Gå til innhold

Vannkjøling


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt mye på å skaffe meg vannkjøling og har sett litt på http://www.microplex.no , meg jeg har ikke peiling på detta området. Derfor så lurer jeg på om det er noen med litt erfaring ang vannkjøling som kunne hjulpet meg med å på en måte å komme inn i det.

Hva slags deler trenger jeg??

Er det bedre å kjøpe komplette sett i stedenfor??

Holder det med et miditower hvis jeg skal bruke mitt gamel kabinett??

Er kabinetter med vannkjøling ferdig installert bedre??

Pris har også litt å si. Helst ikke over 3500 ink frakt.

 

Jeg kunne selvfølgelig ha søkt på forumet etter lignende tråder, men fant ut at det var like greit å lage en ny tråd så jeg får svar på _akkurat_ det jeg lurer på.

 

Takker for alle seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er pumpe, radiator, slanger, kjøleblokk, og vanntank. (eller lufteventil hvis du skal ha et tett system.) Går fint med et miditower men du må kjøpe en radiator som du kan få plassert en grei plass! Gjerne i bunnen med vifter som trekker kald luft opp fra gulvet? Eller i toppen med vifter som trekker luft ut av kabinettet? Det er ingen fasit løsning!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 19:14, shebban skrev:

Det du trenger er pumpe, radiator, slanger, kjøleblokk, og vanntank. (eller lufteventil hvis du skal ha et tett system.) Går fint med et miditower men du må kjøpe en radiator som du kan få plassert en grei plass! Gjerne i bunnen med vifter som trekker kald luft opp fra gulvet? Eller i toppen med vifter som trekker luft ut av kabinettet? Det er ingen fasit løsning!


 

Kan du forklarer litt mer om det med "tett system"???

Hadde vært fint!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 19:14, shebban skrev:

Går fint med et miditower men du må kjøpe en radiator som du kan få plassert en grei plass! Gjerne i bunnen med vifter som trekker kald luft opp fra gulvet?


 

shebban, har en liten mistanke om at du kanskje har kikket litt på min løsning? http://thomasr.evilspurv.net/skrue

 

La meg legge til at det i de fleste towere er for dårlig plass for en konvensjonell "kjøpe-radiator" i bunnen av kabinettet. Radiatoren jeg har benyttet meg av, er "skreddersydd" for formålet, ettersom denne er saget ut av en full-size bilradiator, og tilpasset tilgjengelig plass i bunnen av kabinettet, bare som en liten tilleggsopplysning.

Lenke til kommentar

Ok, men ville dette vært en bra sett:

Ncool vannkjølingspakke rev. 2.0EX

 

Spesifikasjoner:

 

Pakken inneholder komponenter fra Danger Den og leveres med radiator og pumpe

 

Pakken består av:

 

Black Extreme RadiatorI

Danger Den Maze 3

Danger Den Geforce 4 GPU Cooler

Danger Den Maze Chipset Cooler

3 Meter silikonslange

5 Stk nylon T-ledd

10 Stk. Slangeklemmer

Aqua Bee UP1000

Nanotherm kjølepasta

+ vifte

 

Det er ikke no mer jeg trenger da??

Er det samme hvilken vifte jeg bruker?

Lenke til kommentar

Blir sikkert knall det, husk å kjøpe med en shim når du først bestiller så du slipper å knuse coren.

 

Med tanke på vifte, er det viktig å finne riktig balanse mellom vifte som blåser mye og støyer mye. Ellers anbefaler jeg deg å kjøpe EKL Papst vifte pga. at de lager en mer "behagelig" støy enn f.eks. enermax vifter pga. lagrene som blir brukt i EKL Papst viftene (glidelager?)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 23:03, thomasr skrev:

Blir sikkert knall det, husk å kjøpe med en shim når du først bestiller så du slipper å knuse coren.


Med tanke på vifte, er det viktig å finne riktig balanse mellom vifte som blåser mye og støyer mye. Ellers anbefaler jeg deg å kjøpe EKL Papst vifte pga. at de lager en mer "behagelig" støy enn f.eks. enermax vifter pga. lagrene som blir brukt i EKL Papst viftene (glidelager?)


 

Som du sikkert har skjønt er ikke jeg så veldig inne i akkurat dette med vannkjøling og da når du kommer med ord som shim så blir jeg satt litt på sidelinja.

Er dette ei slags plate som beskytter core på skjermkortet??

Lenke til kommentar

Ikke på skjermkortet, men CPU`en (på hovedkortet). Denne har ikke noe spesielt med vannkjøling å gjøre, kan brukes på luftkjøling også. Det den gjør er at den fordeler trykket fra kjøleren over et større areal, og minsker sjansen for å ødelegge CPU. (skal godt gjøres å ødelegge hvis du har shim). Finn et bilde av en shim, så skjønner du fort hvordan du skal montere den og hvordan den funker. Er ikke dyre saken heller, under 100-lappen, og det er en billig forsikring for sprø AMD-kjerner!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 23:10, thomasr skrev:

Ikke på skjermkortet, men CPU`en (på hovedkortet). Denne har ikke noe spesielt med vannkjøling å gjøre, kan brukes på luftkjøling også. Det den gjør er at den fordeler trykket fra kjøleren over et større areal, og minsker sjansen for å ødelegge CPU. (skal godt gjøres å ødelegge hvis du har shim). Finn et bilde av en shim, så skjønner du fort hvordan du skal montere den og hvordan den funker. Er ikke dyre saken heller, under 100-lappen, og det er en billig forsikring for sprø AMD-kjerner!


 

Ahh.. Jeg fant en på microplex.no. Det var ikke så vanskelig å skjønne nei :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 23:03, thomasr skrev:

Ellers anbefaler jeg deg å kjøpe EKL Papst vifte pga. at de lager en mer "behagelig" støy enn f.eks. enermax vifter pga. lagrene som blir brukt i EKL Papst viftene (glidelager?)


 

Noen som kan forklare meg forskjellen på glidelager og kulelager?

Lenke til kommentar

Et glidelager består gjerne av fosfor-bronse, som er et ganske porøst materiale. Dette "mettes" med en passende olje før montering, og skal normalt vare flere tusen timer.

Akslingen er nøye tilpasset lageret, slik at slark mellom lager og aksel holdes på et minimum.

 

Et kulelager er helt annerledes oppbygd. Dette består av en ytter-ring og en inner-ring i herdet stål, og imellom disse ringene ligger det kuler som ruller imellom ytter-ring og inner-ring. Kulene løper i en nøye tilpasset bane i ringene, og toleransene i et kulelager er som regel langt bedre enn i et glidelager.

Kulelagre har generelt også lengre levetid.

 

Hva som egentlig er best i denne sammenheng er sannelig ikke lett å bekrefte, men faktum er at et glidelager gjerne kan "reddes" ved en oljedråpe om disse går tørre.

Om man derimot får et "ras" på et kulelager, dvs. støy, er det som regel lite å gjøre med det.

Kjøp av en ny vifte er som regel løsningen i så tilfelle!

 

Btw; Alle harddisker har forøvrig kulelagre for platene, og lagrene i disse er gjerne garantert 30.000 timer eller mer! Men her snakker vi om lagre med en meget høy kvalitet, i motsetning til lagrene i en kjølevifte. Disse er ikke bestandig like gode!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 22:57, zn00ker skrev:

Ok, men ville dette vært en bra sett:

Ncool vannkjølingspakke rev. 2.0EX


Spesifikasjoner:


Pakken inneholder komponenter fra Danger Den og leveres med radiator og pumpe


Pakken består av:


Black Extreme RadiatorI

Danger Den Maze 3

Danger Den Geforce 4 GPU Cooler

Danger Den Maze Chipset Cooler

3 Meter silikonslange

5 Stk nylon T-ledd

10 Stk. Slangeklemmer

Aqua Bee UP1000

Nanotherm kjølepasta

+ vifte


Det er ikke no mer jeg trenger da??

Er det samme hvilken vifte jeg bruker?





 

Med tanke på vifte har det no å si på hvilke dimensjoner jeg velger? Eller er det kun enkelte vifter som passer på oppsettet ovenfor?

 

Sikkert mange dumme spørsmål, men syns det er greit å vite sånne ting før jeg kjøper og finner ut av sånne ting da.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har skjønt har frostvæske og water wetter 2 forskjellige oppgaver. Frostvæsken skal drepe alger og andre skumle ting i systemet, water wetter skal gjøre vannet "mykere" etter det jeg husker (ikke spør meg hvordan eller hvorfor). Ca. 10% frostvæske gjør susen. Du trenger ikke skifte vann ofte, frostvæska skal jo tross alt drepe alt du ikke vil ha i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...