Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 2

Anbefalte innlegg

Skulle hatt den fjernkontrollen jeg også, noen som vet hvor de selges, har ikke sett dem i noen nettbutikker ennå, men jeg kan vel skrive en mail til netshop og spør om de kommer til å ta dem inn :p

Uansett blir vi nok aldri enige på spørsmålet om akkurat hva en HTPC skal inneholde og hva den skal klare og gjennomføre.

Synes både Øyvind og Mastiff sitt forslag er bra forslag men hver på sinn måte. Foresten Øyvind hvordan er erfaringen din så langt med det hket i og med at det er blant de første i sinn sjanger har det noen merkbare barnesydommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du kan kjøpe den fjernkontrollen, den er vel bare på avbetalling så lenge du har den :p Men den totale prisen kan vel være høy.

Bra artikkel nå får jeg noe å se på når jeg kommer til å skaffe meg HTPC, noe som kan ta en sin tid siden jeg ser liten vits med min nåværende TV

Lenke til kommentar

Hva med å ta for seg et tema som angår de ALLER fleste brukerne; nemlig hvordan få optimal billedkvalitet på et vanlig CRT tv? Det kunne virkelig vært nyttig for alle. Regner med at det er det som egentlig er mest aktuelt for de aller fleste her. Det trengs virkelig en oppklaring på dette områder. Mange myter og få fakta ute å går.

Jeg mener da hvilket skjermkort, hvilke instillinger, generell info, hvilke tilkoblingsløsninger (s-video er vanligst, men det skal visst være en rgb løsning som er best, hvordan er det med egne vga - tv adaptere... mye å ta fatt i)

Endret av bsman
Lenke til kommentar

Problemet er at det er gjort på én setning, ikke en artikkelserie, og det ville ikke være noe morsomt:

Kjøp en vanlig stue-DVD-spiller til et par-tre tusen, med RGB-utgang. og koble den til med scarten.

Hvor lang tid tar sånt å skrive og lese, tro? ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Snakker selvfølgelig om en tv-ut løsning fra skjermkortet, og da er ikke løsningen så enkel.

Ikke nødvendig å fornærme intelligensen min heller :p . Jeg har etter mye hodebry forstått at en dyr dvdspiller gir bra bilde. Men det er altså tvut fra en pc jeg mener...

Hadde også vært svært matnyttig for mesteparten om du tok grundig for deg dette med optimalisering av divx filer. FFDSHOW kan vel også brukes her, men er det noen forskjeller mm?

Endret av bsman
Lenke til kommentar

He-he! Litt kødding må være lov klokka halv ett på en hverdag! Dessverre fins det ingen god løsning, bortsett fra å lage seg en overgang fra VGA til scart og bruke PowerStrip, og det er så pass farlig for både skjermkort og tv at jeg ikke har våget å prøve selv. Når det gjelder divx, vet jeg null og niks om det. Det blir for dårlig kvalitet. det er rett og slett sånn at jeg skriver om det jeg kan, så får andre skrive om det de kan. Er ikke det bedre enn at jeg sitter og slenger ut masse påstander om ting jeg ikke vet noe om? :cool:

Lenke til kommentar

Nei, men jeg tenkte nå sånn at du kanskje kunne forsøkt å tilegne deg litt kunnskaper på det området fra kunnskapskildene dine. Blir sikkert mye lettere for deg som er inne i gamet fra før. Og selv om det ikke finnes noe som per definisjon er en god løsning, så finnes det definitivt løsninger som er bedre enn andre løsninger.

Og husk på at hvis du VIRKELIG vil skrive noe som angår de fleste brukerne her på forumet (prosjektor og plasma er dessverre bare noe de fleste drømmer om), så er det et skrikende behov for opplysning på dette området. Nå har det vært skrevet endel om HTPC, men det er på tide at det begynner å komme oppklaringer på noe så essensielt som "hvordan_få_et_resultat_på_utstyr_som_de_ALLER_fleste_av_våre_brukere

_kan_få_nytte_av_ellers_er_alt_dette_HTPC_pratet_bare_unødvendig"-området.

Nå skal jo liksom hw.no gå inn for dette med HTPC, og da synes det virkelig er tid for å få de harde fakta på bordet; nemlig at dette bare er en illusjon for de _aller_ fleste som faktisk leser hw.no

Jeg er ihvertfall lei av å drømme om skjermer til fantasipriser og filtre som ikke gir nøkken av utslag på utstyret jeg faktisk bruker sånn som det er i dag, og jeg tror jeg har en god del med meg.

Misforstå meg ikke, dere gjør en god jobb og kommer med interessant lesestoff. Men det hele blir liksom så... nyttesløst hvis dere ikke tar for dere det problemet de _aller_aller fleste møter på på området.

Lenke til kommentar

mastiff, både ditt oppsettet og øivinds er jo bra, så misforstå meg rett.

Men mener bare at når en ser hvor forskjellige valgene er, så vil det nok si at de fleste fornuftige oppsett i den prisklassen duger.

Og det derfor egentlige ikke er så interessant akkurat HW oppsettet.

Selv har jeg selfølgelig mest sansen for stillehet, liten fysisk størrelse, og velger selfølgelig utfra det, DERSOM det ikke kan gis praktiske bevis på at høy MHZ er det som må til for fddshow, for enn sålenge står jo det som bare et tomt utsagn.

Og med forskjeller så mener jeg pratiske sebare forskjeller på bildekvaliteten og ikke benchmarksforskjeller.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Og som jeg nevte det er jo enkelt for Dere å finne ut av det, og bevise det for oss lesere

pentium M 1,7 vs P4 3,2@3,?

Dere sitter jo på begge maskinene så det kan da ikke være vanskeligere enn å presantere et par screenshots med samme skjermkort for å bevise at "klokkesyklyser er det som gjelder.

Lenke til kommentar

Osse, OK, da misforsto jeg litt. Men tomt utsagn? Vil du si at ordene til mannen som har programmert greiene er et tomt utsagn? Jeg kjører i øyeblikket dScaler sharpen, Denoise 3D og resize til 2048x2048 på min nåværende htpc, Northwood [email protected] (jeg gikk ned igjen fra 3.9 fordi jeg hadde en liten feil da tempen i datarommet kom over 26 grader, og det er for mye). Tro meg, det skal en del til å klare det. Og screenshots er dessverre ikke så beskrivende som man skule tro, for det er vanskelig å vise at panoreringer går jevnt. Det er nemlig den eneste måten for å vise at en pc klarer ffdshow-prosesseringen. Hvis det går jevnt, altså ingen "dropped frames", er alt i orden, uansett hva prosessorutnyttelsen sier.

bsman, beklager. Jeg har ikke tid til å sette meg inn i ting som ikke interesserer meg i det hele tatt. Når det gjelder komprimering ut over den komprimeringen som allerede er gjort i dvd, blir det så dårlig uansett hva man gjør at jeg ikke vil bruke den tiden jeg har altfor lite av på det. Denne artikkelserien tar uansett mye mer tid enn den burde gjort, det er et rent økonomisk tapsprosjekt for min del, og jeg gjør det bare fordi jeg syns det er morsomt.

Lenke til kommentar

Litt vrient, de bor i Oslo-området, mens jeg bor ganske mye lenger sørover. Hvis du ikke tror meg på mitt ord (noe du tydeligvis ikke gjør), får du bare la være. Det er ikke verre. Jeg vet jeg har rett, ferdig med det.

Lenke til kommentar
Jeg kjører i øyeblikket dScaler sharpen, Denoise 3D og resize til 2048x2048 på min nåværende htpc, Northwood [email protected]

Veldig fersk her, men lurer på:

Har man en LCD eller DLP prosjektør som f.eks kan kjøre maks 1280 x 720, så ville jeg tro at man kunne kjøre ffdshow slik at den gir ut denne oppløsningen? Og at man da ville klare seg med mindre prosessorkraft? For du driver vel en CRT i veldig høy oppløsning gjetter jeg på?

Hvis dette er riktig, så kunne man kanskje laget en tabell med oppløsninger på den ene siden og anbefalt minimum CPU på den andre?

Ellers vil jeg bare takke for en veldig spennende artikkel, og som så mange andre gleder jeg meg veldig til å lese om fjernkontroll, software etc.

mvh

jl

Lenke til kommentar

Mastiff: Takk for to grundige og informative artikler ! Etter det jeg har forstått skal en HTPC primært erstatte hjemmekinoanleggets DVD-spiller. Dagens DVD-spillere i prisklassen opp mot HTPCén du setter sammen, er også utmerkede avspillere av CD, SACD og DVD-Audio. En HTPC er vel ikke spesielt brukervennlig ved avspilling av CD, og har så vidt jeg vet ikke mulighet for SACD og DVD-audio. Man er m.a.o. i praksis avhengig av en separat DVD spiller av god kvalitet i tillegg til HTPCén.

PCén du setter sammen skal i følge deg kunne gi like bra bilder som en separat DVD-spiller tilkoblet videoprosessor med HD-støtte. Jeg håper at du tar deg tid til å teste dette når HTPCén din er ferdig bygget og programvaren er installert. Kunne tenke meg til en A/B test av HTPCén mot en Denon DVD-3910 med og uten videoprosessor som for eksempel DVDO Iscan HD. En slik test bør også si noe om lydprestasjonene.

Gir en HTPCén gir så mye bedre billedkvalitet enn en separat DVD-spiller i samme prisklasse, at man kan forsvare å kjøpe begge deler?

Lenke til kommentar
Mastiff: Takk for to grundige og informative artikler ! Etter det jeg har forstått skal en HTPC primært erstatte hjemmekinoanleggets DVD-spiller. Dagens DVD-spillere i prisklassen opp mot HTPCén du setter sammen, er også utmerkede avspillere av CD, SACD og DVD-Audio. En HTPC er vel ikke spesielt brukervennlig ved avspilling av CD, og har så vidt jeg vet ikke mulighet for SACD og DVD-audio. Man er m.a.o. i praksis avhengig av en separat DVD spiller av god kvalitet i tillegg til HTPCén.

Avspilling av musikk er jo 1000 ganger mer brukervennlig på en pc enn på ett anlegg. Personlig har jeg stuet bort alle cdene mine til fordel for lagring på en datamaskin.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...