drbass Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Hei når jeg skal koble flere leds sammen på en og samme kontakt og bryter, skal jeg da koble dem i serie eller parallelt? plz svar da jeg ikke går elektro Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 hei , det enkleste er å serie kobble alle lysene og til slutt kobble enden til bryteren. men det kommer jo and på hva du mener med leds da :smile: er det helt vanlige 12v leds vi snakker om så følger du anvisningen ovenfor. er det slike små leds du feks har i fronten på kassa til hd så må du mest sansyneligt kobble dem paralelt m en resistor på den ene tråden. Lenke til kommentar
drbass Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Hallo det er sånne som man må ha resistor på, Lenke til kommentar
FjongeFinn Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Da jeg festet sammen mine leds, så tok jeg bare alle endene sammen, og stakk dem i et ledig strømmutak på pcen. Noen ville kanskje si at det er en ikke trygg måte og gjøre det på, men jeg har ikke hatt noen problemer med det. (hvis det kan være til hjelp) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Kobl de parallelt! Og kobl de rett på 5 volts-ledningen! Funker som smør i en stekepanne! Lenke til kommentar
drbass Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Så dere mener at jeg skal drite i den derre motstanderen? Skal få en kammis fra elektro til å se på den i morra. HAn fikser det garanter (sier han i allefall) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Du trenger ikke, men hvis du vil ha den, må du parallell-koble de. Ellers får du: 12V / antall Led's. Med parallell-kobling får du 12 volt over hver av LED'ene. Og da blir det riktig! (Med motstand, asså) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Sjekk tegningen for mer hjelp! Lenke til kommentar
-swifty- Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Quote: Den 2002-06-25 00:51, Jimmy Pop skrev:Kobl de parallelt!Og kobl de rett på 5 volts-ledningen!Funker som smør i en stekepanne! smelter ? Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Fan for nokken spann hau!!! (på godt norskt: IDIOTA!) dokker diskutere noe som ikke dere har peiling på! (Noen da ivertfall). prøv å koble 3 5v (GRØNNE!) led på et 9 volt batteri! (Serie)! Det vil lyse normalt! men hvist du kobler paralelt så blir de noe røde!! å du steiker dem!!!!!! dere har kansje hørt om Ohms lov??? U=IxR !!! Og dere har sikkert hørt om noe som kallest Motstand! og det er motstand i led's! derfor vil strømmen bli svakere og svakere til flere og flere led's du kobler i serie!!! Spør meg gjerne om elektro spørsmål!!! liker å lese litt!!!! :smile: Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Quote: Den 2002-07-15 20:59, CaNaBiS skrev:Fan for nokken spann hau!!! (på godt norskt: IDIOTA!) ditto? Lenke til kommentar
EC Skrevet 15. juli 2002 Del Skrevet 15. juli 2002 Du "kannabisken"... skjerp den tonen, ellers får du en bad trip. Vi liker ikke innlegg med en særdeles uhøflig tone. Consider this as your first and only warning. -moderator yummy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå