Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele egne disker på nettet (for privat nedlasting)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hvordan man kan dele sine egne disker på nettet. Slik at jeg f. eks. kan la maskinen min stå på hjemme mens jeg drar til pappa for så å ha tilgang til den disken der. Hva skal jeg gjøre?

Takker for alle konstruktive (og ikke minst raske ;)) svar :)

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må åpne port feks. 21 i routeren frem til din maskin..

d.v.s all trafikk på port 21 går til Feks. ip 192.168.0.100(din lokale ip)

For å finne lokal ip på en maskin åpner du "ledetekst" og skriver ipconfig

Endret av taz
Lenke til kommentar

det er enklest å sette opp på port 21, siden dette er porten som blir brukt til ftp. det holder ikke at porten er åpnet, den må også forwardes til den riktige maskinen, dette gjøres i routeren. Den har sikkert nat og du må finne dette inni routeren, sua/nat heter det ofte. her skriver man inn hvilken port som skal til hvilken ip på lokalnettet. også er det jo sikkert mange muligheter for ftp server for windows maskiner, jeg vet ikke om noen siden jeg ikke bruker windows til slikt selv, men det er jo et par alternativer jeg har hørt navnet på før nevnt tidligere her i denne tråden

EDIT:

Da blir adressen ftp://ftp.<ipadressen til faren din> Eks: ftp://ftp.127.0.0.1

dette er ikke helt korrekt, det blir ftp://<ipadressen til faren din> evt hvis man har et domene selv og slikt og har en ftp server på en annen ip eller har det ganske fancy kan det blir ftp://ftp.hardware.no feks.. men det skal ikke du tenke noe på enda tenker jeg :)

slik man logger på ftp via browser er hvertfall:

ftp://brukernavn:passord@ipadresse

Endret av opticus
Lenke til kommentar

Joda. Jeg har forwardet port 6881. Men jeg er litt usikker på ruteren min. Derfor tekte jeg at jeg like godt kunne bruke den. Men men. (det med port 6881 ble fikset vedr. Azureus osv. Da jeg ikke lenger har NAT-feil i Azureus regner jeg med at den er forwardet til mmin maskin. Eller?

Prøver nå å sette opp en men BulletProofFTP. Ser ut til å gå ganske bra hittil.

Mvh Audun Hagen (men fortsett å svare, for all del. :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...