Gå til innhold

Wlan på 1557 laptop.

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg å få i drift det trådløse nettverket på min Netshop (Aopen) 1557ALS? Kjører Mandrake 10.1 Har søkt litt her på forumet, og lest på ipw2200.sf.net , men det blir litt over hodet på meg. Er det ikke mulig å installere de riktige driverne via urpmi f.eks?

Prøvde Ubuntu også, og da så det ut til at trådløst nettverk virka, helt til jeg satte opp det vanlige nettverkskortet. Etter det fikk jeg aldri satt opp trådløst igjen. Programmet i Ubuntu som styrer nettverket hang også, hver gang jeg prøvde å forandre noe.

Er det noe håp om at trådløst fungerer i en annen distro enn Mandrake / Ubuntu? Fedora, SuSE etc? Er ikke så nøye hvilken jeg bruker, har bare blitt mest vant med Mandrake og KDE. Ubuntu så imidlertid lekker ut, og litt mer lettvekt enn mange andre.

Kanskje jeg bare skal smøre meg med tålmodighet å vente på neste versjon av Mandrake? For det vil vel virke rett ut av boksen etterhvert? (håpe, håpe... )

Pr. idag er det igrunn enkel håndtering av trådløst nettverk som hindrer meg i å bruke linux som hoved-OS. Skulle så gjerne ha bytta plattform. Er lei virus, ormer, spyware og dritt.

En annen ting med nettverk, som gjelder "vanlig" eth0 med kabel. Hvorfor må linux bruke så himla lang tid på å boote når kabelen er ute? Tar jo 1-2 minutter å vente på at eth0 skal gi melding om "feilet". Dette gjelder alle distroer jeg har prøvd. Detter er helt håpløst på en bærbar som jeg kobler opp rundt omkring med og uten kabel. Kunne ikke denne prosessen tatt mye kortere tid, eller gått i bakgrunnen mens maskina starter?

Help me, please! Gjør en god gjerning idag, og hjelp meg over på linux :)

Til opplysning: Kunnskapsnivået mitt er sånn passe labert på linux. Klarer en del enkle ting, bruke grafiske verktøy, urpmi, legge til kilder for urpmi etc. Men møter fort veggen hvis jeg treffer på tar'er tgz,er etc :) Klarer nok å finne ut av det med litt studering, men har ikke så mye av kommandoene i fingra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det med bootingen har irritert meg og. men du er kanskje kjent med ctrl + C? om man trykker det, avsluttes et program. under oppstarten kjøres en hel del scripts (som du kan finne bl. a. i /etc/init.d/). et av dem setter opp nett, og venter leeenge på svar. om du trykker ctrl+c mens det venter, avbrytes det, og alt går videre. funker hos meg hvertfall (ubuntu).

ang. venting på nye versjoner, så er ubuntus neste versjon like om hjørnet =). kommer i mars tror jeg. gi den et forsøk til. post heller konfigurasjons-filen du hadde problemer med her.

Lenke til kommentar

Hvis det er en relativt ny laptop så skal du ikke se bort ifra at WLAN kortet har Radio Frequency Kill Switch (RFSA). Hvis du har en knapp på tastaturet du må trykke på for at WLAN kortet skal fungere i Windows har kortet RFKS. Det finnes forskjellige typer RFKS; Software, Hardware og begge deler. Kjører du cat /sys/bus/pci/drivers/ipw2200/*/rf_kill vil du kunne se hvilken du har. Harware kill switch er som oftest bare å trykke på knappen, software er værre.

Jeg tror det finnes et prosjekt på sourceforge som skal fungere, men det enkleste er å skru av svineriet i BIOS.

Hvis det er dette som er problemet da.

Lenke til kommentar

Ways skrev:

det med bootingen har irritert meg og. men du er kanskje kjent med ctrl + C?

Veeel, er kjent med det nå :) Og det funker bra. Nå går det ca like fort å boote som med XP.

om man trykker det, avsluttes et program. under oppstarten kjøres en hel del scripts (som du kan finne bl. a. i /etc/init.d/).

Så hvis jeg editerer /etc/init.d , så kan jeg ta vekk alt unødvendig, og få en raskere oppstart f.eks? Kanskje litt skummelt med mine kunnskaper, men ;)

Skriver forøvrig dette innlegget i Firefox under Hoary Hedgehog, og sender via det trådløse nettverket mitt :) Så nå går alt så meget bedre. Lasta ned HH, og installerte den. Da funker trådløst "rett ut av boksen". En her var inne på om knappen for å slå på trådløst kunne være problemet. Men det funker uten å trykke på den. Ei heller lyser lampa for trådløst, slik som i windoze.

Neste steg nå er å få installert Opera. Er litt for lite kjent med Ubuntu ennå. Hvilken p

akke trenger jeg, og hvordan installeres den?

Lenke til kommentar
Neste steg nå er å få installert Opera. Er litt for lite kjent med Ubuntu ennå. Hvilken pakke trenger jeg, og hvordan installeres den?

Last ned denne deb-pakken. Gå så inn i en konsoll, og kjør følgende kommando for å installere Opera-pakken:

sudo dpkg --install opera*.deb

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...