Gå til innhold

Forbedre karakter - VGS

t_man

Anbefalte innlegg

Hei.

Har dette året tatt noen VGS-fag som privatist, noe som til nå har gått veldig bra (til nå).

Men, nå er det dessverre slik at jeg gjerne skulle ønsket å forbedre 1MX karakteren min. Jeg har både karakter i 2MX og 3MX som er bedre enn den jeg fikk i 1. klasse. Er det noen som helst mulighet til å forbedre denne? F.eks. ved at en fjerne mattekarakterene fra høyere årskull (har allerede for mange fag) og så tar eksamen som privatist? delkurselev?

Er det noen som har klart å "lure" seg rundt problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke problemet? Nekter de deg å forbedre karakteren fra første klasse fordi du har karakterer fra høyere årskull?

Jeg forbedret min matterkarakter fra første år selv etter at jeg hadde tatt 2MY.. men det er lenge siden. Var bare å melde seg opp som privatist det.

Lenke til kommentar

Ja, det er dessverre slik at hvis en har karakter i høyere årskurs i matte kan en (i alle fall som privatist) ikke forbedre karakterer på lavere nivå. Noe som er synd.

Det er derfor jeg lurer, om noen på en fenurlig måte, har klart å omgå problemet.

Endret av t_man
Lenke til kommentar

Jeg tok Allmenn GK, Allmenn VK1, forbedret min naturfag og matte karakter fra GK1, søkte på IKT VK1.

Hva skal du bruke den forbedrede karakteren til? Ettersom vitnemålet (ikke mitt ivertfall) ikke lister karakterer på GK og VK1 som ikke var avsluttende fag.

Lenke til kommentar

Har allerede fullført allmen (2 år siden). Har forbedret naturfag karakteren og tatt 2KJ som privatist.

Vitnemålet mitt lister opp alle karakterer (exl. 1-klasse karakteren i Tysk).

Endret av t_man
Lenke til kommentar
Vitnemålet mitt lister opp alle karakterer (exl. 1-klasse karakteren i Tysk).

Da har du et problem :ermm:

Du kan jo selvfølgelig ta det opp som privatist, forbedre karakteren og så legge med den forbedrede karakteren til hvem det nå skal se den. Men skal du bruke den for å komme inn på høyere utdannelse så sliter du litt.

Var ikke noe problem for meg, men min situasjon var litt spesiell da jeg byttet studieretning.

Lenke til kommentar

Det kan finnes en måte, men her må du nesten høre med skolen din. For en del fag er det slik at dersom du har bestått faget som PRIVATIST på høyeste nivå, så godskrives også lavere nivå. Mao. så er 2FY bestått dersom du tar 3FY, 1MX og 2MX er bestått dersom du tar 3MX. Du kan høre med skolen din om de kan skrive ut et nytt vitnemål, uten karakterer i lavere nivå. Men du ryker ut av primærvitnemålskvoten raskere enn du kan si "studiekompetanse".

Lenke til kommentar

Ja, men jeg mener å ha lest at hvis en har karakter i et fag på lavere nivå så skal det bli stående om en tar privatisteksamen på høyeste nivå.

Kan godt være jeg tar feil. Skal kontakte privatistkontoret.

Ellers takk for alle svar!

Er det noen som har flere tips/hint er det bare å skrive!!

Endret av t_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...