Gå til innhold

Hvordan få av kjølepasta fra CPU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som du nevnte, isopropanol er bra...fåes på de fleste besinstasjoner også kjent som kondensfjerner(98-99% isopropanol/alkohol).

Men stort sett alt som er alkoholbasert funker greit...hjemmebrenten til pappa hvis du har dårlig råd og ikke ser annet bruk for den.

(acetylen fordamper rimelig kvikt og funker også hvis du har det)

salmiakk??...du har visst funnet annet bruk for den hjemmbrenten...NEI!...salmiakk og klor(in) er etsende stoffer og det vil du ihvertfall ikke ha.

Heptan...fulgte ikke med i kjemitimen tenker jeg ;), kjemisk karbon tilstand du får ved fordamping av f.eks. olje (kan sammenlignes med mer kjente oktan...les bensin)...les videre..

Poenget er å få bort alt fett som er varmeisolerende...så alt alkoholbasert/lett fordampende (og da mener jeg ikke vodka...bruk heller hjemmebrenten) over ca 90% skulle funke greit (rødsprit til nøds men ikke white spirit).

For all del ikke bruk: white spirit, bensin, diesel, parafin, såpe uansett type o.l da dette er olje/fett-basert og dermed skaper en fetthinne uansett om du ser den eller ikke.

Tom. fingeravtrykk etterlater en fettfinne som du ikke vil ha....så ikke ta på prosessor overflaten etter du har rengjort den.

Bruk et verktøy som f.eks. tannpirker til å tilføre kjølepasta (ja..du må ha kjølepasta hvis ikke kjøleren din har en liten tapeliknende bit under som er UBRUKT), og bruk samme alkoholbaserte middel for å fjerne evtn. rester av tidilgere brukt kjølepasta/tape.

Kjølepasta/tape brukes for å få en god varmeledende kontakt mellom kjøler og CPU...

Hjleper ikke om du har en aldri så bra kjøleløsning hvis det kommer ett isolerende (lite varmeledende) lag imellom...så som fett eller luft.

bare husk dette så går det bra :thumbup:

Lenke til kommentar
tannpriker..?  :roll:

Bruk et bankort eller lignende og skrap et tynt  lag som dekker hele flaten  :thumbup:

Kom til å tenke på da jeg påførte kjølepasta på min prosessor med bankkort.

Kommer kortet til å funke etterpå ? Her hos meg så ble det ganske mye kjølepasta-søl. Hvordan klarer dere å fordele det så bra ? Jeg måtte bruke en halv tube :whistle:

edit: det gjelder amd 64 3500+ :yes:

Endret av Seian
Lenke til kommentar
A64? Hva er det? Har en AMD 64 3200+ CPU.... Kan den bli føcka?  :cry:

A64 = Athlon 64 ? :p

nei den kan ikke bli føkka, untatt du mister den ut av vinduet og den blir overkjørt av en lastebil som kjørte av veien.

Ikke at d her har med noe og gjøre... Men klarte faktisk å fucke en A64 prossessor når jeg byttet kjøler... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...