Sebaldus Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Skal dele Telenor ADSL med husverte jeg leier av. Tenkte å satse på trådløst da vi slipper kabler osv. Har tidligere delt både BKK-ADSL og NGT-ADSL uten problemer. Mener dog å ha hørt rykter om at det er noen spesielle triks som skal til for å dele en linje fra Telenor. Noen som kan bekrefte eller avkrefte det? Lurer også på hva som er forskjellen på en trådløs router og et trådløst acesspunkt. Spiller det noen rolle hva jeg kjøper? Noen som kan anbefale en trådløs router eller acesspunkt som har ekstra god rekkevidde? Dvs. litt ekstra kraftig sender? Haster med gode tips! Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 hvis du bruker en ruter går det greit med flere pc'er. En ruter lar deg kople til flere maskiner og ruter de forsjellige signalene til de respektive maskinene. Ett trådløst accesspunkt (tilgangs/tilkoplings-punkt) kan være en trådløs ruter, men kan gjerne også bare være ett access punkt for en enkel maskin. Så en trådløs ruter er ett accesspunkt som lar deg kople til flere maskiner, men ikke alle accesspunkt er en ruter. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Ang. anbefaling av trådløs router, så kan jeg på det varmeste anbefale Asus WL-500G (950,- hos Komplett). Ettersom du skal dele nettet med naboen, så er det en stor fordel at routeren støtter QoS - en funksjon som gjør at man kan sette det opp slik at f. eks en bestemt IP alltid skal ha minimum X kbit/s i opp- og/eller nedlastning. Du kan f. eks gjøre slik at dere begge får 50% hver av båndbredden, og da unngår dere krangling om sluking av båndbredde. Du kan også strupe linja til naboen hvis du føler for det Denne har ikke innebygget ADSL-modem, så det må du kjøpe utenom. Ellers har den funksjoner som printserver, 4-porters switch, USB-port for tilkobling av webcam/USB-disker/Thumbdrive m.m. Selv har jeg ADSL fra Telenor, og for å gjøre det enkelt valgte jeg å kjøpe modem fra Telenor (Topcom 871BT - et modem med routerfunksjonalitet som er fullstøttet av Telenor) for å unngå evt. "krangling" om ustøttet utstyr hvis det skulle oppstå problemer med linja. Modemet må settes opp i bridge-modus for å brukes sammen med Asus WL-500G (står kort og enkelt forklart på Telenors ADSL sider). Jeg bruker selv utstyret jeg har nevnt over + at jeg deler nettet med en annen og bruker IP-telefoni fra Telio - og alt funker som snus Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg bruker selv utstyret jeg har nevnt over + at jeg deler nettet med en annen og bruker IP-telefoni fra Telio - og alt funker som snus Hvilken linjehastighet har du på ADSL? Lenke til kommentar
Sebaldus Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Høres greit ut, takk for tips så langt. Vet ikke hvilket modem han har da han bor på en annen kant av landet og jeg flytter nedover i morgen. Tenker jeg kjøper inn en trådløs router da og så ser vi hvordan det går. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg bruker selv utstyret jeg har nevnt over + at jeg deler nettet med en annen og bruker IP-telefoni fra Telio - og alt funker som snus Hvilken linjehastighet har du på ADSL? Jeg har Online ADSL Ekstra (2048/256 kbps) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Hvis ADSL-modemet har innebygget router, så trenger du strengt tatt kun et aksesspunkt. Et aksesspunkt er i de fleste tilfeller mer eller mindre en trådløs HUB. Det spesielle med Telenor, er at de bruker PPPoE. Dette betyr at du må ha en router, enten integrert i modemet eller separat, om du ønsker å dele et abonnement på en enkel måte. Når det gjelder signalkvalitet, så er dette svært avhengig av de bygningsmessige forholdene. Det kan i noen tilfeller være nødvendig å sette på retningsbestemte antenner for å oppnå ønsket signalkvalitet. Et godt rent aksesspunkt er Linksys WAP54G. Linksys WRT54G er en god trådløs router, som også kan konfigureres som aksesspunkt. Det finnes også uorginal firmware til denne routeren som gir økt signalstyrke, WDS-støtte m.m. Det er også mulig å bytte ut den ene eller begge antennen, om dette er nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå