Gå til innhold

Er jeg uten rettigheter?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt et nytt kamera, Fujifilm Finepix e550.

Kun noen få uker etterpå, klikket det, uten noen form

for ytre påvirkning.

 

Feilen er at objektivet ikke vil trekke seg inn i

kameraet lenger, og at det står "zoom error"

når man prøver å ta bilder. Søker du på

e550 og "zoom error" på google, kommer det opp flere

treff der personer har hatt nøyaktig samme

problem som meg. Altså en opplagt fabrikasjonsfeil.

 

Kameraet kjøpte jeg av en nordmann bosatt i

Kvinesdal, som hadde fått feil kamera av selger

i utlandet, og derfor ville selge det videre. Han tok

kontakt med Fujifilm på forhånd, og fikk beskjed

om at det gjaldt garanti på kameraet, i ett år

(jeg har selvsagt kvittering på dette kjøpet

hos skandiabanken).

 

Jeg reiste til Fujifilms kameraservice i Åsane, der

jeg fikk beskjed om at det ikke gikk på garantien

fordi 1. den utenlandske selgeren hadde glemt å

fylle ut garantikortet, og 2. Kvitteringen min (fra

paypal, som den norske selgeren hadde sendt ved

kameraet) ikke hadde dato på. Så jeg måtte betale

ytterligere 800 kroner for det helt flunkende nye

kameraet fra egen lomme.

 

Vil dette si at jeg nå står helt uten rettigheter?

Er det mulig å kjøpe en norsk garanti, eller vil

dere anbefale meg å forsikre kameraet, eller blir

det dekket av innboforsikring som vi har gjennom "If"?

 

håper på svar.

 

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dekkes uansett ikke av reklamasjonsretten, det er helt klart.

 

Garantien bortfaller da du ikke har gyldig originalkvittering og/eller utfylt garantikort.

 

Forsikring får du vanligvis ikke om du ikke har kvittering på gjenstanden. Noen selskaper derimot godtar kun en prisbekreftelse i en eller annen form.

Lenke til kommentar

takk for svar. Nå fikk jeg også et svar fra forbrukerrådet, som skriver:

 

"Forbrukerrådet viser til Deres henvendelse.

Det er selger som står som ansvarlig for reklamasjoner. Etter Kjøpsloven

kan De også rette krav mot tidligere

yrkessalgsledd, men De må vite hvem det er."

 

Hvordan skal dette tolkes? At jeg kan reklamere kjøpet selv om selger var en privatperson (dette oppgav jeg i min henvendelse til forbrukerrådet)? Den neste muligheten forbrukerrådet nevner, anser jeg som en mindre sannsynlig, da selger hadde kjøpt det i utlandet.

 

mvh. Øystein

Lenke til kommentar

I beg to differ :-)

 

Kjøpsloven gjelder så vidt jeg vet også kjøp mellom privatpersoner. Du kan i loven lese om hvilke rettigheter og plikter både kjøper og selger har i forbindelse med kjøp.

 

Spesiellt interessant for deg vil jeg tro kapitlet om mangler er. Her finner du hva som anses som en mangel, og hvilke rettigheter og plikter du som kjøper har i den forbindelse. Du finner kjøpsloven og andre artige lover her: http://www.lovdata.no

 

Du kan også (igjen) ta en tur innom forbrukerrådets sider hvor de gir en kortfattet og mer forståelig forklaring av kjøpsloven. Dette finner du her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025851213.08

 

Generelt er det utvilsomt at du kan gjøre noen krav gjeldende overfor selger, forutsatt at du handler innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen. Du kan også som det står i mailen du fikk gjøre kravet gjeldenede mot tidligere salgsledd, men hvis dette er i utlandet er det nok lite hensiktsmessig.

 

Lykke til

 

LM

Lenke til kommentar

Du kan nok rette kravet mot hovedkontoret til Fuji-Film (da de er det første salgsleddet), men om kameraet ikke er solgt i Norge, så er det ikke norske lover som gjelder, men de nasjonale lovene i det gjeldende landet. Om samme regel, altså at du kan rette kravet mot tidligere salgsledd gjelder i andre land, vites ikke.

 

Er den kjøpt i Europa så har du nok allikevel et par mulighetr da alle europeiske land har et Clearing House, et slags internasjonalt forbrukerråd. Forbrukerrådet er norges Clearing House og tar imot klager fra utlendinger som har kjøpt varer i Norge og reklamerer fra sitt hjemland.

 

Mer om dette kan du lese på forbrukerrådets websider.

Lenke til kommentar
Forsikring får du vanligvis ikke om du ikke har kvittering på gjenstanden. Noen selskaper derimot godtar kun en prisbekreftelse i en eller annen form.

Forsikringsselskapene trenger ofte ikke kvittering dersom du kan sende serienr eller et bilde av produktet (så de vet at du faktisk har det). Dette kan man f.eks. gjøre hvis man har kjøpt produktet brukt. Sist jeg sendte slikt til Gjensidige fikk jeg ihvertfall beskjed om at det utstyret jeg hadde kjøpt brukt, skulle bekreftes med serienr, og jeg skulle i tillegg oppgi nypris i norske butikker så de vet omtrentlig verdi.

 

Er det mulig å kjøpe en norsk garanti, eller vil

dere anbefale meg å forsikre kameraet, eller blir

det dekket av innboforsikring som vi har gjennom "If"?

Det er nok ikke er godtatt å forsikre produktet ETTER at det er skadet...så i dette tilfellet er antakelig forsikring ingen vits, om du ikke får noe dekket fra forsikringen du allerede har (innbo).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...