Gå til innhold

hva kan fsb være?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normal FSB for denne er FSB = 133 MHz.

Hvis du forandrer på FSB, så er du inne på overklokking. Dvs. at en FSB høyere enn 133 MHz, vil multiplisert med din multiplier gi en høyere frekvens på din prosessor. F.eks.: 140 MHz FSB x 13,5 (MP) = 1890 Mhz. Din XP2200 har normalt en frekvens på 1800 Mhz.

Vanligvis er MP låst, på noen kan MP være unlocked, eller den kan modifiseres til å bli "unlocked. I tillegg kan noen ganger MP settes lavere, men da underklokker du prosessoren din, hvis du ikke samtidig øker FSB.

Om du kan sette FSB'n din til andre tall en 100, 133, 166 osv. er helt avhengig av om din BIOS støtter dette. Svært mange BIOS'er støtter økning av FSB med èn MHz ad gangen. Om din BIOS støtter dette vet jeg ikke, men antakeligvis gjør den det. Du får gå inn i BIOS og prøve å endre verdiene for FSB. Men husk - ikke sett FSB sinnsykt høyt for da kan du i verste fall ødelegge prosessoren din. Uansett vil maskina di til slutt henge, reboote, eller bare rett og slett slås av, hvis FSB settes for høyt.

I slike tilfeller må du resette BIOS manuelt ved å kortslutte 2 pins på hovedkortet ditt. Da resetter du BIOS til den opprinnelige tilstanden.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Normal FSB for denne er FSB = 133 MHz.

Hvis du forandrer på FSB, så er du inne på overklokking. Dvs. at en FSB høyere enn 133 MHz, vil multiplisert med din multiplier gi en høyere frekvens på din prosessor. F.eks.: 140 MHz FSB x 13,5 (MP) = 1890 Mhz. Din XP2200 har normalt en frekvens på 1800 Mhz.

jeg klokket den til 1.91MHz(bare for å prøve), da en bekjent med oc erfaring sa at jeg måtte for ### sette den tilbake. bruke 266 og mp på 7,5. jeg ble frustrert og ga opp oc en stund.

kan jeg sette fsb til 148 (eller høyere(til det stopper))uten at forferdelige ting skjer? har god kabinettkjøling

Lenke til kommentar

Det kameraten din sa om å sette den til 266 er feil - den skal settes på 133. 133 x 2 = 266 - og MP skal ikke stå på 7,5 - den skal stå relatert til 133 - ergo 13,5.

Du kan klokke så langt du vil, men jeg har advart deg, og fortalt deg i posten ovenfor om hva som vil skje når man nærmer seg smertegrensen.

Lenke til kommentar

Jeg er en Intel- bruker - så jeg har ikke svært god greie på hva AMD XP- prosessorer klarer i klokking, dessuten er resultatet ditt også avhengig av hovedkortet ditt og minnebrikkene dine. Men selv hadde jeg prøvd å starte med FSB på 150 - så 155, osv. osv.

I tillegg kan du jo også regulere VCore - altså spenningen på CPU'en din. Hvis det begynner å butte litt i mot når du har kommet et godt stykke opp i FSB - så kan du høyne VCore litt - men da mener jeg også faktisk LITT. Med VCore må du ta det pent.......:-)

Det er imidlertid mange på det forumet her som vet mye mer om klokking av Xp'er enn det jeg gjør - siden jeg bruker Intel CPU'er. Dessuten kan du jo titte i overklokkingsforumet - der finner du garantert en hel rekke poster om klokking av din prosessortype.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...