Gå til innhold

Forskjeller på distroer/ annbefalinger av dokument

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fersking på linux, men skal prøve å gjøre noe med det da. Hvor stor forskjell er det på kommandoer/progs. mellom de forskjellige distroene? Det finnes jo flere distroer enn jeg klarer å holde oversikt over. Jeg har installert fedora 3.0 nå og har tenkt å bruke den, hvis ingen klarer å overtale meg til noe annet. Skolen jeg går på har da anbefalt fedora for oss.

Vi hadde linux i ca. 1-2 mnd tilsammen, og "thats that" intil videre (på 1år). Som pensum litteratur har vi "Boken om Linux" *kremt* *kremt*. Grei nok bok for å lære seg grunnleggende kommandoer. (fikk A på prøven om linux, men vil si min kunnskaper er SVÆRT begrensende).

Jeg gjerne skulle hatt linker som kan hjelpe meg videre. Har lest "Den stor FAQ tråden" som var nyttig. Alt må inn med teskjed egentlig for linux, selv om jeg ikke er en "noob". Plages/vet ikke helt hva som skjer bl.a. med samba da jeg i går prøvde å sette opp hjemmenett.

Tar alle tilbakemedlinger med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du tilgang til programmer som vmware er det bare å prøve distroer. Freebsd er veldig fin, slackware har tenkt som freebsd men er på linuxsiden, mens openbsd er noe av det mest sikre du kan sette opp om du gjør det riktig.

Er borti der jeg tuller nå :)

For nybegynnere er kanskje ikke Slackware eller FreeBSD det beste... Spesielt hvis du kan få kommandoer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bruk fedora en stund du. til du føler deg trygg. prøv å finn alternativer til alle windowsprogrammer og bruk dem til du liker dem. når man endelig tør å ta skrittet, flytte all data over til ext3 og ikke bruker win lengre, det er da du kan fortsette til vanskeligere ting.

er nå mitt forslag da..

1: bli fri fra win

2: bli godt kjent og innse hvor mye bedre dette er

3: lære alle kriker og kroker

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...