Gå til innhold

Bygge pc++


Anbefalte innlegg

Hallo kjære forumbrukere.

Tiden er nå inne får å skifte ut den gode gammle

familie pc med en forhåpentligvis bedre og MYE

kulere en. Jeg skal nemelig som mange andre her på forumet case mode:)

Men, for at dette skal gå trenger jeg hjelp... For jeg vet ikke "så" mye om data og kunne gjærne trenge noen tips.

 

Spørsmål 1)

Amd/pentium??? (mye krangling her...)

 

Spørsmål 2)

Luft/veske kjøling???

 

Spørsmål 3)

Hvilke deler er å anbefale? Tenker å bruke rundt 10 000-15 000 på pc. (ikke ikludert C. modding)

 

Spørsmål 4)

Trenger noen heite tisp/hjelp til modding...

Har tenkt på å sette in et ovalt vindu i siden:

123C.JPG

og dette over:

125C.JPG

Skal nok ha et chieftec kabinett og vil da ha 2 80 mm vifter bak, 2/3 foran og 2 120mm oppe.

HAr også tenkt på denne viftestyringen.

DDOC5X.JPG

Er dette en god plan???

 

På forhånd TAKK!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger litt mer hjelp..

 

Fant denne dritkule dingsebomsen på ELFA i går, men fikk et lite sjokk når jeg så prisen.

Det er en sikkerhetskappe som skal sitte over brytere: (bilde)

A23790_C.JPG

Dette er det som stod under bildet:

Pris per st

 

Typ Artikelnummer 1-

 

 

Security Cap 26 35-239-82 176.00

 

Kan dette stemme for en så liten greie???

Følger det da med bryter også?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 16:23, Cloud skrev:

Hallo kjære forumbrukere.

Tiden er nå inne får å skifte ut den gode gammle

familie pc med en forhåpentligvis bedre og MYE

kulere en. Jeg skal nemelig som mange andre her på forumet case mode:)

Men, for at dette skal gå trenger jeg hjelp... For jeg vet ikke "så" mye om data og kunne gjærne trenge noen tips.


Spørsmål 1)

Amd/pentium??? (mye krangling her...)


Spørsmål 2)

Luft/veske kjøling???


Spørsmål 3)

Hvilke deler er å anbefale? Tenker å bruke rundt 10 000-15 000 på pc. (ikke ikludert C. modding)


Spørsmål 4)

Trenger noen heite tisp/hjelp til modding...

Har tenkt på å sette in et ovalt vindu i siden:

123C.JPG

og dette over:

125C.JPG

Skal nok ha et chieftec kabinett og vil da ha 2 80 mm vifter bak, 2/3 foran og 2 120mm oppe.

HAr også tenkt på denne viftestyringen.

DDOC5X.JPG

Er dette en god plan???


På forhånd TAKK!!!


Tips til modding: BRUK DREMEL MULTI UTEN BATTERI!!!

 

Så til saken..

Vel... Skal du overklokke?! (regner m d..)

isåfall anbefaler jeg p4nw..

3dkort: kommer ann på budsjettet, du får genial ytelse/overklokkingsevne ut av gainward geforce3 ti500 128ddr. Du kan jo oxo skaffe deg et gf4 tixxxx hvis budsjettet tillater d.

 

 

vannkjøling:

Vel, hvis du er ute etter ett lydløst system, og har nopk penger, vil det uansett bare virke inn på temp. med tanke på alle viftene du skal ha!! _MEN_, skal du ha p4, trenger man ikke allverdens kjøling, siden cpuen ikke blir like varm som visse amd`er..

derfor kan klare deg med luftkjøling.. t.o.m den kjøleren som følger med nordskogen er god for [email protected]/7.. dette er av egen erfaring med abit th7-II kombinert med RDRAM (dette HK er absolutt å anbefale!!!)

 

kjøp deg en dvd/cdrom av eget valg, en brenner(trenger ikke nødvendigvis være noe særlig mer enn 12x, siden man aldri har bruk for mer uansett)plextor er et godt valg innen brennere..

 

Harddisk: Enten WD eller seagate.. seagate har støydemping++, mens wd er litt billigere, men samtidig veldig bra! her har du fritt valg ettersom du selv bestemmer støynivå du vil ha på pc`n din...

 

 

Håper dette hjelper deg litt på veien!!

 

 

mvh. nvoetfiv@undernet

Lenke til kommentar

Takk takk for tips jeg har fått...

Tror jeg faller for luft isteden for væske.

Men, i et Chieftec fulltower kabinett er det vel plass til en del vifter ikke sant?

 

Kunne jeg få noen tips om hvilke som er lure å bruke?

Har tenkt på en Turbo kjøler (ST) og den kraftigste papst vifta.

Lenke til kommentar

Veldig god plass i det toweret skulle jeg mene.

Støtter meg til han ovenfor om at det kan være lurt å velge Enermax. Disse kan du regulere opp og ned om ønskelig, og flytte ganske mye luft lell ved relativt lavt støynivå.

 

Hvis det er ytelsesmessig bra system til en veldig gunstig pris du vil ha er nok AMD rimeligst målt i kroner og øre. Selv om du sikkert kan klokke masse på ulike Intel løsninger (det kan du også med AMD), så er det dyrere totalt sett for hovedkort + cpu + ram uansett hvilken web-shop du kommer frem til. Mest sannsynlig 1500-2000 kr dyrere uten at du pr dags dato vil få noe særlig igjen for det med normal bruk. Med dette i tankene vil jeg foreslå dette:

 

CPU - AMD XP 2000... veldig prisgunstig nå.

HK - MSI KT3 ULTRA-ARU.. rimelig m/USB 2.0

RAM - 512 MB Samsung PC2700

HD - 80 GB Western Digital m/8MB Cache... kjappest i klassen. Og du kan sette de i RAID.

Sk.k- MSI Geforce 4 TI4200 m/128 MB.. veldig rimelig for tiden og kommer til å være mer enn nok ei god stund...

 

 

Dette vil bli rimelig raft på alle spill pr dags dato, alle programmer også for den del. Pris blir kanskje mot 7000 kr + kabinett og frakt! En fullblods PC til bruk på alt som måtte finnes pr i dag til den prisen er jo rimelig eller hva?

Lenke til kommentar

Dersom du velger P4, - som det er nevnt ikke utvikler så mye varme, - kan du ikke vente med kjølinga til du har startet klokkinga da, - så får du et inntrykk av hvor langt du kommer.

 

Liam Li har fine kabinett, - også med vindu, og bra lufting og masse vifteplasser. Du kan prøve kabinettets originalvifter og P4'ens originalvifte før du går videre. (?) :roll:

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å kjøpe pc på 1 mnd. ca.

Er det noen som har den ringeste anelse om når hammer kommer???

Er det vist å vente på den pga. eventuelle priskutt på XP???

 

Er det mulig å kjøpe et hovedkort som støtter Hammer CPU`n og bruke en eldre model som XP???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...