Gå til innhold

Hva er best til AMD64, Mhz eller timings?

Dastardly

Anbefalte innlegg

Skal bygge nyPC og lurer på kva slags RAM som er best til Athlon 64 /FX.

Eg fulgte ikkje så godt med når Athlon 64 blei introduseert, og har ikkje helt fått med meg kordan ting funker. Sist eg bygde PC (P4 Northwood 2,4Ghz) så måtte eg se kva slags RAM prossessoren ville ha når eg bestilte.

Når eg no kikker på hovedkort til Athlon 64, så ser eg at hovekortene ofte støtter PC2100, PC2700 og PC3200.

Når eg kikker på prossessorene så står det ingenting om kva slags hastighet de forlanger på RAM. Betyr det at eg kan kjøpe ett Socket 939 hovedkort og en Athlon FX-55 og bruke ENTEN PC2100, PC2700 eller PC3200 på den? Og at eneste forskjell er at ytelsen blir bedre jo raskere minne?

Og så til det sentrale spørsmålet. Er det beste å kjøpe PC3200 med lave timings, eller for eksempel PC4000 med litt høyere timings? Eg har tenkt å overklokke bittelitt ja ;)

Og må man kjøpe et "kit" for å få dual channel til å fungere? Eller kan man kjøpe to like brikker og få samme ytelse? Eg vil gjerne ha 2 Gb :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3200 (400mhz) er egentlig selvskrevet skal en ha PC per dags dato mener jeg! Med timings derimot mener jeg å ha hørt at A64 systemer ikke er så kravstore til akkurat det.

Meget mulig at jeg tar feil så ikke gjør innkjøp bare basert på det jeg nettopp sa.

Edit: Hvis du har tenkt å klokke er det nok lurt å kjøpe litt raskere RAM, men det burde jeg egentlig ikke si for OC har jeg generelt liten peil på...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Hei, noen vurderinger fra min side som du kan vektlegge som du vil.

Skal du ha den CPU du snakker om, ville jeg uansett kjøpt minimum PC 3200 standard. Dette er rett og slett fordi "det er meningen" at systemet skal kunne kjøre på denne hastigheten og forholdet til selger i ettertid ved en garanti tvist.

Så kommer biten med overklokking;

Å overklokke er greit det, men det lønner seg å vurdere totalen. For å forklare: sjekk hvor mye du må betale for å kjøpe god kvalitets RAM med raskere hastighet og gode timings, legg til eventuelle kroner for en god CPU kjøler og kanskje kjøleløsning for RAM. Spør deg deretter, kunne du brukt de pengene til å kjøpe en raskere CPU, eller kanskje et hakk "vassere" skjermkort? Ville dette gitt deg et like raskt system for samme penge og samtidige være innenfor "designet spesifikasjoner mtp hastigheter"?

Min ærbødige påstand er at overklokking ikke alltid "tjener" seg inn. Dog er det noe annet hvis du har dette som en hobby. ELler er på "grensen" av "hastighet" som er tilgjengelig over disk og vil OC for å få et "RÅTT" system.

En annen faktor er eventuelle "feilkalkulasjoner" som systemet gjør grunnet en overklokket tilstand og som er vanskelig å påpeke der og da.

Som konklusjon kan jeg kun være behjelpelig med å anbefale at du minimum kjøper PC3200 standard med den CPU du planlegger anskaffet. Skal du klokke er det vel kun snakk om penger (Raskere RAM, bedre kjøleløsning CPU og RAM, ekstra vifter, kanskje en kraftigere PSU, etc)

Mtp ditt spm, kanskje noen her innpå har noen erfaringer og et oppsett du kan kopiere?

-juwa

Lenke til kommentar

Jeg har 1024MB PQI Turbo Platinum Memory som er PC3200 (200MHz). Disse kjører jeg lett på 260MHz +, men timings må da settes på "auto" for at det skal bli noe dugendes. De ender da opp på noe sånt som 2,5-4-4-8. Jeg har også prøvd å kjøre de originalt (200MHz) og 2-2-2-5 timings, men den beste ytelsen har jeg faktisk funnet ved å sette et "midtpunkt" på 220MHz og 2-3-3-6 timings. Har i det siste faktisk merket store forbedringer i loading-tider til spill osv.

(A64 3000+ S754 med FSB 220 og multiplier 10x. Standard spenning)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...