Gå til innhold

Kjøpte brukt DSLR

Anbefalte innlegg

Hvis du tenker å kjøpe brukt DSLR (og i det hele tatt kamera) les dette først:

Jeg kjøpte for under en måned siden et brukt Canon DSLR av en som driver med fotografi. Jeg fikk kamerahus og batterigrep, to batterier og lader. Dette betalte jeg kr. 4 500 for. Jeg fikk ikke noe mer, verken software, ledninger, eller USB-kabel. Disse var riktignok ikke stått i annonsen, men jeg hadde regnet med at slikt var 'standard' som skulle følge et kamera. Kontaktet selger, men vedkommende ikke hadde flere ting å gi.

Hva skjedde etterpå, er det som skjer fortsatt: Må kjøpe meg et kortleser (har kortleser fra før på XD, MS og SD-kortene, men ikke på CF); batteriene er slitte og jeg trenger nye batterier (minst ett); tenker å rense brikken, kameraet kan ikke settes i rensemodus uten en DC-kobler som koster ca. kr. 500 ferdiglevert; har ikke et program som kan behandle RAW-filer, må evt. kjøpes.

Når jeg har betalt alt dette, har jeg kommet opp i rundt kr. 6 500. For disse pengene kunne jeg kjøpt et nytt 300D.

Det eneste lyspunktet er at kameraet fungerer bra, såvidt jeg enkelt har testet det. Men jeg skjelver ved tanken hvert sekund at det plutselig skulle slutte å gjøre det. Jeg har da ingen garanti, ingen angrerett.

Tenk deg om da før du kjøper noe brukt.

Endret av wanderlust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror absolutt ikke at det er dumt å kjøpe brukt dSLR MEN det er en rekke ting man MÅ/bør sjekke opp og/eller gjøre:

- orientere seg i markedet. Er det et skikkelig røverkjøp, vær mistenksom.

- forhøre seg om at kabler, CD og alt som fulgte kameraet når det var nytt følger med. Gjør det ikke det, kan det være en indikator på at vedkommende som selger er litt "sloppy" med tinga sine, og det kan være grunn til å styre unna

- forhøre seg om antall eksponeringer/type bruk. I en tidligere post fikk noen forsåvidt avklart at antallet eksponeringer ikke er noe kjempeproblem men presse/proff/etc-bruk sliter åpenbart på utstyret i en helt annen grad enn amatørbruk

- sjekke serienummer

- sjekke/forhøre seg om batteriets stand/alder. Er det gammelt kan du vel egentlig bare påregne at det må byttes, alle batterier blir dårlige med tiden.

- ta, hold, kjenn og test. Sjekk for støv, etc. Man skal ha sterk mage for å kjøpe dyre brukte ting usett. Dårlig eksempel, men dog; kjøper du bil usett? tror ikke det.

Jfr. 300D: du sier at du har brukt like mye penger som på et nytt 300D, og der følger det garanti, men jeg er ikke sikker på om det er direkte sammenliknbart; for det første sitter du antakelig med et 30/60/10D (eller?) som er et helt annet kamera kvalitetsmessig, og det følger vel ikke DC-adapter med til 300D? Ei heller vertikal/batterigrep, og i alle fall følger det helt sikkert ikke med kortleser..

Ser garanti/trygghetsargumentet loud and clear, men spørsmålet blir om en har råd til å enten kjøpe et tilsvarende nytt produkt eller om du vil finne deg i å bruke penger på et nytt produkt som er svakere på noen punkter. Vanskelig vurdering det er i alle fall helt sikkert.

Lenke til kommentar

For meg er det IKKE viktig å ha en strømadapter hvis jeg ikke har bruk for det. Saken er at D-60 IKKE kan settes i rensemodus gjennom batteriet. Hvis 300d derimot kan resnses gjennom batteriet, spiller det ingen rolle i dette tilfelle om det følger strømadapter med det eller ikke. Du snakker om strømadapteren som om dette er noe man burde ha for moro skyld. Det må være an måte å rense brikken på etter instruksjonsboka, og i tilfelle D-60 må du ha en DC-kobler (som følger med kameraet). Hvis du derimot kan rense 300d ved hjelp av batteriet, så er det bare fint og du trenger da ikke en DC-kobler.

Endret av wanderlust
Lenke til kommentar

Trist å høre dine erfaringer med bruktkjøp. :( Selv er jeg kjempefornøyd med mitt 300D som jeg kjøpte brukt. Kameraet var lite brukt, et knapt år gammelt. Fikk med 18 - 55 mm objektivet, 512 MB minnekort, eske og alt som følger med orginalt av kabler, ladere og programvare. :)

Har også kjøpt flere objektiver brukt. En fellesnevner for det jeg kjøper brukt, er at jeg ser det med egne øyne før jeg kjøper, tør ikke kjøpe så dyre ting som dSLR usett. Objektiver er også risikabelt, spesielt med tanke på riper o.l. i glassene. Men dersom jeg får se det først, har jeg ingen problemer med å kjøpe brukt, så lenge prisen er god. Allikevel har jeg følelsen av at det var greiere å kjøpe brukt fotoutstyr før den digitale tidsalder, da det stort sett var mekanisk. Ofte enklere å reparere sånne ting selv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...