Gå til innhold

Litt hjelp til valg av datastruktur

Anbefalte innlegg

Tenker å lage meg et enkelt program for å holde orden på timene mine på jobb, og lurer på hva slags datastruktur som er mest hensiktsmessig å bruke. Enkelte dager jobber jeg overtid, og enkelte dager har jeg skifttillegg. Alt dette vil jeg da legge inn selv.

Har tenkt å ha en liste med dag-objekter. Siden jeg enkelte dager jobber jeg overtid, så må jeg ha en klasse Overtid som arver fra Dag, samt en klasse Skifttillegg som også arver fra Dag.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmmm, det ble litt feil det der. Det er sånn at jeg har fastlønn, og så har jeg enkelte ganger skifttillegg, og enkelte ganger overtidsbetaling. Det skal være mulig å hele tiden se hva jeg har tjent hittil den måneden vi er i. Kanskje jeg da bør ha en liste av måned-objekter, og hvert månedobjekt har da sin dagliste av dagobjekter?

Lenke til kommentar
hmmmm, det ble litt feil det der. Det er sånn at jeg har fastlønn, og så har jeg enkelte ganger skifttillegg, og enkelte ganger overtidsbetaling. Det skal være mulig å hele tiden se hva jeg har tjent hittil den måneden vi er i. Kanskje jeg da bør ha en liste av måned-objekter, og hvert månedobjekt har da sin dagliste av dagobjekter?

Mange mulige datastrukturer for å løse det...

Jeg ville vel kanskje laget et dagsobjekt som har din vanlige standard lønn som startverdi, har 2 boolske verdier (en for om du får skift bonus, en for overtid) og 3 ekstra int verdier. Ene som inneholder ant. timer du har jobbet overtid, og hvor mye lønn du får pr overtidstime Hvis skifttilegget og overtidslønne er like uansett kan du klare deg med kun 1 int som holder ant timer.

Dog vil det kunne lønne seg å ha egner inter slik at du kan holde styr på tidligere lønninger selv om du går opp i lønn.

Ville lagt disse inn i enten månedsobjekter, eller årsobjekter, men med arrayer i stedet for lister... Litt usikker på om du trenger egne månedsobjekter, eller om det vil lønne seg å ha konstanter som inneholder indeksen for hvor hver måned starter. For det er jo heller begrenset hvilken funksjonalitet du har i den, så kan vel heller legge den i et registerobjekt som foretar utregningene...

Alternativt er jo f.eks. å bruke en database til å lagre all infoen til, og bare bruke java som en frontend...

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å lage en liste med måned-objekter. I månedobjektet er det en variabel for fastlønn, overtidslønn og skifttillegg. Hver månedsobjekt har i tillegg en liste/array av dag.objekter. Klassen som legger inn månedsobjekter i lista, vil blant annet ha funksjoner for å oppdatere variablene i månedsobjektet (går gjennom hele lista av dagobjektene).

GUI'et blir veldig enkelt i starten, men kommer til å utvide med senere, og kanskje ha en database i bunn som inneholder alt av opplysninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...