Gå til innhold

Byttet vifte, fikk artifacts

spesseh

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Zalman VF700-cu vifta til mitt Sapphire 9800 pro kort.

Passet perfekt og for en gangs skyld fulgte jeg bruksanvisninga.

Monterte alt riktig, og etter hva jeg kan se er det bra kontakt mellom GPU kjernen og kjølern.

Allikevel fikk jeg Vertikale artifacts på skjermen. 4-5 forholdsvis brede 2 cm bortover skjermen.

Noen som har noen ide om hva dette kan komme av?

Klinte ikke på all kjølepastaen, men la den i et forholdsvis tynt lag på kjernen.

Burde jeg klint på alt?

Testet også med Atitool for og sjekke temp, men kortet har ikke temp chip tydeligvis da jeg ikke får det opp.

Takker for svar.

post-23-1109357837_thumb.jpg

Endret av spesseh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
etter hva jeg kan se er det bra kontakt mellom GPU kjernen og kjølern.

hmm.. tror ikke du klarer å 'se' dette.

Det er er kjent 'problem' at shimmen på R9800 kortene er ørlite grann høyere en kjernen. Hvis kjøleribba ikke passer innenfor shimmen vil du få problemer.

Du kan forsøke å kline på mer kjølepasta, men best resultat vil du få dersom du tar shimmen helt av.

Hvis du lurer: shimmen er den metalrramma som sitter rundt selve kjernen.

mvh r.

ps. : Har selv eid det Sapphire R9800 kort, og der var shimmen ca 0,5 mm høyere enn

kjernen.

Lenke til kommentar

Det høres jo interresant ut. Hvordan fjernet du shimmen?

*edit*

Sjekket nå. Du har jo helt rett. Kan ikke se om det er kontakt. Høres ut som du har rett der. Jeg lirket litt på vifta og det så ut som sokkel av kjølern bare skle lett over shimmen. Så nå skal den bort.

Trenger litt hjelp til det.

Tips og triks? Hva skal man ikke gjøre?

Endret av spesseh
Lenke til kommentar

Tar du av shimmen kan du glemme alt som heter garanti. Du utsetter deg også for en viss fare for å knuse kjernen dersom du skrur kjøleren for hardt til. Advarsel er herved befordet..

Hvis du fortsatt er interresert:

Shimmen er limt på. Den lirkes løs men en skalpell eller spiss/flat kjøkkenkniv e.l. Begynn i et hjørne. Pass på å ikke ødelegge noe av det grønne belegget på kjernen.

Skalpell er nok det best egnede verktøyet.

mvh r.

Lenke til kommentar

Da var shimmen borte. Sjekket en guide på nettet og før jeg gjorde det.

Men dessverre er artifacts fremdeles der.

Kan ikke ha noe med heatsinks på skjermkort minnet? De skal jo sørge for bedre kjøling.

2844.jpg

De blå heatsinks nederst til høyre.

Noen andre tips eller har jeg etter all sannsynlighet ødelagt noe under festing første gangen?

Lenke til kommentar

Takk for tips så langt.

Ingen løsning enda.

Har jeg et kort som er helt herpa eller finnes det andre løsninger jeg burde prøve?

Leste noe om at driver og slik kunne hjelpe. Prøve forskjellige, men jeg får problemer med grafikken allerede i initial bootup, så her må det være minne eller pipelines som er defekte.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å slå av maskinen helt ? (strømforsyningen også).

Byttet kjøler på et 9800pro, og får lignende striper av og til (ca en gang pr mnd)

Da forsvinner de som regel med en første omstart, dersom jeg slår av bryteren på strømforsyninga også.

Regner vel med at kortet mitt må ha fått en eller annen skade, selv om jeg var forsiktig.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Prøvd og skru helt av flere ganger ja.

Tatt ut kortet. Latt den stå av i en time, uten hell.

Får vel bite i det sure eplet og kjøpe nytt.

Grunnen til at jeg i det hele tatt byttet vifte var at den orginale plutselig sluttet og virke. Skulle sendt det inn på garanti, men utålmodig som jeg var kjøpte jeg ny vifte i stedet. Bummer ;)

Lenke til kommentar

selv monterte jeg en 700AlCu på mitt gf6600gt og da funka det, men han som satt vedsiden av meg på digilab fikk samme problemet som dere har (9200 tror jeg).

han følgte manualen når det gjeller kjølepastaen og monteringen, men alikeveld fikk han sinsykt mye artifacts også etter 20min stoppa plutselig kortet å funke, og etter mye strev for å få det til å funke, så han ble så forbanna at han kasta kortet inn i veggen, også funka det etterpå :D men han sliter enda med fps problemer og artifacts..

hvertfall henldig for han at det bare var et 9200 kort, og ikke et "litt" dyrer kort. ;)

Men tilbake til saken. Hvertfall tror jeg personlig at enkelte her kansje har kommet borti noe (statsik overføring etc.) mens dere monterte kjøler`n..? F.eks er det fort gjort å glemme små gummi ringer vet dere... ;)

EDIT: noen større skrive feil :(

Endret av AnVli..p4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...