Gå til innhold

Begynne å røyke?

willbend

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En kamerat av meg(15) har begynt å røyke. Han sier at han ikke vil bli som bestefaren og være 90 år og ligge på gamlehjem og ikke huske en shit. Noen som har kommentarer til dette?

Du kan jo spørre han hvor mye fetere det er å ligge på det samme gamlehjemmet og være halvdød når man er 70, og ikke 90.

Edit: Whaaat? Smurf to da bone med innlegget over, a... leste bare halve første siden jeg :S

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

jeg husker godt den tida da alle jeg kjente omtrent begynnte å røyke, å skulle ha meg til å røyke, jeg var en av få som ikke starta, å jeg angrer ikke. mange av vennan mine angra surt i ettertid, noen har klart å slutte, mens noen klarte ikke. det var vel helst de som innså det tidligst som klarte å slutte lettest, siden de ikke var så avhengige enda. det er også noen venner av meg som har startet i senere tid, hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
men jeg er IKKE avengig av nikotinet i røyken, det er derimot det at når en blir vant til det blir det så deilig å stå opp om morran og gå ut å ta seg en røyk at det er VANSKELIG å slutte.

dette vet jeg ALT om siden jeg selv har sagt at jeg skal slutte i over et halvt år men jeg har utsatt det og utsatt det og røyker fortsatt den dag i dag.

Det er nikotinens egenskap, avhengighetsskapning, uansett hvordan du vender og vrir på det...

Lenke til kommentar

søren :p alle har kommentert

jeg vil også nevne at det lureste er å IKKE begynne,

jeg for eksempel har nå røyka i snart halvannet år (jeg begynte ikke for å være tøff eller no sånt no for før jeg begynte var jeg heftig anti røyker)

men jeg er IKKE avengig av nikotinet i røyken, det er derimot det at når en blir vant til det blir det så deilig å stå opp om morran og gå ut å ta seg en røyk at det er VANSKELIG å slutte.

dette vet jeg ALT om siden jeg selv har sagt at jeg skal slutte i over et halvt år men jeg har utsatt det og utsatt det og røyker fortsatt den dag i dag.

ikke vet jeg, men når du ikke kan slutte er du avhengig...blir egentlig ikke lettere.

vil heller si de som røyker er en smule ego...de forventer at de rundt dem skal akseptere at de skal få røyke, men finner seg ikke i folk som ber dem skippe en røyk fordi de ikke liker lukten. Er often "jammen da kan du stå et annet sted, så får jeg røyka"

jeg er snart ferdig med vgs. En av veldig få som ikke røyker på skolen. Får faktisk kommentarer om at jeg er veldig flink som ikke har begynt.

Prøvde en gang, tok et sug og hostet. Rørte aldri det etterpå.

skal han ungå å bli gammel, hvorfor påkoste samfunnet det røykere gjør hvert år?

Lenke til kommentar
For å si det sånn så finnest det ikke en eneste grunn for å begynne å røyke i dag.

Hilsen en "storrøyker"

Nei, du har rett. Det fins ingen grunn til å begynne å røyke.

Men som røyker selv, så får man en slags iboende faenskap til å fortsette å røyke på grunn av den nedlatenhet man møter hos ekstremistiske ikkerøykere! I høy grad blir man jo behandlet som om man var en kryssning mellom spedalsk og storforbryter.

Dette er dog med på å skape en tettere sosial kontekst røykere mellom. I mange miljøer som jeg vanker i blir det knyttet mange gode vennskapsbånd på "røykehjørnet". For eksempel der jeg bor nå er vi en gjeng naboer som møtes ute på trappa for å ta oss en blås, og det er disse naboene som jeg har best kontakt med. En kontakt som er skapt på tvers av andre interessefelt annet enn man har en felles last.

På skolen som jeg går røyker en stor del av mine klassekamerater, og noen av lærerne. Ofte opplever jeg at de som ikke deltar i denne sosiale konteksten mister en del "viktig" informasjon. Og det er ingen tvil om at de som møtes ute på vår faste plass knytter gode vennskapsbånd. Derfor opplever jeg stadig at en del av de som ikke røyker faktisk begynner å gå ut sammen med oss for å delta sosialt i denne gruppen.

I går var jeg på et kjøpesenter sammen med kone og barn. Da jeg gikk ut for å røyke kom jeg kjapt i kontakt med mennesker som, jeg aldri før hadde møtt. Vi hadde en hyggelig passiar der vi rajerte over over måten vi nå hadde blitt skjøvet ut i kulden på. Hvorav en av damene kom med en morsom kommentar at det hadde vært bedre å være sprøytenarkoman, da hadde man i det minste fått et rom å dele sin last på, i motsetning til oss røykere....

Dette er ikke noe forsvar for å røyke eller begynne å røyke! Men bare et blikk på hvordan en gruppe under press skaper tettere sosiale bånd ved at man har noe felles som man blir lastet for. En ganske så interessant observasjon når det gjelder psykiske mekanismer.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg(15) har begynt å røyke. Han sier at han ikke vil bli som bestefaren og være 90 år og ligge på gamlehjem og ikke huske en shit. Noen som har kommentarer til dette?

Vel du kan jo si at han skal ta seg en tur opp på lungekreft-avdelingen på det nærmeste sykehuset. Da vil han jo finne ut om han vil ligge der å ha det vondt i ung alder, eller om han vil bli eldre, ha en noenlunde frisk helse, men også kanskje ikke huske en dritt.

Jeg har selv en farmor med lungekreft, og kan ikke anbefale å være i samme rom som 5-6 andre med samme diagnose, da kan du nemlig oppleve mye rart. For noen uker siden var jeg på sykehuset for å besøke farmor. Gruet meg egentlig ikke siden jeg visste at hun var på bedringens veg, hadde også vært på besøk før, og det gikk jo greit. Mens jeg satt der inne på rommet, som hun delte med 5 andre med samme diagnose, begynte den ene damen å hoste noe kraftig. Sånn ekkel slimhoste. Jeg snudde meg naturlig nok etter en stund da denne hosten holdt på over lengre tid. Dette er noe jeg angrer på at jeg gjorde i ettertid. Da jeg snudde meg fikk jeg se til min store forskrekkelse, at det randt svart/grønnt forgiftet blod ut av munnen på denne damen. Og det sluttet ikke heller. Hun spydde blod over hele senga, og begynte nærmest å grine før en sykesøster kom til unsetning. Jeg ble skikkelig dårlig av å sitte der å se på at en gammel dame nærmest gråt mens det fosset blod ut av munnen hennes. Da tenkte jeg som så at min tid som festrøyker var over, og har vel bare tatt et eneste trekk etter denne episoden.

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar

vil også tilføye at i bestefaren min sin familie røykte alle unntatt bestefaren min. han likte det rett og slett ikke. alle i familien hans døde i 50-60 års alderen. mens han ble 85 før han brakk beinet og fikk slag av opprasjonen. hadde INGEN problemer med hlesa, ingen tabletter/mediakmenter eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Man er ikke nødvendigvis nødt til å ligge på aldershjem og ikke huske en dritt selv når en er 90.

Min nå avdøde oldemor banket både meg, min mor og min farmor i kryssord i en alder av 96 år. Uheldigvis falt hun på isen og brakk lårhalsen og ble derfor liggende der lenge nok til å pådra seg lungbetennelse. Lungebetennelse og beinoperasjonen (narkosen) var nok til at hun etterpå måtte bli sendt på aldershjem, og deretter gikk det for det meste bare nedover helt til hun ble 99 år, da hun sovnet stille inn.

Hun husket dog relativt godt også mot slutten, selv om hun ikke alltid husket navnet på hver og en i hele familien.

Så at man automatisk kommer på aldershjem som følge av alderdom er ovehodet ikke sant. Jeg mener å ha lest at mesteparten sovner stille inn, selv uten å ha vært på aldershjem.

Edit: Må også legge til at min bestefar angret så fælt på at han røykte i 30-års-alderen at han fremdeles trener hardt både langrenn og orientering, i en alder av 73 år.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

En har større sjans for å få lungekreft om man røyker,men må samtidig si at denne hetsingen om røyking er sterkt overdrevet. Ingen tvil om at det er skadelig men det må da være grenser.

Min bestefar levde til han var nesten 90 og var ikke syk en eneste gang, faktisk var han ikke sykemeldt i hele sitt liv, han røykte Tidemanns karvet blad og tygde skrå samtidig :hmm:

Jeg forsvarer overhode ikke det å begynne å røyke,men irriterer meg samtidig om den hetsen som er i Norge i dag,men det er jo typisk norsk da, der alle skal være så jævlig mye bedre enn andre

Lenke til kommentar
En har større sjans for å få lungekreft om man røyker,men må samtidig si at denne hetsingen om røyking er sterkt overdrevet. Ingen tvil om at det er skadelig men det må da være grenser.

Min bestefar levde til han var nesten 90 og var ikke syk en eneste gang, faktisk var han ikke sykemeldt i hele sitt liv, han røykte Tidemanns karvet blad og tygde skrå samtidig :hmm:

I følge leger jeg har snakket med er det langt fra alle som tar veldig stor skade av røyking. Rundt halvparten av de som røyker fast opplever ingen store helseproblemer, men så er det jo vanskelig å vite hvilken halvpart man tilhører.

Lenke til kommentar

Min bestefar levde til han var nesten 90 og var ikke syk en eneste gang, faktisk var han ikke sykemeldt i hele sitt liv, han røykte Tidemanns karvet blad og tygde skrå samtidig  :hmm:

I følge leger jeg har snakket med er det langt fra alle som tar veldig stor skade av røyking. Rundt halvparten av de som røyker fast opplever ingen store helseproblemer, men så er det jo vanskelig å vite hvilken halvpart man tilhører.

Du må se at det ikke fantes sånne overkloke 14 åringer som tror de er beste. Den gangen var det nok få på 12-15 års alderen som begynte å røyke. Derfor de har en forholdsvis brukbar helse nå i dag. mange glemmer det i dag når de skal argumentere for røyking i dag.

De som røyker så tidlig vil nok merke det senere i livet.

Lenke til kommentar
Jeg har dødsplanen min klar...

Når jeg er 65-70år gammal, kjøper jeg en lambo eller ferrari, fyller tanken, og kjører som bare faen, etter noen timer med politijakt og tanken begynner å tømme seg, finner jeg den nærmeste brua og kjører utfor.

Ja, råfett med en bestefar som tar selvmord ved å kjøre utfor en bro i 200km/h :roll:

Lenke til kommentar

Min bestefar levde til han var nesten 90 og var ikke syk en eneste gang, faktisk var han ikke sykemeldt i hele sitt liv, han røykte Tidemanns karvet blad og tygde skrå samtidig  :hmm:

Du må se at det ikke fantes sånne overkloke 14 åringer som tror de er beste. Den gangen var det nok få på 12-15 års alderen som begynte å røyke. Derfor de har en forholdsvis brukbar helse nå i dag. mange glemmer det i dag når de skal argumentere for røyking i dag.

De som røyker så tidlig vil nok merke det senere i livet.

Den gangen?? Jeg har da røykt i en "mannsalder" allerede. startet da jeg var 12-13 år :innocent:

Da jeg begynte røykte vel 8 av 10

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg har dødsplanen min klar...

Når jeg er 65-70år gammal, kjøper jeg en lambo eller ferrari, fyller tanken, og kjører som bare faen, etter noen timer med politijakt og tanken begynner å tømme seg, finner jeg den nærmeste brua og kjører utfor.

Ja, råfett med en bestefar som tar selvmord ved å kjøre utfor en bro i 200km/h :roll:

Spesielt hvis han kjører over noen på veien, kjører utafor en bro, overlever, men må ligge i koma imens familien kommer fortvilet og ser på sin uansvarlige bestefar i skam og når du våkner havner du i fengsel. Flott liv.

[On topic]

Jeg har flere kamerater som har begynt å røyke i disse tider og jeg skjønner hvorfor. Det er fordi de rett og slett synes det er digg og koselig. Jeg synes det er digg selv, men holder meg unna fordi jeg veit det ikke er noe særlig når du er avhenging. Ingen av dem har planer om å røyke fast, men jeg tror nok flere av dem kommer til å bli avhengig hvis de fortsetter slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...