Gå til innhold

Begynne å røyke?

willbend

Anbefalte innlegg

Gratis førerkort om jeg ikke røyker når jeg fyller 18 så må vente et par år enda :cry:

Just messing, ser ingen grunn til å røyke, bortkastede penger, skadelig for andre og meg selv har klart meg som passiv røyker i 16 år nå, håper jeg klarer resten også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen tvinger deg til å stå ved siden av noen som røyker.

Har du forresten en kilde der det står at røyk overgår eksos fra trailere?

Hvordan skal jeg kunne unngå røyk når jeg er nødt til å gå forbi titalls røykere når jeg går rudt i byen? Jeg vil jo ikke gå forbi dem da. I tillegg kommer folk som røyker på busstoppet, skal jeg liksom finne meg et annet busstopp jeg da, bare fordi noen liker å stå og spy ut gass.

Hvis vi sammenlikner litt så liker jeg hverken røyklukt, fiselukt eller svettelukt, men røykerene er de eneste som spruter lukten sin i trynet på meg. Jeg har aldri opplevd å ha blitt prompet opp i trynet eller fått en illeluktende armhule trykket opp i trynet. Dessuten er det en slags norm at man ikke skal lukte hverken fis eller svette, folk er nesten litt flau/redd for å lukte slik, derfor vasker man seg, og man går på do, mens røykere, som faktisk ikke lager en naturlig lukt engang, ikke gjøre noe som helst med det.

Jeg mente ikke at giftinnholdet overgår eksos, men at røyklukt plager meg mange gange mer enn f.eks dieseleksos.

Lenke til kommentar

Lyst er stikkordet.

Vi jager alle våre lyster ,jo fler du har å jage jo mer stimuli vil du få , røyking er en slik lyst.

Men alle lyster har en bakside(for brukeren og omverden) derfor må lystene kontroleres å holdes i sjakk, dette gjøres gjenom selvkontroll ,kan oppnås ved f. eks

Røyke etter et visst klokkeslett på dagen

vist du har lyst på en røyk så vent en time

ikke mer enn feks. 2 røyk for dagen osv.

Har du gjort dette lenge nok får du full kontroll og kan nyte lystene dine i moderate porsjoner uten nevneverdig bekymring for helse og økonomi

resten av livet.

De fleste har kontroll over alkhol intaket sitt og kan styre seg i ukedagene og arbeidstiden , dette kan selvfølgelig gjøres med røyk også

Lenke til kommentar

Av å lese de siste postene her lurer jeg på om jeg kan ha tatt mye skade av passiv røyking. Jeg har ikke røyket selv, men jeg har snakket med mange personer samtidig som de har tatt seg en røyk. :cry:

Lenke til kommentar

I følge leger jeg har snakket med er det langt fra alle som tar veldig stor skade av røyking. Rundt halvparten av de som røyker fast opplever ingen store helseproblemer, men så er det jo vanskelig å vite hvilken halvpart man tilhører.

Du må se at det ikke fantes sånne overkloke 14 åringer som tror de er beste. Den gangen var det nok få på 12-15 års alderen som begynte å røyke. Derfor de har en forholdsvis brukbar helse nå i dag. mange glemmer det i dag når de skal argumentere for røyking i dag.

De som røyker så tidlig vil nok merke det senere i livet.

Det tror jeg ingenting på. Tror snarere tvert imot at folk startet å røyke enda tidligere før enn nå. Hadde man ikke begynt å røyke før konfirmasjonen, begynte man iallefall etterpå! Vis meg statistikk på dette, så skal jeg vurdere å tro på deg :p

Det er faktisk bevist at fest-røyking er nesten like skadelig som kjederøyking. Så...da vet dere det. :p

Tviler jeg sterkt på. Tror de aller, aller fleste forskere/helsepersonell mener at festrøyking et par ganger i måneden er langt mindre farlig enn å røyke 60 om dagen. Det kan selvfølgelig hende at en eller annen snodig forsker mener det motsatte, men jeg velger å tro på majoriteten av fagpersonene. Hvis det er bevist, så vis meg bevisene!!

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
Plz, hva godt gjør det i verden at folk røyker? INGENTING!

Hva godt gjør det verden at du sitter foran datamaskinen og runker deg gjennom livet? INGENTING!

swanky, å slenge dritt på et forum er sinnsykt lavmål. Skjønner egentlig ikke hvorfor du bruker det som et motargument, alle runker jo foran pcen. Eller kanskje du er en av dem som synes pr0n er ekkelt. Du må vel se på homsepatruljen på opptak for at det skal bli liv i trusa di.

Men til topic. Røyking skader deg selv og andre, det fører ingenting godt med seg. Runking er muligens asosialt men det har aldri skadet noen.

Lenke til kommentar

Det er faktisk bevist at fest-røyking er nesten like skadelig som kjederøyking. Så...da vet dere det. :p

Tviler jeg sterkt på. Tror de aller, aller fleste forskere/helsepersonell mener at festrøyking et par ganger i måneden er langt mindre farlig enn å røyke 60 om dagen. Det kan selvfølgelig hende at en eller annen snodig forsker mener det motsatte, men jeg velger å tro på majoriteten av fagpersonene. Hvis det er bevist, så vis meg bevisene!!

