Gå til innhold

Hvor mange grader er greit?

PrkchP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nQdjz0

Var det under load eller idle? Hvis det er det første så syns jeg det er på grensa. hvis det er idle så hadde jeg kjøpt bedre kjøling

Lenke til kommentar

Det vil også hjelpe mye å føre på kjølepasta om det ikke ligger på så er det bedre å bytte til Artic Silver 5. Er kåret som en av beste kjølepastaer koster 79kr på microplex. Er verdt det om en har en prosessor som er litt varm. Husk å rengjøre godt om man planlegger å legge på ny kjølepasta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvor mange grader er det greit at en intelpentium har? og hvor mange grader er det greit at en Amd har?

Det er det ikke noe facit på..

Det avhenger helt av hvilken type CPU (serie/modell).. det være seg Intel eller AMD..

Graden av klokking vil også avgjøre hva som er "upper-limit" for temp...

En klokket CPU tåler ikke så mye varme (uten ustabilitet) som en uklokket..

For P4 (NW og Prescott) har min erfaring vært at +60 (og max. klokk) er en grense man bør holde seg under.. Samme for Socket-A...(finner ut av A64/S939 snart).

:)

Lenke til kommentar
eller er det greit en Socket 478, Intel Pentium 4 3.0 GHz, er i 60 grader?

Rundt 50 grader er en grei temperatur under load for både AMD og Intel.

Den optimale temperatur for begge er rundt 45 grader load.

Du som har 60 grader behøver ikke å få hetta, 60 grader går fint ann så lenge det er load, men det er nok max. jeg vil anbefale. Husk at CPUen tar kvelden på rundt 85-90grader.

Mulig du må ha bedre luftgjennomstrømning i kabinettet ditt, via kabinettvifter i front. Kanskje du ikke har god nok kjølepasta? ;)

Lenke til kommentar

Hva er derimot akseptert temperatur i et kabinett?

Jeg kjøpte ny data for et par måneder siden, og har ikke kjøpt andre vifter enn de som hørte til i kabinettet. (En i front og en bak.) Det var en på siden også, men den bråkte så veldig så jeg prøvde uten, og temperaturen økte ikke merkbart.

Temperaturen pleier å ligge på 29-33 grader etter et par timers bruk, er dette ok?

Synes det er litt rart at sideviften utgjør så lite effekt når den lager så mye lyd av seg, så lurte først på om den kanskje var montert feil vei. (At den skal blåse luft inn istedetfor ut av kabinettet?) Det kommer jo også an på hvor temperaturføleren sitter, noe jeg ikke vet...

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte ny data for et par måneder siden, og har ikke kjøpt andre vifter enn de som hørte til i kabinettet. (En i front og en bak.) Det var en på siden også, men den bråkte så veldig så jeg prøvde uten, og temperaturen økte ikke merkbart.

Temperaturen pleier å ligge på 29-33 grader etter et par timers bruk, er dette ok?

Helt toppers og innenfor normalen. Dersom man overklokker er det viktig at temperaturen er lavest mulig for best mulig ressultat.

Det er også viktig at harddisk(ene) ikke blir for varme. Disse har en lei tendes til å dø. Derfor er det gunstig at det går en viss luftstrøm forbi disse og at de ikke sitter for tett. Har du bare en harddisk, burde ikke varme være noe problem.

Lenke til kommentar
Hva er derimot akseptert temperatur i et kabinett?

Synes det er litt rart at sideviften utgjør så lite effekt når den lager så mye lyd av seg, så lurte først på om den kanskje var montert feil vei. (At den skal blåse luft inn istedetfor ut av kabinettet?) Det kommer jo også an på hvor temperaturføleren sitter, noe jeg ikke vet...

30 grader er greit. For optimal luftstrøm skal en vifte foran blåse inn og en vifte bak blåse ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...