hemo Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Hei folkens! Kanskje nokon har ei nettadresse som gjev svar på dette: Har vi nokon standard for korte utgåver av norske stadnamn? Landa på kloden vår har minst to: Domenenamn og dei landklistremerka på bilar. Men kva med norske byar og stadnamn? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Flyttes til OT-annet Lenke til kommentar
MagE Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 skjøne ikke helt jeg. men er det Bø du mener? Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Oslo er OSL, en virkelig hjelpful forkortelse. Sjekk med flyruter eller noe, der finner du endel forkortelser (alle steder fly lander ihvertfall. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Oslo er OSL, en virkelig hjelpful forkortelse. Sjekk med flyruter eller noe, der finner du endel forkortelser (alle steder fly lander ihvertfall. er ikke OSL, Oslo Lufthavn? Som svar på tråden, ALDRI hørt om det. Det ville uansett blitt litt vanskelig. Ta for eksempel Skien og Ski som eksempler, blir litt vanskelig å lage forkortelser når mange stedsnavn er relativt like. Kristiansand, Kristiansund? Endret 25. februar 2005 av fredrikrb Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Er jo vanlig med statsforkortelser i US, FL= Florida, TX= Texas, UT = Utah, NY = New York und zu weiter. Kan alle faktisk. Men har aldri sett slikt i Norge. Man har jo i store byer Flyplassforkortelser, OSL= Oslo, SFO = San Franscio, Jon F. Kennedy, New York = JFK etc etc. Men i Norge er det jo tross alt ikke saa mange store flyplasser, at flyplasskodene er kjent.. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Oslo er OSL, en virkelig hjelpful forkortelse. Sjekk med flyruter eller noe, der finner du endel forkortelser (alle steder fly lander ihvertfall. er ikke OSL, Oslo Lufthavn? Som svar på tråden, ALDRI hørt om det. Det ville uansett blitt litt vanskelig. Ta for eksempel Skien og Ski som eksempler, blir litt vanskelig å lage forkortelser når mange stedsnavn er relativt like. Kristiansand, Kristiansund? Oida, så dum jeg er * ruller meg rundt i støvet mens jeg spytter på meg selv* Endret 25. februar 2005 av Den Polse Lenke til kommentar
hemo Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Så klart det blir kniving mellom byar med liknande namn, men det burde likevel vera mogeleg å bli einig. Om ein skal laga ei sånn liste å jobba for å få han innarbeidd i heile landet, kva bør ein då ta utgangspunkt i? Dei to første bokstavane, kanskje: OS - OSLO BE - Bergen TR - Trondheim ST - Stavanger KR - Kristiansand ..osb eller skal ein gå for andre ting, kanskje: OO - OslO BG - BerGen TH - TrondHeim SV - StaVanger KS - KristianSand forslag? Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Det måtte vel bli minst 3 bokstaver tenker jeg, for da ville Kristiansund og Kristiansand blitt KSU og KSA. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 (endret) Bergen Lufthavn Flesland "forkortes" BGO. To bokstaver til å lage en oversikt over alle de største norske stedene hadde kanskje blitt litt lite. Kun 841 teoretisk mulige muligheter mot 24389 muligheter med 3 bokstaver. Edit: Fornøyd nå bfisk? Endret 2. mars 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Bergen Lufthavn Flesland heter i dag BGO. Bergen Lufthavn Flesland heter vel i dag strengt tatt Bergen Lufthavn Flesland. Bagasjen tagges med BGO, mens luftfartskoden (ICAO-koden) er ENBR. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Bergen Lufthavn Flesland heter i dag BGO. Bergen Lufthavn Flesland heter vel i dag strengt tatt Bergen Lufthavn Flesland. Bagasjen tagges med BGO, mens luftfartskoden (ICAO-koden) er ENBR. Litt artig... ICAO er altså eit kodesystem for flyplassar? ENBR er vel Europa, Norge og BeRgen, det då? Om by-kodane (som kanskje ikkje finnes, men vert laga no?) skal få tre bokstavar, så må vel nesten småstadar som ÅL og NÅ få unnatak frå regelen? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Jeg fant forresten denne hos Avinor. Det er jo en begynnelse. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Kjekt! Eg tekst-formaterte lista, i fall nokon manglar Excel... NorskeFlyplasser.txt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå