N* Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 egen fil. da blir filene mindre og du kan lettere endre på ting Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Er det lurt å lære seg eksempler på css som hello world i html, eller er det best å "pugge" stilen som et språk? Det er vel strengt tatt ingen metoder man kan lære CSS på som likner den metoden man lærer i andre språk ("Hello, world!"). Jeg lærte meg CSS ved å gradvis migrere fra tabellbasert layout til å lage linkstiler og slikt i CSS. Men takket være TopStyle lærte jeg meg bruken av CSS langt raskere enn hvis jeg skulle slått opp hver eneste egenskap jeg trengte. Anbefaler alle som skal begynne med CSS å anskaffe dette eller et liknende program, det gjør jobben med å skrive valid kode langt lettere. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 css er kjempelett. mye lettere en html...vansklighetsgrad: 2 Syntaksen og grunnleggande teori i begge språka er dødslett. Bruken av dei er meir krevande. Du kan ikkje sei at verken HTML eller CSS er lett før du kan sette sammen ALLE typer layouts feilfritt i alle browsere, og samtidig bevare fin struktur og holde semantikken på plass. Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Men kan det være like lurt å starte fra scratch og flytte over ting ettervært? <div class="Site-div"> <div class="header">Logo</div> <div class="MenuC">linker etc.</div> <div class="menuL1">linker</div> <div class="menuL2">linker</div> <div class="menuL3">linker</div> <div class="menuL4">Neste Kamp</div> <div class="post">Siste Poster</div> <div class="news">Nyheter</div> <div class="menuR1">Tabell</div> <div class="menuR2">Mål</div> <div class="menuR3">poll</div> </div> Noe som dette? Hvordan gjør man dette med css? Gjør man det på denne måten (ikke nøyaktig da) i en css fil? <div="header" possition="absolutt" width="800" ........> <div="MenuC" possition="absolutt" width="800" ........> .............................. Uansett. Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Det blir vel mer slik: .header { position: absolute; width: 800px; } Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 skreiv: "ikke nøyaktig da" Men hvor er det best/lettest å lære css? Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 www.htmldog.com tror jeg skal være det beste. Jeg brukte ikke det, jeg brukte www.w3schools.com Du kan velge fritt! Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Hvordan gjør jeg dette med egene filer? Lager jeg en mappe (f.eks css) og lager to filer som heter? (f.eks web.css og style.css) I Style fila lager jeg alle mulige stiler i forhold til fonter og i web fila lager jeg alt av layouter og lignende? Hvordan setter jeg opp filene mot siden min? Trenger litt mer info. Endret 25. februar 2005 av ett Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Har nå laget "stammen" i den nykoda siden min. Du finner den her: www.juventusnorge.1go.dk/div.php Er det en fordel å lage egne sider for script og bruke include tagen? Hva vil dette isåfall ha å si for lastetiden? Hvordan legger man til css fil[A](ENE)? Bruker man include her også? Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Tror det kan være bra med en litt oversiktlig instroduksjon. Hva med w3schools sin intro til CSS? Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Bla bla bla Det du kaller <div class="header">Logo</div> skal være <h1>. Menyen skal være en underordnet liste, <ul>. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Ett: Les HTML og CSS, både beginner og intermediate på www.htmldog.com . Gi blaffen i advanced guidane til å begynne med, du vil ikkje skjønne stort av dei likevel. Så praktiserer du litt, øver deg og bruker dei forskjellige tinga til du har begynt å forstå ting skikkelig. Det er da CSS blir morro å holde på med Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) Det sier ALLE lærere også. Neida, for håpe det blir litt morsomere. Endret 26. februar 2005 av ett Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Denne norske introduksjonen var det som sparket meg i gang med CSS... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Denne norske introduksjonen var det som sparket meg i gang med CSS... Skreiv en nybegynnerguide eg også Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 ok, her er hvordan jeg tror jeg skal gjøre dette: I index.php: <div class="maindiv"> <h1>"header"</h1> <div class="div"> </div> <div class="div"> </div> <div class="div"> </div> <div class="div"> </div> <div class="div"> </div> </div> I .css fila: <maindiv>: float: center text: black width: 825 hight: ...... -------------- osv. Er det på denne måten jeg gjør det. Skjønner ikke helt hva jeg skal lagre hvor. Vet koden er helt feil, så drit i det, var bare et eksempel. Virker sikkert veldig håpløs nå, eller hva. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Jepp, det er måten. Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Menyen skal være en underordnet liste, <ul>. <ul> <li>Meny-element 1</li> <li>Meny-element 2</li> <li>Meny-element 3</li> <li>Meny-element 4</li> </ul> Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) For å gjøre det klarere med et eksempel: <div class="meny"> <div class="meny1">Meny 1</div> <div class="meny2">Meny 2</div> </div> kan og bør erstattes med <ul class="meny"> <li class="meny1">Meny 1</li> <li class="meny2">Meny 2</li> </ul> Grunnen er at den da vil dukke opp som en liste hvis noen ikke bruker CSS etc. Og det er bedre semantisk sett, siden menyen jo er en unummerert liste. Men du har min velsignelse til å ta slike detaljer etter hvert. Endret 26. februar 2005 av anderlin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå