Daytona* Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Har bestilt Htpc som jeg skal sette sammen neste uke ,jeg har verken prosjektor eller Lcd tv ,så jeg kommer til å teste ut dette på mitt 32" widescreen TV Kan dette i det heletatt bli bra ,og vil jeg merke fordeler med geforce 6600 fremfor ett rimligere kort ,hvilken utgang fra skjermkortet kan benyttes for best kvalitet på et vanlig tv. Når LCD skjermene faller i pris og støtter HDTV format vil jeg nok skaffe meg ett slikt ,men i denne omgang vil jeg bli kjent med bruk av HTCP èns muligheter. Endret 27. februar 2005 av Daytona* Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 *[EDIT] Jeg ser du bruker god bildekvalitet som grunnlag for å kjøpe GF6600, nå er vel Matrox den skjermkortprodusenten som har ryktet på seg for best bilde.[/EDIT]* Og Matrox? Ha-ha-ha-ha! Tro meg, jeg har testet det. På DVD ligger det nok langt bak NVidia. Til og med bak ATI. Ja, det har bra bilde på kontor- og dak/dap-applikasjoner, men det har ikke noe med dette å gjøre! Matrox var/er bra på 2D på D-sub utgangen siden de har veldig bra 5-trinns analoge filtere på den utgangen. På DVI er Matrox akkurat like bra som andre produsenter på 2D siden det er eksakt det samme digitale signalet som kommer til skjermen. Når det gjelder andre ting enn ren 2D, f.eks MPEG/MPEG2-dekoding, oppskalering av video og slikt så er det store forskjeller på produsentene på grunn av forskjellige teknikker som er brukt inne i brikkene. Jeg tror mastiff har forklart det ganske bra og jeg kan ikke utfordre hans ekspertise på dette området. På samme måte kan DVI-kvaliteten være like forskjellig fra produsent til produsent på 3D. Det kommer av hvordan rendringen gjøres i 3D-selen av GPU'en og ikke av kvalitetsforskjeller på DVI-utgangene. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Altså, jeg leste deler av den, men ble så skuffet at jeg ikke så poenget med å lese resten. Jeg kritiserer det jeg har lest! Du burde kanskje ha lest del 1, som forklarte litt av forskjellene mellom en media pc og en htpc. Det du snakker om er det som er definert som media pc, og ikke htpc. Nvidia kortene er de som går for å ha best bilde for tiden... Støtter de andre som sier at du burde ha lest alt, for å vite hva du kritiserer Altså ... Tror det er veldig forskjellige definisjoner på hva som er hva. Mastiff velger å bruke sin definisjon, jeg velger å ha min definisjon (som da er at en HTPC skal gå i ett med stereobenken som er en del av HT-systemet) Du har en meget svever oppfatning av hva en HTPC er. Jeg er mer enig i Mastiff sin definisjon. Bare tenk på at selve HTPC'en trenger ikke være i rommet der bilde/høyttalerne er plassert. Den kan være plassert i et kott / teknisk rom ved siden av eller bygget inne i veggen bak lerretet. For meg er enhver pc der komponenter og programmer er særlig utvalgt for å levere god lyd og bilde på fortrinnsvis en prosjektor / stor TV en HTPC. Lenke til kommentar
docadhoc Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Glitrende artikkel igjen, Mastiff . Godt skrevet, og med fine begrunnelser. Så vi kan se hvordan du har tenkt. Og har et godt grunnlag for enge vurderinger, enten vi følger rådene dine eller ikke. Vurderinger er så uendelig mye bedre enn påstander. Vissnok skal et holokort gjøre susen fddshow gjør + litt til. Jeg har bestilt;) Så får vi se om det går. Jeg har forsøkt å finne ut hva holokort er - nybegynner som jeg er. Men da får jeg stort sett bare treff på kredittkort med hologrammer. Noen som kan si meg hva det er, og hva slags erfaringer dere har? Er dette noe du kommer inn på, Mastiff? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 docadhoc: http://www.immersiveinc.com/products_holo3d.html I noen kretser forbindes FAROUDJA med himmelriket Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Det kommer av hvordan rendringen gjøres i 3D-selen av GPU'en og ikke av kvalitetsforskjeller på DVI-utgangene. :!: klarte ikke la være :!: Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Pen artikkel, liker måten du skriver på. Jeg vil få noen tusenlapper dumpet ned i fanget. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Er ikke PureVideo-funksjonen på GeForce 6xxx-kortene et annet godt argument for å velge gF6600/6800, og som kanskje skulle blitt tatt opp i artikkelen? Og er PureVideo en skjult grunn for at GeForce 6xxx-kortene er best på bildekvalitet på film? Ellers en god artikkel. (selv om jeg aner enkelte små spor av gamle myter innimellom) Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 docadhoc: http://www.immersiveinc.com/products_holo3d.html I noen kretser forbindes FAROUDJA med himmelriket Er ikke retail prisen på holo3d kortene ca 10-12k? Da kan vel andre standalone alternativer vurderes. Ser ikke poenget i å ha en budsjett-pc til 10k og et holokort til 10k, rett meg gjerne hvis jeg tar feil Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Endre, jeg bruker ikke PureVideo, det går på NVidias eget dvd-filter, og jeg bruker dScaler 5006. Hvilke myter "hvisker" du forresten om? Holokortet er forholdsvis dyrt, ja. I tillegg kommer jo en brukbar dvd-spiller, for man kan ikke kjøre det med dvd-spilleren i pc-en. Det hadde vært morsomt å teste det opp mot min htpc når den er ferdig... En Crystalio ligger jo på 25-30 000, og den regnes som noe av det beste i øyeblikket. Men igjen må man ha en brukbar dvd-spiller, det holder neppe med Rimi-varianten til 499... Endret 27. februar 2005 av Mastiff Lenke til kommentar
durabit Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Jeg kan ikke se at så mange har reelt behov for et holo3d-kort. For avspillinging av vanlig DVD-materiale vil en kraftig pc med etterprosessering kunne gjøre en god nok jobb. Det må være for de som har CRT-prosjektor og kan kjøre meget høye oppløsninger samt bruker ekstern DVD-spiller med SDI (evt. også HD-DVD/VHS) . Da kan PCI-bussen begynne å bli for sen for de store datamengdene som skal sendes. Holo3d-kortet har både innganger og utganger og pc'en brukes til å kontrollere disse. Men selvsagt kjekt å ha et holo3d-kort hvis du har penger å avse Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Stillhet er verdens viktigste ting. Selv vannkjøling bråker. Dessverre har jeg ikke mulighet til å ha PC i et eget rom, slik andre heldige har mulighet til. Men jeg gleder meg til artikkelen om fjernkontrollen kommer. Har dog en rimelig heftig løsning jeg garanterer at Mastiff ikke har, og denne knuser alt han kan dra frem fra den utømmelige kunnskapsskilden. Bilde av min fjernkontroll Legger til at min remote kontroll lyder enkle kommandoer og byr på løsninger Mastiff bare drømmer om. Fra spøk til revolver: jeg gleder meg å se hva Mastiff har valgt videre. Jeg lærer utrolig mye jeg også Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Bilde av min fjernkontroll Legger til at min remote kontroll lyder enkle kommandoer og byr på løsninger Mastiff bare drømmer om. Oh yeah! jeg tar 7 sånne! Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 kunne jeg fått lånt den fjernkontrollen din en stund fremover til jeg får en ny...min takka for seg her om dagen.... Mastiff: alt er genialt....kommer det en guide om all den automatiseringen som du har fått til i hjemmet ditt også...?om det Girder greiene..?skal prøve å lese det som står på siden din...men det blir litt enklere hvis du kunne forklart det på en litt mer lettfattelig måte...på en måte... Lenke til kommentar
Osse Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Gutter, både Øivind og Masiff , og begge artklene sine hw spes er mest bare tull Det som betyr noe er de hva mastif skall lære oss Denne artiklen som Øivind sin artikkle er ikke interessant når det gjelder hardware der som mastiff kan tilføre oss er en kunskap når det gjelder bruk så la oss nå ikke ta mote fra han for på mange områder når et gjelder hardware han på tynn is, og han har selv sagt at det er ikke der hans styrke ligger PS jeg syns AMD gjenget har vert velig snill med mastiff la oss nå avente software hva han kan for på hardware siden har han mistet min tilit men du skal være fan så god for å kunne alt, og Matsiff er ikke bedt om å bli gjesteskribent for ingenting Men hans hardware conlusjoner de bryr jeg meg en fjer t om Derimot tror jeg alle av oss kan lære mye av han når det gjelder software Endret 28. februar 2005 av Osse Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Og CrZy_T, hva i alle dager er det du trekker fram GeForce 4 for? Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Kvaliteten på det kortet er klart dårligere enn selv ATI Radeon 7000. Trakk det frem som min eneste referanse i nvidia vs geforce. Føler uansett at vi har begge meninger som går mothverandre, og dermed går dette ingen steder. Derfor .. Lykke til videre, jeg lar denne tråden ligge nå. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 kunne jeg fått lånt den fjernkontrollen din en stund fremover til jeg får en ny...min takka for seg her om dagen.... Mastiff: alt er genialt....kommer det en guide om all den automatiseringen som du har fått til i hjemmet ditt også...?om det Girder greiene..?skal prøve å lese det som står på siden din...men det blir litt enklere hvis du kunne forklart det på en litt mer lettfattelig måte...på en måte... Jupp, gleder meg meget til automatiseringsdelen selv. Den er dessuten ikke bare begrenset til en HTPC, fjernkontroll til pc er fett uansett AtW Lenke til kommentar
ting1 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Til Daytona Har bestilt Htpc som jeg skal sette sammen neste uke ,jeg har verken prosjektor eller Lcd tv ,så jeg kommer til å teste ut dette på mitt 32" widescreen TVKan dette i det heletatt bli bra ,og vil jeg merke fordeler med geforce 6600 fremfor ett rimligere kort ,hvilken utgang fra skjermkortet kan benyttes for best kvalitet på et vanlig tv. Når LCD skjermene faller i pris og støtter HDTV format vil jeg nok skaffe meg ett slikt ,men i denne omgang vil jeg bli kjent med bruk av HTCP èns muligheter. Når jeg satte sammen min HTPC, søkte jeg etter råd og fant ut at jeg ville få mest for pengene på vanlig TV med Geforce FX og oppover. Jeg kjøpte et 5500 til ca. 500 kroner. Jeg har hørt at geforce 6600 skal gi bedre kvalitet, men hvorvidt det er verdt pengene i første omgang tviler jeg på. Hvis du kjøper en HDTV så kan du jo også oppgradere skjermkortet hvis du finner det hensiktsmessig. Jeg har ikke noe sammenlignings grunnlag, men foreløpig holder dette kortet til min vanlige TV. Jeg bruker S-video som signal overføring. Moralen er: Du kjøper ikke en ferrari før du har lært å kjøre bil... eller noe.... Lenke til kommentar
tZar Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Nå er jo s-video ikke det som gir noe bra bilde uansett. Skal man bruke på vanlig tv, så er jo vga-to-rgb scart som gjelder. Ev. tv med vga modul Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Osse, interessante meninger. Siden du verken liker min eller Øyvinds maskinvare, kunne det være interessant å vite hva i alle dager du kunne tenkt deg å bruke. Når det gjelder å bli tatt motet fra: Jeg har vært på nettet i ganske mange år og er veteran fra krigene på nyhetsgrupper tidlig på 90-tallet. Tro meg, alt noen kan skrive her, og som overlever selv en bevisstløs moderator, er småtterier i forhold! Og ja, jeg bruker min egen automatisering, med eksempler og utlagte GML-grupper til Girder og CCF til NetRemote, som bakgrunn. Det skal bli meget enkelt og greit forklart. Det har ikke falt deg inn at AMD-folket ikke er mer aktive rett og slett fordi de har forstått at dette er et område der P4 er overlegen? Selv om folk liker BMW, er det ikke mange som vil påstå at den er best til å kjøre tømmer... Endret 28. februar 2005 av Mastiff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå