Gå til innhold

Feil i hovedkort eller skjermkort?


Anbefalte innlegg

(Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, i hovedkort eller skjermkort, siden den omfatter begge)

 

Her er noen av mine systemspec:

 

Abit KT7-Raid

AMD Duron 650@950MHz

512 MB SDRAM

Gainward GeForce4 MX440 64MB RAM (Golden Sample)

 

 

Saken min er den, at når jeg spiller 3D-spill, som f.eks Fifa2002, WorldCup 2002, Everquest, GTA3 etc, så kunne plutselig skjermbildet "fryse" seg, og lyden begynte å gå i en endless loop (gjentok siste halvsekundet med lyd, helt til jeg tilslutt rebootet - som å spille av en lydfil på 0.5 sek på repeat :razz:)

 

I hvertfall, jeg lurte på hva dette kunne være, prøvde omtrent alle offisielle og beta detonator-drivere jeg fant... Likevel fortsatte dette... Så jeg prøvde å installere siste via 4in1-pack og siste agp-drivere... Fortsatt frøys bildet seg akkurat som før...

 

Jeg tenkte det kanskje var lyden, så jeg deaktiverte lydkortet (både fysisk og via enhetsbehandling) - eneste forskjell var da at jeg ikke hørte lyd lenger når skjermbildet frøys (logisk nok:P)

 

Etterhvert fant jeg ut at jeg skulle gå inn i BIOS og prøve ut diverste instillinger der... Så jeg begynte å skru av de 5 første jeg fant - sjekke om det funka - om det ikke funka skrudde jeg dem på og skrudde av de 5 neste... Slik fortsatte det... Helt til...

 

Jeg oppdaget hva som var galt... Det viste seg at når jeg kjørte AGP 4X ENABLED så fikk jeg denne feilen... Skrudde jeg av AGP 4X til DISABLED, hvilket vil si at AGP-bussen kjører på 2X, så funket det helt fint (har ikke kræsjet 1 gang sia jeg gjorde dette)...

 

Problemet er jo at det blir en delt redusert 3D-ytelse med dette... Og jeg vil gjerne ha AGP 4X ENABLED igjen... Så hva kan være galt?

 

Min mistanke er at det er hovedkortet det kan være noe galt med (Abit KT7-Raid kortene har et dårlig rykte på seg, ca 1/3 hadde feil).

 

Skjermkortet er bare 1 måned gammelt, det KAN selvfølgelig være det, men jeg hadde den samme feilen da jeg brukte mitt gamle Geforce 2MX kort (Gainward, 32MB)... Syntes det var litt rart at begge skjermkortene skulle ha samme feilen...

 

 

Noen som har noen ideer?

 

[ Denne Melding var redigert av: KriFos på 2002-06-24 16:43 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår at du oppdaterer driverne til hovedkortet ditt. Lukter gamle drivere helt hit. :smile:

 

Hvis ikke det funker kan det hende - lite sannsynlig, men kan hende - at AGP-slot'en e føkka på ett eller anna vis. Det kan du feks finne ut ved å grave fram et kort som kjører AGP 2x eller 1x uansett og prøve det, hvis det blir messa på samme måte tippe eg at det e en rein fysisk feil.

Lenke til kommentar

Hadde et lignede problem selv jeg

 

Fant det ikke ut før det var for sent. Vifta hadde bestemt seg for og ta kvelden sakte sakte men sikert ble den tregere. Skjermkortet ble for varm og ustabilt. Og plutselig ble det helt fucka. Måtte kjøpe nytt. :sad:

 

Litt olje (ikke elektrisk ledende) hadde kanskje reddet meg.

Lenke til kommentar

Har sjekka FAQs hos Abit ja - fant ikke noe svar der - det står hvordan slå på AGP 4X - og jeg har gjort alt etter boka...

 

Tviler på at det er vifta på skjermkortet det er noe galt med, ettersom jeg som sagt hadde samme feilen på det gamle skjermkortet...

 

Har 235W strømforsyning, hvilket burde være nok til mitt oppsett - har tross alt ikke noe T-Bird monster-strømsuger :smile:

 

Blir nok mest sannsynlig å kjøpe nytt HK+CPU+RAM til høsten... får satse på at det ikke blir problemer da :smile: Da tenkte jeg at jeg skulle investere i et chieftec bigtower m/340w - burde holde i hvertfall...

Lenke til kommentar

Har samme problemet. HK er Abit KX7-333 og skjermkortet er ett Abit GF 4400. Henger når jeg har AGP porten på 4x. Er en del som har hatt problemer med GF4 korta, spes på VIA chipset. Får håpe det kommer noe fix på det.

 

Sånn ytelses messig merker jeg ingenting, får 9316 i 3Dmark uten noe klokking.

Lenke til kommentar

Quote:

duron 650@950


 

Hvilken FSB kjører du da på cpu? og sammenlignet med ram brikkene, som mest sansynelig er pc133 ?

 

Jeg er ikke 100% sikker, men vil det ikke bli en liten konflikt der?

 

Jeg testet litt forskjellige settings i mitt eget system, hvor jeg prøvde å sette fsb og V til cpu på 1.8

 

Feilen jeg fikk var lesefeil til harddisk. Og når jeg kom inn i windows (1 av 5 forsøk) Frøs bildet slik som du forklarer.

 

Har du hatt problemet helt siden du kjøpte systemet? Eller skjedde dette etter en stund? Du må prøve å sette settings til default igjen, for å se om det er relatert til overklokking eller lign.

 

Krasjer det på samme måten da, vet jeg ikke helt hva som kan være problemet. En ny installasjon av windows kanskje? Jeg aner ikke.

 

Mvh

Lenke til kommentar

FSB er jo 2x100 på AMD's pre-tbird cpuer, rammen kjører FSB+PCI (100+33MHz)...

 

Maskinen fryser seg aldri i windows ved vanlige applikasjoner - bare i 3D-spill...

 

Cpu: 9,5 x 100 = 950MHz

 

Har prøvd å kjøre 650MHz (altså ikke overklokka) - og satt rammen til bare FSB (altså 100MHz) - men problemet var fortsatt der...

 

Siden Wotan her har det samme problemet, ser jeg ikke bort i fra at det kan være noe galt/konflikt med hovedkortet eller via-chipsettet på kortet..

 

Men som sagt hadde jeg samme problemet med mitt GeForce2 MX kort - så det er vel ikke bare GeForce4 kortene som har problemer i såfall...

Lenke til kommentar

Jeg har et Geforce 2 GTS kort som nekter plent å funke i AGP4x så du er ikke alene om det problemet der. Det er nok grafikkortet som ikke er for "happy" med AGP4x desverre. Men du har fortsatt en veldig liten strømforsyning til den maskinvaren du har. En Duron trekker godt med strøm den, og den GF4MX saken du har er ihvertfall sånn passe sugen på strøm. Jeg ville nok prøvd med en 300W+ strømforsyning. Hvis ikke så hadde jeg blåst i det. Forskjellen på AGP2x og AGP4x er ~=null og niks. Det kan hjelpe skjermkort med alt for lite minne som må benytte systemminnet til mellomlagring. Men det 64Mb kortet der bør ikke være særlig hemmet av å kjøre AGP2x istedenfor AGP4x. Du ser nok at du mister noen få 3DMarks men det bør ikke gjøre utslag i normal bruk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat samme problemmet, Gainward GF4 Ti4200, abit kt7a-r og 400w psu.

Første kortet jeg fikk fra komplett hadde samme problemmene så jeg sendte det tilbake, fikk beskjed i fra dei at det var defekt og fikk nytt. Hehe, men siden det skjer på det nye åsså så må det her vær et problem mellom hk og skjermkort, har ikke prøvd å kjørt med agp på 2x enda, skal prøve det snart.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten identisk system som deg og fikk akkurat den samme feilen når jeg fikk mitt gainward gf4 ti4600 golden sample

 

har abit KG7

xp1800+

 

Fant ut hvor feilen lå:

 

Reformaterte HD (grunnet alle rebootene uten skikkelig avsluttning så det begynte og bli ustabilt uansett)

Instalerte XP, deretter 4in1 og til slutt Abit sin agp driver

 

Prøvde så med detonater drivern og feilen var fortsatt der.

 

Så bare ved en innskytelse prøvde jeg Gainward sine drivere som fulgte med og Vips har jeg ikke hatt 1 krasj siden jeg gjorde det. (trur feilen lå i at jeg ikke hadde 4in1, agp drivere og Gainward sine drivere)

 

Test dette for min pc han seg også YTTERST sjelden i Win men nesten alltid I spill...

Lenke til kommentar

No har jeg nettopp sendt mail til abit angående denne feilen, og med spørsmål om der vil bli en ny bios for oss med v1-1.2.

 

Her er mailen jeg sendte:

 

Hello

 

I had some stability problems with my geforce 4 ti4200 a couple of weeks ago, so i returned it to the store and i got a new one, but same problems with the new card.

And then i tried to search on a news group and discovered that everyone with the combination of abit kt7a and geforce 4 had the same problems, and the only working solution is to disable 4xAGP in bios, and still there is no way to install any OS with a GF4 on this MOBO, you have to switch to another card to be able to install. When you lower the agp speed you also lower the performance and switching grafic card when you have to reinstall a OS is really boring, and not everyone have an extra card laying around.

So im wondering, is there going to be a new bios like the one for v.1.3 of kt7a, that will fix this problems??

 

Mr. Andersen

 

PS. IKKE KLAG OM DER ER SKRIVEFEIL PÅ ENGELSKEN, LENGE SIDEN JEG HAR SKREVE PÅ ENGELSK NÅ

Lenke til kommentar

Lette litt på dette selv.

Fant en artikkel der en kar mente det hadde noe med

"AGP Driving Value" å gjøra. Intel-chipset hadde en

auto-funskjon som vistnok ikke VIA hadde fått til.

Sånn løst referert.

Sendte en e-post til Hercules som anbefalte meg å

sette AGP-saken til FF. Det var _helt_ bom.

 

Men det virker altså som om det er denna hex-verdien

det gjelder å treffe på.

Skudd fra hofta kan som kjent treffe, men jeg har

tomt magasin og gidder ikke å lade om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...