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3803896.html

http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=4085

Tror jeg bommet litt da jeg sa det var nesten like skadelig, poenget er ihvertfall at det er mer skadelig enn en tror! :)

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at giftinnholdet overgår eksos, men at røyklukt plager meg mange gange mer enn f.eks dieseleksos.

Jævlig ømfindtlig nese du har da. Mest sannsynlig så er alt svevestøvet i en by mye mer skadelig for deg enn en røyker som står 5-6 meter ifra deg på ett busstopp.

Lenke til kommentar

Jævlig ømfindtlig nese du har da. Mest sannsynlig så er alt svevestøvet i en by mye mer skadelig for deg enn en røyker som står 5-6 meter ifra deg på ett busstopp.

Gutten skal være glad han ikke vokste opp for 30 år siden. Da røkte man overalt. Og da mener jeg overalt! På bussen, toget, flyet, alle offentlige innendørs plasser.

Og fantes det soner for ikke-røykere? Neida! Å røyke der man følte for det var nærmest en menneskerettighet.

I dag er det forbudt å røyke på alle offentlige steder innendørs. Greit nok det, men det får da være grenser for sutring. At noen tenner en sigg utendørs må man tåle akkurat som man må tolerere at naboen fyrer på peisen og bussen tøffer forbi. Jeg røyker ikke selv, men all den gnålinga fra ikke-røykerne om hvor skrekkelig røyking er etc. irriterer meg faktisk mye, mye mer enn de som tenner en sigarett ved siden av meg på en benk i parken.

flodhest: angående nrk-artikkelen: det er stor forskjell på 1-4 sigaretter om dagen og 1-4 sigaretter annenhver helg. Røyker man 1-4 om dagen er det en vane og man tilfører kroppen stoffene i røyken jevnlig. Å kalle dette fest-røyking blir etter min mening feil. Jeg har liten tro på at kroppen tar like stor skade dersom man tilfører den disse stoffene et par ganger i måneden.

Den andre artikkelen fra lommelegen har jeg vondt for å tro 100% på. Det er godt mulig at fem sigaretter iblant vil øke kreftfaren, men alt er relativt. Jeg kjenner leger som er sterke motstandere av røyking, men likevel mener at fem sigaretter en gang i uka har veldig liten betydning for helsa. Spørsmålet blir jo som med usunn mat og alkohol: om man skal kose seg med noe som er usunt iblant og leve med de ulempene det kan gi, eller la det være.

Det jeg skal være enig med deg i er at røyking uansett mengde ikke gir noen helsemessige fordeler, men endel vil finne det avslappende og sosialt. Og man sier jo at stress er vår tids største folkesykdom ;)

Lenke til kommentar

flodhest: angående nrk-artikkelen: det er stor forskjell på 1-4 sigaretter om dagen og 1-4 sigaretter annenhver helg. Røyker man 1-4 om dagen er det en vane og man tilfører kroppen stoffene i røyken jevnlig. Å kalle dette fest-røyking blir etter min mening feil. Jeg har liten tro på at kroppen tar like stor skade dersom man tilfører den disse stoffene et par ganger i måneden.

Den andre artikkelen fra lommelegen har jeg vondt for å tro 100% på. Det er godt mulig at fem sigaretter iblant vil øke kreftfaren, men alt er relativt. Jeg kjenner leger som er sterke motstandere av røyking, men likevel mener at fem sigaretter en gang i uka har veldig liten betydning for helsa. Spørsmålet blir jo som med usunn mat og alkohol: om man skal kose seg med noe som er usunt iblant og leve med de ulempene det kan gi, eller la det være.

Det jeg skal være enig med deg i er at røyking uansett mengde ikke gir noen helsemessige fordeler, men endel vil finne det avslappende og sosialt. Og man sier jo at stress er vår tids største folkesykdom ;)

I hear you, men jeg har opprinnelig dette fra en stort oppslag i dagbladet for noen uker siden. Finner det ikke nå da, men er ikke så viktig. Alt i alt kan vi si at festrøyking ikke er spesielt sunt, men langt så farlig som å røyke hver dag. :)

Festrøyker selv jeg så...

Lenke til kommentar

Min kommentar: "Tøffing".

Selv har jeg like 'stor' erfaring med røyk som Christian86, dvs. en rask en for noen år tilbake og har aldri rørt siggen siden det.

Og nå er jeg svært glad for å bo i norge, grunnet det faktum at røykeproblemet er mindre enn i visse andre europeiske land. Her kan jeg vandre mer eller mindre fritt, og stort sett ungå å kjenne røyklukten fra røykere som smekker seg inn i et bussskur i kraftig regn; men det får heller være en annen sak.

Uansett så kan man snu hele greia og si;

Hvorfor skal man røyke?

Det finnes riktignok noen kortvarige "goder" (også omtalt som nyelsen), men i et lengre perspektiv; klarer noen å overbevise meg om å røyke? (Har mine tvil forøvrig)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Det er heller ingen mening i at andre skal overbevise deg om at røyking er bra. Dette er opp til hver enkelt person. All tar sine egne valg, på sine egne grunnlag. Jeg må vell ikke begrunne dere hvorfor Jeg røyker når det er Mitt valg.. ? Jeg går heller ikke å spør andre røykere hvorfor De røyker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...