cobolt18 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg har nylig kjøpt et nytt kamera, Fujifilm Finepix e550. Kun noen få uker etterpå, klikket det, uten noen form for ytre påvirkning. Feilen er at objektivet ikke vil trekke seg inn i kameraet lenger, og at det står "zoom error" når man prøver å ta bilder. Søker du på e550 og "zoom error" på google, kommer det opp flere treff der personer har hatt nøyaktig samme problem som meg. Altså en opplagt fabrikasjonsfeil. Kameraet kjøpte jeg av en nordmann bosatt i Kvinesdal, som hadde fått feil kamera av selger i utlandet, og derfor ville selge det videre. Han tok kontakt med Fujifilm på forhånd, og fikk beskjed om at det gjaldt garanti på kameraet, i ett år (jeg har selvsagt kvittering på dette kjøpet hos skandiabanken). Jeg reiste til Fujifilms kameraservice i Åsane, der jeg fikk beskjed om at det ikke gikk på garantien fordi 1. den utenlandske selgeren hadde glemt å fylle ut garantikortet, og 2. Kvitteringen min (fra paypal, som den norske selgeren hadde sendt ved kameraet) ikke hadde dato på. Så jeg måtte betale ytterligere 800 kroner for det helt flunkende nye kameraet fra egen lomme. Vil dette si at jeg nå står helt uten rettigheter? Er det mulig å kjøpe en norsk garanti, eller vil dere anbefale meg å forsikre kameraet, eller blir det dekket av innboforsikring som vi har gjennom "If"? håper på svar. Øystein Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Det dekkes uansett ikke av reklamasjonsretten, det er helt klart. Garantien bortfaller da du ikke har gyldig originalkvittering og/eller utfylt garantikort. Forsikring får du vanligvis ikke om du ikke har kvittering på gjenstanden. Noen selskaper derimot godtar kun en prisbekreftelse i en eller annen form. Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 takk for svar. Nå fikk jeg også et svar fra forbrukerrådet, som skriver: "Forbrukerrådet viser til Deres henvendelse. Det er selger som står som ansvarlig for reklamasjoner. Etter Kjøpsloven kan De også rette krav mot tidligere yrkessalgsledd, men De må vite hvem det er." Hvordan skal dette tolkes? At jeg kan reklamere kjøpet selv om selger var en privatperson (dette oppgav jeg i min henvendelse til forbrukerrådet)? Den neste muligheten forbrukerrådet nevner, anser jeg som en mindre sannsynlig, da selger hadde kjøpt det i utlandet. mvh. Øystein Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Min tolkning/forståelse er at Forbrukerrådet sier at du må reklamere til nordmannen du kjøpte kameraet av. Jeg tror ikke du med rimelighet kan rette krav om garanti-reparasjon mot Fuji-Norge i denne saken. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Yrkessalgsledd må være en bedrift, kjøpsloven gjelder ikke når man kjøper et kamera av Ola Normann. Lenke til kommentar
Grevling73 Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 I beg to differ :-) Kjøpsloven gjelder så vidt jeg vet også kjøp mellom privatpersoner. Du kan i loven lese om hvilke rettigheter og plikter både kjøper og selger har i forbindelse med kjøp. Spesiellt interessant for deg vil jeg tro kapitlet om mangler er. Her finner du hva som anses som en mangel, og hvilke rettigheter og plikter du som kjøper har i den forbindelse. Du finner kjøpsloven og andre artige lover her: http://www.lovdata.no Du kan også (igjen) ta en tur innom forbrukerrådets sider hvor de gir en kortfattet og mer forståelig forklaring av kjøpsloven. Dette finner du her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025851213.08 Generelt er det utvilsomt at du kan gjøre noen krav gjeldende overfor selger, forutsatt at du handler innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen. Du kan også som det står i mailen du fikk gjøre kravet gjeldenede mot tidligere salgsledd, men hvis dette er i utlandet er det nok lite hensiktsmessig. Lykke til LM Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Du kan nok rette kravet mot hovedkontoret til Fuji-Film (da de er det første salgsleddet), men om kameraet ikke er solgt i Norge, så er det ikke norske lover som gjelder, men de nasjonale lovene i det gjeldende landet. Om samme regel, altså at du kan rette kravet mot tidligere salgsledd gjelder i andre land, vites ikke. Er den kjøpt i Europa så har du nok allikevel et par mulighetr da alle europeiske land har et Clearing House, et slags internasjonalt forbrukerråd. Forbrukerrådet er norges Clearing House og tar imot klager fra utlendinger som har kjøpt varer i Norge og reklamerer fra sitt hjemland. Mer om dette kan du lese på forbrukerrådets websider. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Forsikring får du vanligvis ikke om du ikke har kvittering på gjenstanden. Noen selskaper derimot godtar kun en prisbekreftelse i en eller annen form. Forsikringsselskapene trenger ofte ikke kvittering dersom du kan sende serienr eller et bilde av produktet (så de vet at du faktisk har det). Dette kan man f.eks. gjøre hvis man har kjøpt produktet brukt. Sist jeg sendte slikt til Gjensidige fikk jeg ihvertfall beskjed om at det utstyret jeg hadde kjøpt brukt, skulle bekreftes med serienr, og jeg skulle i tillegg oppgi nypris i norske butikker så de vet omtrentlig verdi. Er det mulig å kjøpe en norsk garanti, eller vildere anbefale meg å forsikre kameraet, eller blir det dekket av innboforsikring som vi har gjennom "If"? Det er nok ikke er godtatt å forsikre produktet ETTER at det er skadet...så i dette tilfellet er antakelig forsikring ingen vits, om du ikke får noe dekket fra forsikringen du allerede har (innbo). Endret 8. mars 2005 av anderfo Lenke til kommentar
gorber Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Vil dette si at jeg nå står helt uten rettigheter? Stort sett? Jepp! Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Vil dette si at jeg nå står helt uten rettigheter? Stort sett? Jepp! Stemmer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå