Gå til innhold

Problemer med "-tegnet og strenger

Anbefalte innlegg

Prøver å lage en constant som inneholder "C:\test\CommandLog.dat" INKLUSIV "-tegnet. Dersom jeg gjør slik:

Public Const conCommandSettingsPath = ""C:\test\CommandLog.dat""

-så får jeg en error, og dersom jeg legger på et par til med ", så inneholder constanten plutselig ""C:\test\commandlog.dat"" isteden for "C:\test\commandlog.dat"

Kan godt bruke en macro til dette, men siden MSDN har føkka seg helt (og avinstall/reinstall ikke løste problemet) så er jeg fast liksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv dette:

Public Const conCommandSettingsPath = chr(34) & "C:\test\CommandLog.dat" & chr(34)

tror dette skal virke

det virker kanskje om det ikke er en constant, for da får jeg følgende feil:

Compile Error:

Constant Expression Required

Public Const conCommandSettingsPath = Chr$(34) & "C:\test\CommandLog.dat" & Chr$(34)

Lenke til kommentar

Det er nokså besynderlig at dette ikke kan gjøres på den mest logiske måten, hvilket er å begynne strengen med to anførselstegn, skjønt det ser visst ut til å være ulovlig både i deklarering av konstanter såvel som initialisering av strenger.

Men følgende kode skulle i hvert fall fungere:

Const conCommandSettingsPath = """" & "C:\test\CommandLog.dat" & """"

Lenke til kommentar

Takk for forsøket aadnk, men:

Const conCommandSettingsPath = """" & "C:\test\CommandLog.dat" & """"

fungerer ikke heller. Trodde det var slik jeg skulle gjøre dette, men ej.

Det jeg prøver å få til er å legge path + filnavn i en konstant (const). Denne vil jeg deretter bruke andre steder i programmet sammen med kommandoen "open". Dette skulle kunne gå bra med en macro og, men de støttes vist bare av C++. (Se min andre post ang. MSDN og HTML Help for å se hvorfor jeg ikke finner ut av vanlige kommandoer lengre... :(

Selv nå når min konstant inneholder "C:\test\commandlog.dat" så får jeg feilmelding når jeg prøver å kjøre:

Open conCommandSettingsPath For Binary As #100

...

så, noen andre anbefalinger?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal inkludere anførselstegn i start og begynnelse av siten til filen du ønsker å åpne. Etter min erfaring holder det å skrive filnavnet rett ut:

Public Const conCommandSettingsPath = "C:\test\CommandLog.dat"

Public Sub OpenFile()

Dim Free As Long

' Det er forresten en fordel at du benytter funksjonen FreeFile når du behøver en ledig fil-"handle"
   Free = FreeFile

Open conCommandSettingsPath For Binary As #Free

[...]

Lenke til kommentar

Chr(34) eller Chr(whatever) fungerer ikke i const deklarasjoner.

aadnk hadde (såklart :yes: ) rett hele tiden. Du trenger ikke ha med "-tegnet, grunnen til at jeg fikk feil første gangen jeg prøvde dette var for at jeg hadde skrevet C:\test\commandlog.dat istedet for C:\temp\commandlog.dat............ :blush:

Jaja, det kom jo noe bra ut av det iallefall: Visste ikke om Freefile kommandoen! Takk til alle som har tatt seg tid til å hjelpe meg!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...