Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ærlig inrømme at jeg var lettere forskrekket inntil det stod at du skulle ha vann kjøling :D Godt å høre at Øyvind Dahle ikke har fått hete problemer :yes:

Forøvrig har jeg fått min.... dings under TVen... til å fungere til det som var planen, ved hjelp av media portal. Løp og kjøp! Selv om det er gratis :tease:

Kjempe bra artikkel! Spennende, med gode resonementer, og litt overaskende... for meg i allefall. :thumbup:

Gleder meg til automatiserings delen :dribble:

Lenke til kommentar

Ser ut som hobby-pc`en min blir å fungere som htpc i første omgang, den begynner etterhvert å bli spec`et til oppgaven. [email protected], 2x512Ballistix 2.5,2,2,5 1:1 og når jeg klarte å myrde R9800-kortet mitt også så blir det et anbefalt kort i boksen også - 6600gt.

HT...nei, stuepc`n i trangt Silverstone-kabinett får fungere mot tv enn så lenge. Håper det kommer kald hardware som takler HTPC-jobben snart...P4 i LC04 = sahara...

Så var å få råd til den projektoren, da. :cry:

Ser virkelig fram til kapitler som omhandler konfigurering og automatisering. Har skummet igjennom "Getting started with Girder" og fått et lite innblikk i hva programmet kan gjøre, men for å få meg i gang trenger jeg praktiske eksempler.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Bra opplegg :)

Mye bra i forrige artikkel, denne var også grei men (selvsagt) litt mer forutsigbar, etter min mening må en htpc være 43cm, enten ene eller andre veien, men uansett: det virkelig spennende i artikkelserien er det som ennå ikke er publisert, enkelte har langt over ti forskjellige små programmer som de kobler sammen, konfigurerer, justerer osv på den ene eller andre måten, og jeg er spent på om du har en smidig løsning her.

Det med vannkjøling burde flere anbefalt, Tt BigWater er sykt mye for pengene.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Det jeg dog lurer på er, hvorfor trenger du en så bra cpu-ytelse?

Skalering og postprosessering med FFDshow er utrolig ressurskrevende.

Det jeg lurer litt på er HVOR krevende FFDshow egentlig er. Når er det nok? Går CPU'en på 100% på 3,8GHz under avspilling eller holder det strengt tatt med en litt tregere CPU?

Jeg antar det er sterkt avhengig av oppløsning før og etter men ta utgangspunkt i instillinger du selv bruker. Kan vi så se en screenshot av "CPU Usage History" i "Task manager" under en krevende avspilling?

Lenke til kommentar

Jeg river meg i håret av harddiskvalg her Mastiff, selv om du har argumentert for deg! Jeg har både Seagate og Samsungdisk og har også hatt dette i min HTPC-tid. Trenger jeg å nevne at Seagate'n ligger godt plantet i skapet?! :nei:

Samsung er vesentlig stillere, Seagate er bare stille når det ikke leses/skrives.

Lenke til kommentar

Tja, hva er det som gjør at "ekte" klokkesyklyser er bedre i ffdshow ?

Vil ikke Pentium M da være det dårligiste valg for HTPC disse går jo kun opp til 2,13 ghz ?

Øivind her har du tabba deg ut med "bare" 1,7 ghz,

:no:

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Nei Osse.

Jeg er drit fornøyd :p

Har full kontroll på det jeg gjør. Vissnok skal et holokort gjøre susen fddshow gjør + litt til. Jeg har bestilt;) Så får vi se om det går.

Dog gleder jeg meg til Mastiff kommer til fjernkontrollbiten. Sliter noe helt for jævlig med å få lyset i rommet til å bli styrt av HTPC'n.

Lenke til kommentar

Jeg lurer bare egentlig på hva det er med fddshow som krever mange klokkesyklyser, vil i såmåte ikke en celeron av de overklokkingsvenlige være mest for pengene her ?

Ps øivind, grunnlaget for det spørsmålet er jo det meget forskjellige cpu valg du og mastiff gjør for fddshow

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ghz er ikke alt her i livet. Tror holokortet vil gjøre susen

Mastiff vet hva han gjør uten tvil. Han er en utrollig kilde til informasjon på denne fronten. Jeg kommer til å samarbeide med Mastiff om en artikkel som går på HTPC og MediaPC.

De fleste i dette landet trenger nemmelig ikke en HTPC for hjemmekinoanlegget sitt, det de derimot behøver er en MediaPC som glir inn i stua. Skal krangle ferdig med Mastiff en dag over telefon slik at vi blir enig om hva som er hva.

Jeg ser absolutt valgene hans som svært gjennomtenkt. Likte det med skjermkortet, da jeg selv har erfart at det er langt bedre farger på de nye Nivida kortene enn på Ati kortene.

Men her er dilemma. Hvor godt er godt nok?

I går kveld var jeg hos en veldig god venninne som hadde en eldre 24" TV i stua. Den bua og hylte. Hun ville se en film og satt på "Jason Bourne" på VHS. Kvaliteten var mildt sagt elendig.

I tillegg instisterte hun på å ha på lys i rommet, og da mener jeg en lampe helt inntil TV'n uten skjerm. Huff

Men hun var kjempe fornøyd med dette.

Jeg for min del er kjempe fornøyd med anlegget jeg har fått til.

Mastiff hadde kanskje ønsket seg dette noe bedre.

Og så har vi de som kun kan se på Cine9 og bruke faroudja systemer i hundretusenersklassen.

Hvor er man som bruker. De fleste jeg snakker med av venner, har faktisk ikke mulighet til å se feil i kontrast, støy i bilde, buing etc i et bilde.

Mens Mastiff lager en HTPC for de spesielt intresserte, lagde jeg kanskje en som hadde et langt større nedslagsfelt. Vannkjøling er ikke noe moren min kan bruke. Folk flest er nemmelig ikke så avanserte.

Men all skryt til Mastiff. Han tar oss alle med inn i HTPC verden på en solid måte. Jeg startet bare turen for de fleste, nå kommer "mesteren" og tar dere til det høyeste nivå. Jeg for min del lærer også en del av Mastiff.

Lenke til kommentar
Det jeg dog lurer på er, hvorfor trenger du en så bra cpu-ytelse?

Skalering og postprosessering med FFDshow er utrolig ressurskrevende.

Det jeg lurer litt på er HVOR krevende FFDshow egentlig er. Når er det nok? Går CPU'en på 100% på 3,8GHz under avspilling eller holder det strengt tatt med en litt tregere CPU?

Jeg antar det er sterkt avhengig av oppløsning før og etter men ta utgangspunkt i instillinger du selv bruker. Kan vi så se en screenshot av "CPU Usage History" i "Task manager" under en krevende avspilling?

Støtter Simen1 i at dette ville vært interessant. Hadde også vært flott om noen her inne med AMD64 cpu, som allerede har sin HTPC/stuepc ferdig, også kunne gjort det.

I mitt tilfelle vil det sannsynligvis bli brukt en AMD643000+, ikke fordi jeg har noe imot intel, men fordi det er det jeg har for hånden. Derfor ville en cpu usage history under avspilling med FFDshow med en slik cpu være interessant/hjelpsomt.

Forhåpentligvis ville det komme frem tydelig om jeg må snu i cpu valget, eller at intel er et bedre valg, men at en AMD64 også holder i massevis.

Godt jobba Mastiff. :thumbup:

Kommer du til å anbefale prosjektor, lerret og tv-kort også?

Venter spent på fortsettelsen.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar
Jeg har også mast om dette med lyd før, men hvis du kjører digitalt ut så er det ikke så farlig hva du bruker og hvis du skal ha analogt ut var M3 ett eller annet det beste så vidt jeg har forstått.

M-Audio revolution er et godt kort med gode analogutganger. Men pass på at du får testet det hvis du skal ha det til en effektforsterker, og pass på at du har dissablet ALT av lyder som kan komme fra pcen som du ikke har kontroll på.

Husk at dersom det først kommer en høy lyd så blir den forsterket til topps og river med seg det den finner av diskanter hvertfall!

For å slippe DA omformingen i pcen så kan man bruke et M-audio firewire 410 som er et eksternt kort som gjør DA omformingen.

DrE

Lenke til kommentar

Det blir nok ikke anbefalinger av prosjektør og lerret, nei. Da måtte jeg testet digitale prosjektører, og det orker jeg ikke... :innocent: Det får heller DVD & Hjemmekino ta seg av. Jeg ville uansett anbefalt 75 kilo CRT-prosjektør på enten rammespent eller "tab tensioned" elektrisk lerret.

Og når det gjelder vannkjølingen...den beskrivelsen som følger neste gang, er kanskje ikke sånn at min mor kunne fulgt den. Men min far ville klart det. Og kona. Så enkelt blir det. Neste artikkel blir ikke veldig spennende for folk som kan bygge pc, den handler rett og slett om monteringen. Grunnen til at jeg skriver den, er at dette skal være sånn at så å si hvem som helst kan klare det.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...