ZanZel Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Hei Jeg lurer på hvor lang en optisk kabel kan være(toslink-toslink). Jeg har ikke sett noen som er lengre enn 1.5 m, men har derimot sett skjøter.. så hvor langt kan jeg skjøte en optisk kabel før den ikke virker mer? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Du får de på opptil 10 meter, men de koster deretter.... Det er bare lyssignaler som går gjennom fiberoptisk kabel, å da vil de ikke stoppe.... Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 okay, dåså! har du noen steder i norge man kan få kjøpt dette da? Har nemlig ikke funnet det selv! Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Fritekstssøk i prisguiden gir treff opptil 5 meter. https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?p...t=1+2+3+adapter Hvis du bare søker på toslink finner du også noen kombigreier på 10 meter, men det var neppe det du så etter. Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 takk takk! Ser ut som 5m er det lengste som er .. men da kan man jo bare skjøte 2 5m'e så har jeg 10m !! Lenke til kommentar
icer Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Fiberoptisk rekker så langt som du har bruk for de, men de koster en del til lenger de skal vere, om du skal ha lyset overført over en lang avstand kan du bare oppjustere lysstyrken (om du kan) slik at du korrigerer lystapet (om du får noe) Lenke til kommentar
Pålny Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Hva er en "optisk-kabel", er det en helt vanelig USB kabel? MVH Pål Lenke til kommentar
moray Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Du får kjøpt 10 m både på Elfa (i hvert fall to typer) og på eltek (dyr). Selv bruker jeg en 10 m og en 3 m skjøtet sammen. Går bra, det. Hva er en "optisk-kabel", er det en helt vanelig USB kabel? MVH Pål En optisk kabel transporterer lys. Lenke til kommentar
Pålny Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Du får kjøpt 10 m både på Elfa (i hvert fall to typer) og på eltek (dyr). Selv bruker jeg en 10 m og en 3 m skjøtet sammen. Går bra, det. Hva er en "optisk-kabel", er det en helt vanelig USB kabel? MVH Pål En optisk kabel transporterer lys. takker Lenke til kommentar
icer Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Kan også legge til at optiske kabler blir brukt i bredbånd sammenheng, det som gjør bredbånd så raskt er lyset, siden det ikke er elektriske forsinkelser får du informasjonen bokstavelig talt med "lysets hastighet" Informasjonen blir kodet med forskjellige lyssignal (styrke, lengde, frekvens) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Du kan få laga fiberoptisk kabel på bestilling... Da kan du få den på mm. så lang du trenger den, men som nevnt, så blir jo dette brukt til bredbånd, da ofte over laaange strekk... Lenke til kommentar
moray Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Tenkte jeg kunne nevne at Elfa i Oslo skreddersyr kabler i den lengden du vil ha for "mannen i gata" . Prisen vet jeg ikke, men tror ikke det er så dyrt. De er i hvert fall billige på fastlengdene sine. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Trodde det som var problemet med elektrisk overføring var støy og forvrengning. Selve signalet går jo omtrent uendelig fort selv med elektrisitet. Problemet ligger vel i at når signalene får for høy frekvens så skaper induktans/kapasitans store problemer. Optiske kabler er forresten totalt immune mot støy. Du kan tvinne de rundt høyspentkabler, legge de gjennom alle tenkelige kraftige magnetfelt og forbi alt som finnes av radiosendere uten at signalet blir påvirka det minste. Lenke til kommentar
icer Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Kablene kan vere så lange du vil ja, sålenge lyset ikke blir for svakt (men det skal mye til) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå