Gå til innhold

AGP 8X Bakoverkompatibelt?

Gabri3L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at alle grafikk kortene som er til salgs i dag er AGP 8X. Jeg vet at de er bakoverkompatible med AGP 4X. Men er de det samme for 2X? Jeg husker ikke hvilke spenninger portene opererer på, men vet at AGP 8X har halvparten så høy spenning som 4X. Det er det som bekymrer meg. Vil en gammel AGP 2X port ha for høy spenning til å kunne bruke et AGP 8X kort?

Kortet jeg skal bruke trenger ikke ha mer enn 32MB RAM, men det BØR ha DX9, og MÅ ha DVI. Det eneste PCI alternativet er et Radeon 9250, jeg er rimelig sikker på at det bare er DX8.1. Hadde det vært DX9.0 hadde jeg bare tatt det. Det er derfor jeg vurderer å bruke AGP sporet i stedet, men jeg er rimelig sikker på at AGP porten på maskina ikke er AGP 4X ihvertfall, for alt jeg vet kan det være det er AGP 1X om det finnes?

Er det noe program (gratis) som kan fortelle meg dette?

Lenke til kommentar

Er ikke AGP2 3,3V, mens dagens 8x kort stort sett bare funker på 1,5 (AGP 4x) og 0,8 (AGP8x)?

Eller drømmer jeg igjen?

Mener standarden er litt forandret slik at det ikke skal gå an å sette i feil - men da spørs det vel om HK produsent følger standarden?

Lenke til kommentar

Vanligvis vil det ikke passe. Et AGP 3.0 (8x) kort trenger enten 1.5 eller 0,8v, mens et AGP 1.0 (2x) hovedkort leverer 3.3v. Kortet vil heller ikke være keyet riktig for AGP 1.0 porten slik at det heller ikke fysisk vil passe.

Det finnes en AGP 3.0 universal spec som er kompatibelt med alle standardene, men om det er noen kort som faktisk bruker dette er jeg usikker på.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Det var dette jeg syntes å huske, dumt å kjøpe kort som ikke passer. Eneste AGP 2X kortet jeg har funnet til salgs i dag er et Radeon 7000 med 32MB RAM, da kan jeg jo mye heller ta et Radeon 9250 PCI kort med 128MB RAM. Men jeg skal sjekke med "Everest" hvilken AGP port som er i maskina.

Takker for all hjelp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...