Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hm.. driver å fintenker :hmm: litt på dette.

Med alle de forskjellige fil-formatene (fat12/16/32/ntfs/forskjellige linux format/os2/etc) så kan en jo bli grilla i hue av mindre.

Så en tråd her om en kar tidligere som lurte på ideer til et filsystem og fikk der beskjed om at det egentlig ikke er begrensninger for hvordan han vil lage det. You are your own king!

Det jeg håper å få i gang her er en tråd der det kan brainstormes litt om hva et slikt filsystem bør inneholde og hvordan det kan bygges opp mest optimalt...

stjæling (adoptering) av de beste patentene fra de forskjellige systemene som allerede eksisterer ser jeg ikke noe problem med hvis de ikke kan løses på noen bedre måte.

Personlig har jeg såvidt begynnt å snust litt på dette, men vil legge ut følgende oppsett til knusing:

Fil tabell:

En 8 bytes (64 bits) adressepeker (kan håndtere opp til 16 ExeByte) på disken. Denne adressa må gjøres om slikt at alle posisjoner på disken kan leses "linjært" og på denne måten trenger en ikke å bruke blocks(?) og filer kan lagres sequensiellt og ungår på denne måten fragmentering hvis det er mulig. Trenger et system som holder orden på "ledige" bolker med lagringsplass og lagrer nye filer der det er mest hensiktsmessig å putte dem (etter andre filer og med nok plass til at fragmentering unngås).

Dette er snøvling av klasse 1. og vil gjærne ha en shit-storm av kommentarer til dette. (gjerne som sier hvordan dette kan gjøres bedre/raskere).

Ellers mener jeg at et OS bør kunne skille filer som OS , applikasjon og bruker - filer. Bør være en "engineering" mode som tillater browsing av den delen av disken som brukes til OS. Så vanlig mappe-fordeling holder ikke.

Sikkerhetsfunksjoner, filinformasjon (signatur, dato, filtype etc) samt andre nyttige funksjoner er også fritt fram å diskutere!

Sist men ikke minst, en idiotsikring av skrive-til-disk-funskjonen er etterhvert blitt et must. (i tilfelle strømbrudd/2 åring med trykkedilla som tilfedigvisfant resetknappen etc.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...