og skulle starte maskina. Det er ikke gjort noen endringer mellom at den gikk fort og nå ikke gjør d. Jeg har kjørt diskkontroll fra BIOS og den sier alt er ok. Jeg har kjørt diskscan fra windows. Dette tok 4 timer! men ingen feil ble funnet. Jeg har prøvd å legge inn SP2 men ingen endring i hastighet. Så spørsmålet er om det er noe jeg kan prøve for å få opp farta igjen? Har helst ikke lyst til å reinstallere, hadde tenkt å ha litt fri i helga.... Så om noen har et supertips blir jeg Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 hei. du har vel Antivirus og Antispyware program på maskina di ikke sant? hvis ja så kjør både Antivirusprogrammet ditt først, så en Ad-ware og/eller Spybot. ALLE MÅ VÆRE OPPDATERT. så ser du hva den finner. er det gennerelt en arbeidsmaskin eller gjør du mye rart med den? da tenker jeg på å installere FileShareings program e.l. hvis du installerer slike program kan det gå galt. siden at dette bare skjer i Windows så er det Windows som er problemet ja. prøv deg litt frem å se hva som skjer. Lykke til. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 hei. du har vel Antivirus og Antispyware program på maskina di ikke sant?hvis ja så kjør både Antivirusprogrammet ditt først, så en Ad-ware og/eller Spybot. ALLE MÅ VÆRE OPPDATERT. så ser du hva den finner. er det gennerelt en arbeidsmaskin eller gjør du mye rart med den? da tenker jeg på å installere FileShareings program e.l. hvis du installerer slike program kan det gå galt. siden at dette bare skjer i Windows så er det Windows som er problemet ja. prøv deg litt frem å se hva som skjer. Lykke til. Det var det jeg glemte å skrive ja. Maskina har siste oppdatering på antivirus og jeg har kjørt scan med den + scan med adaware. Maskina er en jobbmaskin, men bruker den også litt privat. Men fildeling etc. bruker jeg ikke på denne. Som nevnt tidligere er problemet kommet plutselig og det ser ut som om windowsen sliter med å jobbe, og når selv oppstarten går seint virker det som om det kan være vansker med å få frem data fra disk/ram. Men nå går det jo fort fra Linux.... Så kan det være windowsfilene som har slått seg på vranga? Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 ja, det kan selvføglelig være det også, men jeg må innrømme at jeg tviler litt. har du sjekka hvilke programmer og tjenester som ligger i msconfig? mulig noe der som ligger å kjører som sinker maskina. har du noe andre enheter kobla til maskina di? trådløst nettverkskort eller USB enheter? hvis ja så kan du prøve å ta ut disse å se om det samme skjer. å du har da ikke gjort noe særlig spesielt på maskina di i det siste? har du tatt en diskopprydning og defragmentering på maskina i det siste? prøv noen av disse løsningene. PS: under enhetsbehandling på egenskaper for min datamaskin, ligger det noe der som det er et gult utropstegn forran? hvis ja så kan dette ha noe med at maskina sinker under oppstart. men Windows skal 99.9 % ikke bli slik hvis den bare har blitt brukt til vanlig bruk som surfing og kanskje høring på musikk. skjønt hvis du bruker Internet Explorer kan det jo skje litt avhvert. eller bruker du en annen nettleser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå