BalleKnalle Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Hva er best? - isopropanol - Heptan - salmiakk? Skal skifte CPU kjøler og tenkte å legge på et nytt lag med AS kjølepasta.. Hva er best å bruke... Kan man skade CPU med noen av de stoffene? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) -Slettet- Edit: Gikk litt fort + at jeg er litt for trøtt. Endret 26. februar 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
Pels Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 isopropanol burde funke utmerket. Sålenge du ikke ødelegger noe fysisk på CPUen burde ingenting gå istykker. (untatt Pentium og A64, de har en "kappe" oppå) Lenke til kommentar
BalleKnalle Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 A64? Hva er det? Har en AMD 64 3200+ CPU.... Kan den bli føcka? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 A64? Hva er det? Har en AMD 64 3200+ CPU.... Kan den bli føcka? A64 = Athlon 64 ? nei den kan ikke bli føkka, untatt du mister den ut av vinduet og den blir overkjørt av en lastebil som kjørte av veien. Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Som du nevnte, isopropanol er bra...fåes på de fleste besinstasjoner også kjent som kondensfjerner(98-99% isopropanol/alkohol). Men stort sett alt som er alkoholbasert funker greit...hjemmebrenten til pappa hvis du har dårlig råd og ikke ser annet bruk for den. (acetylen fordamper rimelig kvikt og funker også hvis du har det) salmiakk??...du har visst funnet annet bruk for den hjemmbrenten...NEI!...salmiakk og klor(in) er etsende stoffer og det vil du ihvertfall ikke ha. Heptan...fulgte ikke med i kjemitimen tenker jeg , kjemisk karbon tilstand du får ved fordamping av f.eks. olje (kan sammenlignes med mer kjente oktan...les bensin)...les videre.. Poenget er å få bort alt fett som er varmeisolerende...så alt alkoholbasert/lett fordampende (og da mener jeg ikke vodka...bruk heller hjemmebrenten) over ca 90% skulle funke greit (rødsprit til nøds men ikke white spirit). For all del ikke bruk: white spirit, bensin, diesel, parafin, såpe uansett type o.l da dette er olje/fett-basert og dermed skaper en fetthinne uansett om du ser den eller ikke. Tom. fingeravtrykk etterlater en fettfinne som du ikke vil ha....så ikke ta på prosessor overflaten etter du har rengjort den. Bruk et verktøy som f.eks. tannpirker til å tilføre kjølepasta (ja..du må ha kjølepasta hvis ikke kjøleren din har en liten tapeliknende bit under som er UBRUKT), og bruk samme alkoholbaserte middel for å fjerne evtn. rester av tidilgere brukt kjølepasta/tape. Kjølepasta/tape brukes for å få en god varmeledende kontakt mellom kjøler og CPU... Hjleper ikke om du har en aldri så bra kjøleløsning hvis det kommer ett isolerende (lite varmeledende) lag imellom...så som fett eller luft. bare husk dette så går det bra Lenke til kommentar
BalleKnalle Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Så da er isopropanol å anbefale... Men kan ikke rester etter Q-tipsen blande seg med kjølepastaen? (har bestillt AS5)... Hva er best å bruke til påføring? du nevnte tannpirker? Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 tannpriker..? Bruk et bankort eller lignende og skrap et tynt lag som dekker hele flaten Lenke til kommentar
Seian Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) tannpriker..? Bruk et bankort eller lignende og skrap et tynt lag som dekker hele flaten Kom til å tenke på da jeg påførte kjølepasta på min prosessor med bankkort. Kommer kortet til å funke etterpå ? Her hos meg så ble det ganske mye kjølepasta-søl. Hvordan klarer dere å fordele det så bra ? Jeg måtte bruke en halv tube edit: det gjelder amd 64 3500+ Endret 26. februar 2005 av Seian Lenke til kommentar
klomp1 Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 A64? Hva er det? Har en AMD 64 3200+ CPU.... Kan den bli føcka? A64 = Athlon 64 ? nei den kan ikke bli føkka, untatt du mister den ut av vinduet og den blir overkjørt av en lastebil som kjørte av veien. Ikke at d her har med noe og gjøre... Men klarte faktisk å fucke en A64 prossessor når jeg byttet kjøler... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 På prosessorer med heatspreader holder det å ta litt kjølepasta på midten av hs-en og så trykke nedpå kjøleren. Lenke til kommentar
BalleKnalle Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Fant denne på microplex... Noen som har prøvd med slik? Lenke til kommentar
Titanstig Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Selv bruker jeg en kontaktspray som jeg faktisk kjøpte på Clas Ohlson! Den rengjør meget bra, pluss at den i alle fall ikke legger igjen noe belegg, og heller skaper mer kontakt enn mindre.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå