Gå til innhold

Legge til programmer i fedora core 3 NY PÅ LINUX

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her med min første innstall av linux.

Har innstalert Fedora 3 på en maskin, de gikk over alll forventning...lett. Dermed var de skapt store forhåpninger om at dette var noen lunde bruker venlig,,,,men nja.

De som er saken er at eg har lasta ned VLC media player fra nett(http://www.videolan.org/vlc/) og ønsker å legge den inn på maskinen.

Dobbelklikker på pakken /taster inn root passord/ pakken åpner seg i filknuseren/

alle filene viss i små pakker......å der stopper de for meg...

De må da finnes en enklere måte å få innstalert dette på......

Ja har leita og søkt på forumet etter hjelp, men de er vist bare eg som sliter med dette her.

Viss noen hadde gidda og forbarma seg over en stakkar som gjærne vil lære litt om linux men ikkje har annet med erfaring en windows så hadde de vært fint.

Stiller med et blankt sinn her ......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det en .rpm eller .tar.gz el. RPM'er er lette å instalere. Men det aller enkleste er å bruke noe som heter yum. Start en terminal og bli root med "su -" og skriv "yum install vlc" og se om det går bra.

Filen er en: .tar.gz

Prøvde forslaget med terminal men de gikk ikkje.

Du skal ha masse takk for at du gidder å bry deg med dette.

Ps: filen ligger på en usb dongel ...bør eg flytte den over på maskinen først kansje..??

Endret av remien
Lenke til kommentar

Det du har er kildekoden til programmet, og det er burde væresiste utvei for instalasjon.

Du burde sette deg inn sette deg inn i yum like godt først som sist, siden det er den beste og enkleste måten å legge inn nye progammer på.

Bare for å se hvor bra yum er kan du prøve å kjøre som root:

yum update

da vil alle progammene på maskinen bli oppdatert til siste versjon.

Det kan hende at du får en feilmelding om noe GPG-KEY da må du føst kjøre

updatedb

locate GPG

rpm --import "De filene du finner med locate"

yum update

Når du nå instalerer nye programmer med yum vil disse og bli oppdatert neste gang du kjører yum update, det vil de ikke hvil du instalerer fra kildekde.

For å teste hvordan du instalerer kan du skrive

yum install mozilla

Det er ikke sikkert vlc ligger i noen av de standard repository'sene som yum søker i. Da kab du legge til flere, f.eks dag, som har masse uoffisielle pakker: det forklares her

http://dag.wieers.com/home-made/apt/FAQ.php#B3

husk og å legge til gpg-nøkkelen hans, det står det om litt lenger ned på siden.

Hvis du allikevel vil legge inn fra kildekode kan, må du stå f.eks i /usr/local og pakke ut med

tar -zxf "path til pakken"

cd "ny mappe"

./configue

make

make install

lykke til !!

Lenke til kommentar
Det du har er kildekoden til programmet, og det er burde væresiste utvei for instalasjon.

Du har nødvendigvis ikke kildekode i en tar.gz-pakke. VLC tror jeg faktisk har en samling rpm-er som er pakket i en tar.gz-fil. Derimot ga jeg opp det prosjektet, makan til dependency-helvete har jeg aldri opplevd. Vil heller anbefale trådstarter å begynne å titte på apt her:

http://apt.freshrpms.net

Da kan du laste ned og installere f.eks mplayer eller xine. apt-get installerer alle dependencies automatisk for deg.

Lenke til kommentar

Du har nødvendigvis ikke kildekode i en tar.gz-pakke. VLC tror jeg faktisk har en samling rpm-er som er pakket i en tar.gz-fil. Derimot ga jeg opp det prosjektet, makan til dependency-helvete har jeg aldri opplevd. Vil heller anbefale trådstarter å begynne å titte på apt her:

http://apt.freshrpms.net

1. I 99% av tilfellene er det kildekode som er i tar.gz-pakkene...

2. Fedora bruker YUM, som følger med.

Lenke til kommentar
1. I 99% av tilfellene er det kildekode som er i tar.gz-pakkene...

Javel, hjelper ikke hvis tar.gz-pakka fra vlc ikke innholder kildekode.

Funker bra med apt også, faktisk raskere enn yum. Hvis du velger å bruke yum, er det uansett greit å legge til freshrpms-mirrors i yum.

Lenke til kommentar

Funker bra med apt også, faktisk raskere enn yum. Hvis du velger å bruke yum, er det uansett greit å legge til freshrpms-mirrors i yum.

Jojo, men et av de viktigste mirrorsene (Fedora Extras) støtter ikke apt. Dermed får apt en stor ulempe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...