Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Har nå laget et par, tre sider og har erfart at det ikke alltid er like lett å finne tilbake til hvordan man tenkte da man skreiv siden. Hvordan gjør du det i forhold til pen og oversektlig koding? Pleier du å legge til komenterarer i koden? Skulle gjærne ha laga koden min mer oversiktlig, men vil først høre hva noen som er litt flinkere en meg mener om dette. Anyone? Takker for seriøse svar. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Er ikke så fryktelig opptatt av å holde HTML-koden like ren som f.eks PHP-koden (spesielt når det gjelder indentering). Er egentlig bare linjeskift på logiske steder (spesielt etter blokk-elementer) jeg bruker. Kommentarer i HTML bruker jeg veeeldig sjelden. Føler dette holder i lange baner for å holde koden oversiktlig Endret 25. februar 2005 av Loomy Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 man kan bruke en wysiwyg editor som f.eks CoffeeCup HTML osv. som gir deg bedre oversikt over koden. I programmering så pleier man å gi kommentar på kodesnitter som kan være kompliserte. Da er det lettere å forstå hva koden gjør osv. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 HTML-koden bruker ikke jeg å ha kommentarer i, men er det mye kode kan det være greit. Jeg legger derimot mer vekt på at stilarket skal være ryddig. Dette er hva jeg bruker, og hva jeg synes er best. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 man kan bruke en wysiwyg editor som f.eks CoffeeCup HTML osv. som gir deg bedre oversikt over koden. Bruk ALDRI en wysiwyg-editor til noe sånt. Samtlige wysiwyg-editorer på markedet roter bare til koden din. Det du derimot trenger er en god tekst-basert editor med mulighet for syntax highlighting og gjerne også auto-completion. Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 man kan bruke en wysiwyg editor som f.eks CoffeeCup HTML osv. som gir deg bedre oversikt over koden. Bruk ALDRI en wysiwyg-editor til noe sånt. Samtlige wysiwyg-editorer på markedet roter bare til koden din. Det du derimot trenger er en god tekst-basert editor med mulighet for syntax highlighting og gjerne også auto-completion. Eskempler på gratis eksemplarer. Evt. 30 dagers trail, eller lignende? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 man kan bruke en wysiwyg editor som f.eks CoffeeCup HTML osv. som gir deg bedre oversikt over koden. Haha, en WYSIWYG-editor har jo som egenskap at den gjør koden din _mindre_ oversiktlig enn om du skrev den selv! Jeg anbefaler Dreamweaver (code view) for HTML-programmering, eller Zend Studio dersom du programmerer både PHP og HTML. Begge har 30-dagers trial tilgjengelig fra websidene sine. Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Denne er gratis, og har det meste: TSW WebCoder Mvh Primaxx Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) ok, takker for programmer. Har nå gått gjennom koden min på siden www.juventusnorge.1go.dk/index.php (gammel kode) og www.juventusnorge.1go.dk/index2.php (ny kode) Gjør jeg noen store brølere, eller er dette oversiktlig og god(?) koding. Håper det ble MYE bedre nå. Synes ikke koden er til å kjenne igjen jeg. Edit: feil i link. Endret 25. februar 2005 av ett Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 ok, takker for programmer. Har nå gått gjennom koden min på siden www.juventusnorge.1go.dk/index.php (gammel kode)og www.juventusnorge.1go.dk/index2.php (ny kode) Gjør jeg noen store brølere, eller er dette oversiktlig og god(?) koding. Håper det ble MYE bedre nå. Synes ikke koden er til å kjenne igjen jeg. Edit: feil i link. Ikke for å være slem, men det må mer til enn noen ekstra linjeskift og indentering for å få den tabellsuppen oversiktlig! Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Hehe, er ganske ny i koding da. Dette er en av de første sidene jeg har klart å kode. Sånt preller av. *Stolt* Neida, har ikke lært med css ordentlig, men gjør vell det også en da. Synes du det var oversiktlig til å være en tabellsuppe da? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Tabellsuppe kan ikke bli oversiktlig uansett hvordan du vrir og vender på det. Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Denne er gratis, og har det meste: TSW WebCoder Mvh Primaxx Personlig liker jeg Notepad++ bedre, men det er en smaksak. Og til PHP bruker jeg Zend Studio. Edit: Notepad++ er gratis, men Zend Studio koster penger. Endret 25. februar 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Hehe, er ganske ny i koding da. Dette er en av de første sidene jeg har klart å kode. Sånt preller av. *Stolt* Neida, har ikke lært med css ordentlig, men gjør vell det også en da. Synes du det var oversiktlig til å være en tabellsuppe da? Du har da all grunn til å være stolt! CSS anbefales, mye mer oversiktlig! Men det var ikke oversiktlig til tabellsuppe å være. Eksempel på hva jeg synes er mer oversiktlig: <table> <tr> <td> tekst... </td> <td> <table> <tr> <td> tekst... </td> </tr> </table> </td> </tr> <tr> <td> tekst... </td> <td> tekst... </td> </tr> </table> Endret 25. februar 2005 av anderlin Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Hva er grunnleggene css når man snakker om i forhold til tabeller? Synes css virker veldig vanskelig. Hvor vanskelig er det å lære seg opp mot html, eller for å si det på den måten: ranger det fra 1-10 og prøv å være litt realistiske med tanke på at jeg ikke er übergod i koding. Takker for svar hittil, men er det en måte koden SKAL se ut, eller kommer dette opp til vær enkelt bruker? Lenke til kommentar
N* Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 css er kjempelett. mye lettere en html... vansklighetsgrad: 2 Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Jeg synes ikke CSS er lettere enn html. Sistnevnte er for det meste rett frem, mens med CSS er det flere muligheter, og mer komplekse konsepter. Men jeg tror ikke det skal være så altfor vanskelig å få siden din over på CSS. Jeg skal gjerne hjelpe til, så bare kom med spørsmål! EDIT: La til utheving for å hindre misforståelser... Endret 25. februar 2005 av anderlin Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Må si meg enig med N*. CSS er mye lettere en HTML. Edit: Leste litt feil i posten til anderlin. Endret 25. februar 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Hva er egentlig fordelen med css. Sånn jeg har forstått det er det følgene punkter: + Mye mer oversiktlig + Raskere + Lettere å plassere ting og bestemme utsende + Flere browsere er tilnermet like i css, mens det er større avvik i html. + Mindre kode +++ Sleppe å få klager på hw.no fordi man bruker tables. Er jeg innom det meste her? Hvor er den beste siden for å lære seg css? Har hørt om www.htmldog.com , men har ofte selv brukt www.w3schools.com. I allefall når jeg lærte meg html. Er det lurt å lære seg eksempler på css som hello world i html, eller er det best å "pugge" stilen som et språk? Ble kanskje litt mye nå, men håper nen svarer. Edit: Bør jeg legge css i en egen fil og laste den inn på siden, eller bør den være i sammen med resten av koden? Endret 25. februar 2005 av ett Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) + Flere browsere er tilnermet like i css, mens det er større avvik i html. Dette tror jeg ikke stemmer, siden støtten for CSS er dårlig i IE. Jeg synes absolutt du burde lage en egen fil for CSS. Da lagres den midlertidig av browseren, og det blir mindre å laste. Jeg lærte mest CSS gjennom å rote rundt på w3schools, men det kan sikkert være lurt med noen oversikter i begynnelsen. Mitt råd til hvordan du skal begynne med å gjøre om siden din (selv om det kan være lurt å gjøre noe lettere først). - Fjern tabellene - Flytt rundt på ting slik at de kommer i en naturlig rekkefølge - Sett en <div class="boksnavn"></div> rundt de forskjellige boksene (dette er ikke helt korrekt, men det kan vi ta etterhvert) - Prøv å få dem posisjonert i CSS-filen. Les om "position: absolute", og "float: left|right" - Spør hvis du trenger hjelp! Endret 25. februar 2005 av anderlin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå