Gå til innhold

Eclipse - MySQL - Driver

Anbefalte innlegg

Heisann..

Er litt fesk på Eclipse.. :dontgetit:

og så finner ikke min db oppkobling mot MySQL driveren...

Får feilmelding:

java.lang.ClassNotFoundException: com.mysql.jdbc.Driver

Har hentet ned driver fra mysql, og lagt den i classpath.

Har også forsøkt å rename den fra .zip til jar og impotert den i projektet..

Men får samme feil.. :wallbash:

Noen som har et knall tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Ehh.. .Problem solved.

Måtte jo pakke ut driveren og inni der lå jo selve jar filen..  :blush:

3741687[/snapback]

Vet dette er en gammel tråd, men jeg forsøker meg likevel.

Jeg har nemlig samme problem. Jeg har lastet ned mysql-connector-java-3.0.17-ga-bin.jar og lagt den BÅDE i j2sdk1.4.2_10/jre/lib/ext og i eclipse/plugins, men får likevel ClassNotFoundException (com.mysql.jdbc.Driver)

Hvor skal egentlig mysql-connector-java-3.0.17-ga-bin.jar ligge?

Den artikkelen som var lenket til klarte jeg ikke å finne. Kom bare til hovedsiden og søk på det nettstedet var et mareritt :(

Lenke til kommentar
Ehh.. .Problem solved.

3741687[/snapback]

Jeg har nemlig samme problem. Jeg har lastet ned mysql-connector-java-3.0.17-ga-bin.jar og lagt den BÅDE i j2sdk1.4.2_10/jre/lib/ext og i eclipse/plugins, men får likevel ClassNotFoundException (com.mysql.jdbc.Driver)

Den artikkelen som var lenket til klarte jeg ikke å finne. Kom bare til hovedsiden og søk på det nettstedet var et mareritt :(

5959666[/snapback]

Det jeg gjorde hvis jeg husker riktig, var:

1. rename den nedlastede filen til .zip.

2. Pakket den ut.

3. Da fant jeg den jar filen som skal ligge i classpath...

Lenke til kommentar
Ehh.. .Problem solved.

3741687[/snapback]

5959666[/snapback]

Det jeg gjorde hvis jeg husker riktig, var:

1. rename den nedlastede filen til .zip.

2. Pakket den ut.

3. Da fant jeg den jar filen som skal ligge i classpath...

5960332[/snapback]

Tilgi min uvitenhet... classpath?

Jeg har gjort følgende:

funnet fanen "environment variables". Der har jeg path, pear osv, men ingen classpath. Så jeg klikket på NY, skrev inn CLASSPATH som variablename og navnet til C:\j2sdk1.4.2_10\jre\lib\ext\mysql-connector-java-3.0.17-ga-bin.jar

Må ha gjort noe galt, for jeg får fremdeles feilmelding :(

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det Path som er korrekt variabel.

Edit: Kan selvsagt også kalles classpath ja.

5960509[/snapback]

Jeg la inn C:\j2sdk1.4.2_10\jre\lib\ext\mysql-connector-java-3.0.17-ga-bin.jar i path, funket ikke, så la jeg inn C:\j2sdk1.4.2_10\jre\lib\ext\ i path, samme feilmelding.

I følge java api ligger alt jeg trenger i jre 5 og i sdk 2, og jeg har begge deler. Dette er uforståelig på meg.

Lenke til kommentar

Det er riktig at du opprettert classpath selv.

Denne skal peke til en til flere kataloger; eks C:\j2sdk1.4.2_10\jre\lib\

Når du har gjort det, vil compilatoren lete etter klassefiler her også. Da slipper man å skrive import .. osv

og hvis denne driveren ligger i classpath, skal comilatoren finne den der..

I Path legger man inn de katalogene som inneholder programmer man vi ha tilgangtil fra hvor som heltst i commandline; eks java, javac...

Lenke til kommentar
Det er riktig at du opprettert classpath selv.

Denne skal peke til en til flere kataloger; eks C:\j2sdk1.4.2_10\jre\lib\

Når du har gjort det, vil compilatoren lete etter klassefiler her også. Da slipper man å skrive import .. osv

og hvis denne driveren ligger i classpath, skal comilatoren finne den der..

I Path legger man inn de katalogene som inneholder programmer man vi ha tilgangtil fra hvor som heltst i commandline; eks java, javac...

5960605[/snapback]

God!

Min blonde hjerne er på vei til å kollapse

Jeg skulle legge ved et bilde, slik at dere kan se om jeg har gjort rett, men av en eller annen grunn får jeg ikke lov til det :(

classpath.gif

Endret av CruellaDeVille
Lenke til kommentar

Hei

Vet ikke om jeg har misforstått totalt flere ting i denne tråden, men jeg bare må si et par ting på bakgrunn av hva jeg "tror". Tror noen har bommet på classpath og build path i denne tråden.

Dette svaret er ganske generelt.

Det spiller ingen rolle hvilken IDE du bruker.

Det spiller ingen rolle hvilken database du bruker.

Det spiller ingen rolle hvor driveren fysisk er plasser.

Det som spiller en rolle er at faktisk har lagt til driveren i "Build Path", alle IDE'er har dette alternativet en plass. Mitt ss er hentet fra eclipse. Det spiller heller ingen rolle om driver filen ender på ".zip" eller ".jar".

En .jar fil er det samme som en .zip fil og det er forøvrig ingen problemer med å rename disse, til en av de andre. Men tar du feks en .rar fil eller en .ace file og skal ha denne til .jar .war .ear .sar får du problemer siden .rar og .ace har en annen struktur.

Har du et program som feks winrar eller winace, er disse programmene tolket til å forstå strukturen til alle disse filene, mens java kanskje bare er programmert til å forstå strukturen til kun .zip/.jar.

buildpath.jpg

Så er det dette med "classpath" og miljøvariabler. Kjører dere en IDE tror jeg dere kan hoppe over alt dette. Men har du bruk for å kjøre feks kommandoene java, javaw, javac og gjerne en kommandolinje versjon av en database?

Da trenger du miljøvarabler.

Jeg personlig har flere java versjoner instalert, men eclipse takler også disse. Men har du fkes lokale servere trenger jeg miljøvariabler. Bruker jeg cmd som interface for å sjekke en database trenger jeg miljøvarabler.

Vil forøvrig anbefale navicat, som er et grafisk design mot MySQL, istedet for kommandolinje versjonen. Da har du noe som ligner litt på MS Access. Veldig behagelig.

Typiske ting å ha i classpath er variabler som JAVA_HOME, MYSQL_HOME.

Du refererer til disse ved å bruke "%JAVA_HOME%", eller gjerne "%JAVA_HOME%/bin". Det er forøvrig helt meningsløst å kalle en slik variabel for CLASSPATH.

classpath.jpg

For feks å kunne kjøre en executable jar fil fra cmd. Trenger du varabelen JAVA_HOME som faktisk linker til home. I cmd skriver man da java -jar dinfil.jar

Dette vil forøvrig også virke om man kaller variablenen CLASSPATH, men men...

Har jeg 2 java versjoner liggende og JAVA_HOME er satt til home mappen i feks java 1.4, og vil kjøre kode som kjører java 1.5. Kan jeg kjøre denne ved å enten lage en bat fil med alle kommandoene eller kjøre fra cmd. Dette blir bare en endringen som kjører så lenge bat filen kjører eller cmd vinduet er åpent.

Noe sånn cirka som dette, kan slå det opp igjen hvis noen er intresert.

set classpath= %JAVA_5_HOME%

java -jar minfil.jar

Atter engang, det kan hende jeg misforsto alt.

CruellaDeVille: Din variabel fra bildet burde kanskje hete JAVA_EXT. Uten at jeg skjønner hva som ligger i den mappen.

slimjim1: Jeg synes det høres veldig rart ut og fylle /lib mappen i selve java med alle arkivene du skulle trenge til alle prosjektene dine. Dette må vell kanskje bety at du kjører hele ruklet til hvert minste program du velger å kjøre?

Hvis du så skal exportere prosjektet eller flytte det eller gi det til noen andre og du plutselig skal sende med noen arkiver du da har i den mappen, er det ikke slitsomt å finne hvilke som faktisk tilhører dette prosjektet? Fra build path ville du da ha en enkel liste.

Det går forøvrig fint ann å extracte en .jar fil uten å måtte rename den.

Vennlig hilsen

High Voltage

Endret av HV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...