Prnkstr Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Jeg leste Cannon sin kaffeguide og tenkte at her kunne jeg komme med noen harde facts angående kaffe vs cola for å legge den diskusjonen død en gang for alle Kaffe og Espresso Kaffe inneholder 19,286 mg koffeine per 0,03 liter kaffe Espresso inneholder 66,66 mg koffeine per 0,03 liter kaffe Cola og Mountain Dew & andre Power drikker Cola inneholder 2,83 mg koffeine per 0,03 liter Cola LIGHT inneholder 3,75 mg koffeine per 0,03 liter Mountain Dew inneholder 4,58 mg koffeine per 0,03 liter Bowls Guarana inneholder 6,66 mg koffeine per 0,03 liter Red Bull inneholder 9,58 mg koffeine per 0,03 liter Konklusjon Kaffe inneholder 6,8 ganer så mye koffein som vanlig Cola Espresso er da 23,8 ganger så mye coffein innhold som vanlig Cola. Dvs...en halvliter med espresso (omtrent 5 kopper maby) tilsvarer omtrent 12 liter Cola eller 8 halvannen litere...det er 2 pakker med 4 store... Evtn sett nesten 73 bokser med Cola...det er mer en 3 brett med cola... 5 små kopper vs 3 brett med cola....toilet brakes anyone? !!!WARNING!!! - Går det ann å få overdose med koffein? Så absoludt! Kjappt inntak av over 250 mg koffein(som fks å styrte 3dl espresso som gir over 666,66 mg koffein) kan føre til: 1: Rastløshet 2: Muskel rykninger 3: Insomnia 4: Økt nervøsitet 5: Rablende og usammengengende tale 6: Rødmende ansikt 7: Perioder med utmattelse 8: Veldig lett agressiv 9: Nedsatt Motorikk Generelt sett så er det ikke dødelig eller gir permanetnte skader, men bare meget ubehagelig med for mye koffein. Men folk HAR dødd av koffein... ------------------------------------------------------------------------------- Kilder: American Beverage Association Frequently Asked Questions about Caffeine Bowls Guarana Endret 25. februar 2005 av Prnkstr Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Man vil sikkert få sukkersjokk i tillegg, hvis man skal drikke så mye cola.. Lenke til kommentar
Prnkstr Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Helt klart...hm...har ikke tatt høyde for hvordan dette påvirker hvor "peppy" man blir av det, men skal se om jeg ikke kan få det til....arbeider atm med å finne ut statsene å¨Red Bull og Bomba Energy Drink Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Klarer du å få med virkningstiden til koffein? Mener å huske at det var en del timer som skulle til før det begynnte å virke, men husker ikke hvor mange. Lenke til kommentar
Prnkstr Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Klarer du å få med virkningstiden til koffein? Mener å huske at det var en del timer som skulle til før det begynnte å virke, men husker ikke hvor mange. Working on it....skal se om jeg får omgjort det til "the grand guide" innen av utløpet av dagen... EDIT: Enste jeg har funnetut så langt er at koffeinen i espresso blir tatt opp nesten dobbelt så kjapt som i vanlig kaffe grunnet høyere konsentrasjon.. Endret 25. februar 2005 av Prnkstr Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 tru det eller ei, jeg får faktisk motsatt virkning av kaffe. jeg blir avslappet av å drikke det. en gang når jeg drakk alt for mye så ble resultaet at jeg såvidt klarte å løfte armen Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) Herlig. Jeg drikker TE for å våkne, fordi det er koffein i TE også skjønner dere. Og TE er også veldig godt, samtidig som det ikke er noe spessielt usunt. TE (Med masse sukker seff)@LAN=Våken. Go for it Twinings Twinings Earl Grey Koffein i earl grey 50 mg per 190 ml cup Endret 26. februar 2005 av pc^2004 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 *snip* Vel, for det første: Du har ikke ryggdekning over hodet til å operere med så nøyaktige tall. Hva er "kaffe", og hvordan i alle dager mener du å kunne bevisføre fem gjeldende siffer - i milligram, mind you - som et generelt koffeininnhold i "kaffe"? Dvs...en halvliter med espresso (omtrent 5 kopper maby) [...] 5 små kopper vs 3 brett med cola.... En espressokopp er normalt 2cl. Altså går det 25 kopper espresso på en halv liter. toilet brakes anyone? Toalettbremser? Say what? Lenke til kommentar
RAM Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Man vil sikkert få sukkersjokk i tillegg, hvis man skal drikke så mye cola.. Eller Diabetes type 2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå