Gå til innhold

Anbefaling av kamera til bruk i dårlig lys

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er på jakt etter eit digitalkamera på 4-5 megapiksel, som skal brukast i vanskelige lysforhold. Det skal brukast i ein stor idrettshall, og konsertsal. Begge stadane er det veldig svakt lys og store rom, og i idrettshallen er lyset i tillegg oransjgult... Har prøvd med forskjellige kamera, men skal eg få bildet lyst, må eg ha blitz på, og då blir bare det som er ein meter foran kameraet med på bildet. Uten blitz blir det jo bare utydelig.

Så er det nokon som har nokon gode kamera å anbefale og tips til korleis eg kan få best moglege bilder under slike dårlige lysforhold?

På forhånd takk,

Joakim Silden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har købt kamera (canon 300D) samt objektiv 1,8 usm specielt til fotografering i sportshal. Og det lever til fulde op til min forventning. Netop fordi objektivet er meget lysstærkt. Iøvrigt fik jeg gode råd herfra.

Kig f.eks. på disse tråde....

Akamera

og Akamera

Endret av panima
Lenke til kommentar

Av små kamera, ville jeg valgt Panasonic Lumix FX7 ettersom den har optisk bildestabilisator som er en fordel for innebilder uten blits.

Av mellomstørrelse ville jeg valgt Canon G6 som har lysstyrke 2,0 i optikken, av større kamera ett av de store med optisk bildestabilisator, f.eks Panasonic Lumix FZ20 (med 12x zoom og optisk bildestabilisator) eller Nikon Coolpix 8800 (med 10x zoom og optisk bildestabilisator). Hvis prisen ikke teller, ville jeg nok valgt ett Nikon D70 med en av Nikons VR (vibrant reduction) linser, eller Canon 20D med 17-85 IS (image stabilizer).

Lenke til kommentar

Det kan ikkje vere eit alt for avansert kamera.

Pris rundt 5 tusen kroner.

Kameraet må også kunne ta bilder i ein mørk konsertsal, kun med lys på scena.

Eit tidlegare digitalkamera vi hadde på bygget, tok VELDIG (og då meinar eg veldig) bra bilder, lyset var perfekt det var aldri noko tull med det.

Minuset er at det er bare på 1 megapiksel... Trur det var av typen Agfa CL30 (http://www.dinside.no/php/art.php?id=2887)

Så det viktigaste er at det kan ta bilder i mørke salar med lys bare på scena og i dårlig opplyste idrettshallar(både innandørs kunstgrasbane og handballhall)

Og ikkje er for avansert.

Det vil seie utan sånn avtagbar linse (heiter det då kompaktkamera?)

Panasonic Lumix FZ2 og FX7, er nokon av dei til å anbefale?

Ser også på Canon Powershot G6.

Blir det nokre av desse kameraene?

Lenke til kommentar

Canon Powershot G6 gir definitivt best bilde av disse. Det burde være like lyssterkt som de andre også, på tross av at det mangler bildestabilisator, for det har 2,0 som lysstyrke i optikken.

Du får Canon Powershot G5 grisebillig rundt omkring nå. Personlig synes jeg det kameraet er mye penere enn nye G6.

Lenke til kommentar

Ser i fleire testar (bla her på Akam) at det er dårlig autofokus i svakt lys og på Onlinemagasinet.no: "problemer med optikk i dårllig lysstyrke"

De anbefalar eit kamera som har ogd lysstyrke, medan andre syns det er dårlig lysstyrke, blandar eg begrepa her eller?

Kan eg gå for dette kameraet?

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår deg, spør du om f/2 er bra/dårlig lysstyrke?

F/2 er i alle fall bra (i det minste for en zoom og til prisen), nå er det jfr. produktguiden riktignok f/3 på full tele men OK, er ikke dårlig det heller.

For å forvirre ytterligere vil jeg påstå at like viktig som IR og VR og sånn er støynivået på høyt og middelhøyt ISO-tall. Gitt at det er masse bevegelse i denne hallen er det en fordel å ha forholdsvis rask lukkerhastighet...

Til tross for rapporter om noens uhell med slike kjøp, vil jeg poengtere at det lar det seg gjøre å kjøpe et pent brukt 300D for ca. 5000 kroner, og flere brukte kommer antakelig til å dukke opp billigere så fort 350D kommer.Nå er nyprisen på dette nede i 5900,- noe som antyder at man bør kunne få et pent brukt ned i under 5k, evt. 5k med noe utstyr. 50 mm 1,8 koster ny rundt 950 kroner, så det er mulig å slippe unna med dSLR til rundt 5000 kroner (i alle fall på den måten jeg pleier å regne "rundt" :) )

EDIT: jeg ble akkurat gjort oppmerksom på at advance.no har 300D til 4937,- ink. moms NYTT. Sucks for de folka som prøver å selge slike apparater brukt akkurat nå :cry:

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Hei, jeg har hatt G6 i 5 måneder nå og jeg vil ikke anbefale det for bruk i mørke haller. Kameraet tar ypperlige bilder, er kjempefint og bruke, har lang batteritid, men det eneste som er dumt med det er problemer med fokusering i lite lys.

Det må være veldig klart definerte kontraster for å få låst fokus. VELDIG irriterende. Bildene blir veldig bra, men det hjelper så lite hvis man ikke klarer å få fokus.

Sony sine kamera er veldig gode til å fokusere i svakt lys. Kanskje du kan lese noen tester av Sony V1? Eller DSC-P150? eller en av de mindre søsknene?

Lenke til kommentar
Hei!

Eg er på jakt etter eit digitalkamera på 4-5 megapiksel, som skal brukast i vanskelige lysforhold. Det skal brukast i ein stor idrettshall, og konsertsal. Begge stadane er det veldig svakt lys og store rom, og i idrettshallen er lyset i tillegg oransjgult... Har prøvd med forskjellige kamera, men skal eg få bildet lyst, må eg ha blitz på, og då blir bare det som er ein meter foran kameraet med på bildet. Uten blitz blir det jo bare utydelig.

Så er det nokon som har nokon gode kamera å anbefale og tips til korleis eg kan få best moglege bilder under slike dårlige lysforhold?

På forhånd takk,

Joakim Silden

For å si det med en gang: Jeg vil nok påstå at det vil være vanskelig å finne et nytt "budsjettkamera" som skal dekke dette behovet. Du skal ta bilder i svakt lys, i tillegg er det mye bevegelse fra motivene. Du bør altså ha et svært lyssterkt kamera siden lukkertiden ofte må være meget kort. Dette er egenskaper det lukter penger av.

Jeg ville kanskje gå på bruktmarkedet etter et speilreflekskamera. Kanskje t.o.m. filmbasert.

Et litt "kjedelig" svar, kanskje........

Lenke til kommentar

Fujifilm har en lang historie med å komme med fantastiske påstander som viser seg å være sterkt overdrevne så jeg er skeptisk til at det kan bruke ISO 1600 uten plagsom støy eller overdreven støyfjerning.

Et problem med Fujifilm Finepix F10 er at objektivet har en lysstyrke på f/5 når man bruker full zoom som man må hvis man ikke står veldig nært motivet. Da slipper det igjennom så lite lys at man må bruke ISO 1600 når en del andre kamera kan bruke ISO 400.

Lenke til kommentar

Jo, du har ganske så rett; tendensiøse Fujifilm har skaffet seg et heller dårlig rykte med bl.a interpolering hvor de har forført de mange forbrukerne med pixel hysteri.

Så vidt jeg har fått med meg har ikke dette kameraet optisk søker, som jo ellers er et must i mørket

Resultatene vil etterhvert vise seg i kommende (objektive) tester.

;o)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har behov for sterk tele vil jeg på det sterkeste anbefale mitt eget kamera Olympus 5050. Det har et svært lyssterkt objektiv, og gode støyegenskaper. I tillegg er det svært solid, ligger godt i hånden, og tar vanlige oppladbare batterier. Med andre ord, du risikerer ikke å gå tom for strøm (finnes alltid en bensinstasjon i nærheten). Det lagrer også i RAW format, noe som gir deg muligheten til å justere eventuelle feil ved eksponeringen i ettertid. Kameraet er ikke å få tak i nytt lenger, men det er en del brukt i markedet.

Viktigeste ulempe er en tendens til Kromatisk absorbsjon, noe jeg kan leve med.

Er du redd for å kjøpe brukt vil jeg tro at oppfølgeren Olympus 5060 vil gjøre samme jobben. Har stort sett samme egenskaper, men med litt mindre lyssterkt objektiv (til gjengjeld får du bedre vidvinkel, 28 mm mot 35 mm på 5050).

Lenke til kommentar

La meg tilføye. Min anbefaling er basert på motiv uten raske bevegelser. Er jo mye som foregår i en idrettshall da vet du:-)

Ved "raske" motiver trenger du rett og slett et svært dyrt kamera hvis lysforholdene er dårlige. Punktum

Lenke til kommentar
300D er vel litt for avansert... Så konklusjonen er at G6 ikkje er å anbefale. Kva skal eg gå for då?

Det er ingenting "avansert" - i betydning "vanskelig" - med 300D (Ixus 40 derimot...). Det har en del knapper og valg, men jeg kjøpte dette som 100% nybegynner. Det er tre ting du må gjøre:

1) lær deg å stille manuell hvitbalanse

2) sett kameraet på manuell

3) begynn å ta bilder

Han som nevnte 300D + 50mm f/1.8 til 5-6000 kroner ga deg et råtips. Jeg er villig til personlig garantere for at dette er et godt kjøp.

Lenke til kommentar

Nikon Coolpix 8800 (med 10x zoom og optisk bildestabilisator)

Tips! Ikke kjøp dette! Et kjempegodt kamera, men ikke til ditt bruk. Det finnes mange tråder som omhandler de problemer med fokus man har med cp8800 (og andre Nikon cp) i lite lys, for eksempel på dpreview. Følgende inneholder en del meninger om autofokus i lite lys-situasjoner:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=11313953

Jeg er selv litt Nikon-fan, bruker D70 og har prøvd cp8800 (tatt ca 500 bilder innendørs). Vil likevel aldri komme til å anbefale dette kameraet til en som skal ta mye innendørsbilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...