DargarWhiteFang Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Prøver å lage en constant som inneholder "C:\test\CommandLog.dat" INKLUSIV "-tegnet. Dersom jeg gjør slik: Public Const conCommandSettingsPath = ""C:\test\CommandLog.dat"" -så får jeg en error, og dersom jeg legger på et par til med ", så inneholder constanten plutselig ""C:\test\commandlog.dat"" isteden for "C:\test\commandlog.dat" Kan godt bruke en macro til dette, men siden MSDN har føkka seg helt (og avinstall/reinstall ikke løste problemet) så er jeg fast liksom. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 prøv dette: Public Const conCommandSettingsPath = chr(34) & "C:\test\CommandLog.dat" & chr(34) tror dette skal virke Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 For å bruke " i en streng må du skrive det to ganer, slik "". Public Const conCommandSettingsPath = """C:\test\CommandLog.dat""" Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 For å bruke " i en streng må du skrive det to ganer, slik "". Public Const conCommandSettingsPath = """C:\test\CommandLog.dat""" ...prøvde såklart det også, men det gav følgende feilmelding: Compiler Error: Expected: end of statement skal teste med chr(34) Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 prøv dette:Public Const conCommandSettingsPath = chr(34) & "C:\test\CommandLog.dat" & chr(34) tror dette skal virke det virker kanskje om det ikke er en constant, for da får jeg følgende feil: Compile Error: Constant Expression Required Public Const conCommandSettingsPath = Chr$(34) & "C:\test\CommandLog.dat" & Chr$(34) Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Det er nokså besynderlig at dette ikke kan gjøres på den mest logiske måten, hvilket er å begynne strengen med to anførselstegn, skjønt det ser visst ut til å være ulovlig både i deklarering av konstanter såvel som initialisering av strenger. Men følgende kode skulle i hvert fall fungere: Const conCommandSettingsPath = """" & "C:\test\CommandLog.dat" & """" Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Takk for forsøket aadnk, men: Const conCommandSettingsPath = """" & "C:\test\CommandLog.dat" & """" fungerer ikke heller. Trodde det var slik jeg skulle gjøre dette, men ej. Det jeg prøver å få til er å legge path + filnavn i en konstant (const). Denne vil jeg deretter bruke andre steder i programmet sammen med kommandoen "open". Dette skulle kunne gå bra med en macro og, men de støttes vist bare av C++. (Se min andre post ang. MSDN og HTML Help for å se hvorfor jeg ikke finner ut av vanlige kommandoer lengre... Selv nå når min konstant inneholder "C:\test\commandlog.dat" så får jeg feilmelding når jeg prøver å kjøre: Open conCommandSettingsPath For Binary As #100 ... så, noen andre anbefalinger? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Du må bruke Chr(34) for at det fungerer, """ fungerer kun i C språka. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg tror ikke du skal inkludere anførselstegn i start og begynnelse av siten til filen du ønsker å åpne. Etter min erfaring holder det å skrive filnavnet rett ut: Public Const conCommandSettingsPath = "C:\test\CommandLog.dat" Public Sub OpenFile() Dim Free As Long ' Det er forresten en fordel at du benytter funksjonen FreeFile når du behøver en ledig fil-"handle" Free = FreeFile Open conCommandSettingsPath For Binary As #Free [...] Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Chr(34) eller Chr(whatever) fungerer ikke i const deklarasjoner. aadnk hadde (såklart ) rett hele tiden. Du trenger ikke ha med "-tegnet, grunnen til at jeg fikk feil første gangen jeg prøvde dette var for at jeg hadde skrevet C:\test\commandlog.dat istedet for C:\temp\commandlog.dat............ Jaja, det kom jo noe bra ut av det iallefall: Visste ikke om Freefile kommandoen! Takk til alle som har tatt seg tid til å hjelpe meg!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå