Jove Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Mitt JVC Everio-kamera lager videoklipp i MPEG2-format. Rett fra kameraet heter de *.mod men jeg kan lett "rename" filene til *.mpg. Men skulle gjerne hatt filene som *.avi pga at det ikke er så mange redigeringsprogram som støtter mpg-filene. (Av de jeg har prøvd) Har lastet ned diverse program som gjør om filene, men de blir enten fryktelig store, eller knøtt små og i dårligere kvalitet. Vet noen om et gratis og enkelt program som lett gjør om desse filene til en "standardisert" og grei avi-fil? Vil veldig gjerne beholde kvaliteten omtrent som den er. Er det mulig å beholde kvaliteten og likevel ikke få en så mye større fil enn mpg-filen? Her er et knøttlite eksempel. TestklippMPEG2.mpg Mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Virtualdub MPEG2 er vanligvis meget bra til denslags. Den versjonen jeg hadde skjønte seg ikke på lyden i den fila, hvorfor vet jeg ikke. http://fcchandler.home.comcast.net/stable/ Lenke til kommentar
Jove Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Takker, men får ikke det til slik jeg vil :/ Filene blir mye større enn orginalfilene. Burde vel gå an å få avi-filer til å bli omtrent like store, og med like god kvalitet, som mpg-filer? Gjør jeg noe feil kanskje? Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Vel, hvis du absolutt vil ha filen i et standard AVI-format, som DV-AVI, må du pent finne deg i at den blir mye større enn i MPEG-2-format, fordi DV-AVI er langt mindre komprimert enn MPEG-2. Ellers er det da mange redigeringsprogrammer som støtter MPEG-2, f.eks. Ulead VideoStudio 8. DV-AVI er blir på ca. 13 gigabyte pr. time film. Høres kaskje mye ut, men helt ukomprimert AVI blir mange ganger det igjen, rundt 60 gigabyte pr. time. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Hovedproblemet er at jeg prøver meg litt som free-lance for lokalaviser/lokal-tv, og de får ikke brukt mpg-filene mine. Og det er ganske stor forskjell for meg om jeg skal sende 40 megabyte eller 150 megabyte i epost :/ Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Hvis det er så dårlig stelt hos lokalavis/lokal-TV at de ikke kan bruke noe så vanlig som MPEG-2, burde de gjøre noe med det, f.eks. skaffe seg et konverteringsprogram. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Hvis det er så dårlig stelt hos lokalavis/lokal-TV at de ikke kan bruke noe så vanlig som MPEG-2, burde de gjøre noe med det, f.eks. skaffe seg et konverteringsprogram. Hm.. ja... Kanskje det. Men Nrk Møre og Romsdal klarte ivertfall ikke å få filene mine inn i redigeringsprogrammet sitt. Fikk kun til å vise dem i windows mediaplayer. De sendte filene til NRk/Marinlyst, men de fikk heller ikke til noe. Er mpg et veldig mye bedre format enn avi, med tanke på komprimering i forhold til kvalitet/størrelse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå