pcp160 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Hei. Jeg er ganske fersk eier av en Hitachi cpx320 projektor. Og må først si at bildet, tilkoplingsmuligheter osv er jeg veldig fornøyd med. Planen opprinnelig var å bruke denne i steden for tv. Men viftestøyen den lager gjør at dette ikke lenger er aktuelt. Rommet er også såpass lite at den henger nesten rett over hodet der man sitter. Det jeg da lurer på er om noen har gjort seg noen erfaringer med hva man kunne gjøre for og gjøre det mer levelig. Har tenkt litt på en innbygnigskasse av noe slag (med luft inn og ut) men vet ikke helt hva slags materialer og hvordan dette best løses. Evnt om det er andre metoder som kan hjelpe..? Kan godt være litt Mac Gyver løsninger, er ikke så opptatt at det er fancy, men 36DB som jeg tror det er, er helt håpløst. (Har akkurat fått pc'n til å ti still med vann, men så kommer altså dette spetakkelet i hus ) Takker for alle tips eller trøst.. Endret 25. februar 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Er det noen muligheter for å bytte ut viftene som sitter der originalt.. (det er jo kanskje garanti på det også, så skjønner at du kanskje ikke vil skru opp boksen) Innbyggingskassen virker som en god ide uten at jeg har noen anbefalinger for materialer eller hvordan det kan gjøres. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 aspyr Skrevet 27/02/2005 : 14:22 Er det noen muligheter for å bytte ut viftene som sitter der originalt.. (det er jo kanskje garanti på det også, så skjønner at du kanskje ikke vil skru opp boksen) Ja, har vært innom den tanken, jeg har fått fatt i den brukt, og er ikke av den tupen som er redd for "å skru i hjel garantier" så sånn sett kunne det vært en løsning. Det jeg selv tror kan være litt årsaken/problemet med vifte, er at dette egentlig er en bærbar modell, dermed har den for en ting liten vifte (som jo oftes lager mer støy pr flyttet luft) og at det sannsyneligvis ikke er lagt så mye vekt på støy på bærbare modeller?? Det jeg frykter er jo at den faktisk "må" ha såpass kraftig luftstrøm og at pæra ryker ganske så fort om jeg tukler for mye med det (pæren koster ca 4000, så akkurat på det området vil jeg helst unngå for mye prøving/feiling.. Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Ja, det er godt mulig.. jeg kan høre med naboen min til uka. Han er flink til sånt, har bytta vifter i sin egen prosjektor og (dog ikke en bærbar modell). Men jeg kan forhøre meg Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Hvis du vil google litt så heter en sånn innbyggingsboks "hushbox". Det er også som sagt mulig å bytte ut viftene. Flyttes fra SFF-barebone og stue-PC til Støydemping. Endret 27. februar 2005 av Rikky Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Ok, takk for det tipset og flytting Rikky. Var litt usikker på kategori, men dette er sikker mer riktig Vil helst ungå og bruke for mye penger på dette, men skal søke litt på "hushbox" så kanskje jeg får litt inspirasjon til hvordan dette kan lages. Det trenger jo forøvrig ikke bli enten eller, både annen vifte og boks hadde sikkert vært det beste. aspyr Skrevet 27/02/2005 : 16:35 Ja, det er godt mulig.. jeg kan høre med naboen min til uka. Han er flink til sånt, har bytta vifter i sin egen prosjektor og (dog ikke en bærbar modell). Men jeg kan forhøre meg Ja takk, setter stor pris på det, er altså en Hitachi CP-X320, og dagens vifte er i "delta-klassen" Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Bare vær oppmerksom på at projektorer som regel krever veldig bra kjøling, så du bør bytte viftene med noen som flytter tilsvarende luftmengde hvis du velger å gå den veien. Specs på viftene kan du med litt flaks finne ved å google etter produktkode på originalviftene. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Rikky Skrevet 27/02/2005 : 17:27 Bare vær oppmerksom på at projektorer som regel krever veldig bra kjøling, så du bør bytte viftene med noen som flytter tilsvarende luftmengde hvis du velger å gå den veien. Specs på viftene kan du med litt flaks finne ved å google etter produktkode på originalviftene. Jepp, det har du nok dessverre helt rett i! Men bare for å gripe litt fatt i den tanken; jeg er altså ikke så veldig opptatt av utsende, så sett at jeg lagde en kasse slik at man uansett ikke ser selve projektoren (når/hvis jeg finner ut hvordan det best gjøres). Hvis jeg da feks brukte en 120mm papst eller noe i den duren som flytter rett mengde luft, og så tar den lufstrømmen inn i en slags trakt til rett størrelse. Tror vi det ville kunne kjøle like godt, men med vesentlig mindre støy?? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 mener du kun en 120mm utenfor istede for den orginale? det vil jeg ikke anbefale. en projektor er ikke helt tett og lufta vil sikkert finne veien ut andre steder og. orginalvifta sitter nok rett ved pæra og blåser på den! vil anbefale deg å bygge en hushboks. men den blir nok en del større enn selve proj skal den være effektiv jeg bygde min med tre kammer, det miderste er proj i og de to på hver sin side demper lyd. videre har jeg 4 120mm vifter to inn og to ut! kan sikkert klare deg med to. jeg valgte fire(mist120m) for da kan jeg kjøre de på lav hastighet! gå inn på avforum.no der er det mange som har peil! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå