SnatchMe Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Jeg har kjøpt meg 3 nye Mist vifter, og har endelig fått montért de inn i kabinnettet. 1 i front og 2 på baksiden. Mitt spørsmål er, hva er mest hensiktsmessig? -At alle blåser luft inn i kabinettet. -Eller at kanskje de 2 bak blåser inn, og den i front trekker ut (og omvendt). Bør jeg flytte den vifta, slik at den blåser luft inn i kabinettet fra siden (mellom skjermkortet og Cpu)? Er takknemlig for alle svar og råd! Endret 25. februar 2005 av SnatchMe Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Sett di bake til å blåse ut, og den framme til å blåse inn! det er best, for da får du en fin luftstrøm Lenke til kommentar
Launch Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Luften er somoftest kaldest i front, en vifte der som blåser inn luft blir bra. Bak blåses det ut varmluft fra PSU, (3D-kort) så det er best å plassere utblåsningsvifter der Endret 25. februar 2005 av Launch Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Ening med inn inn foran og ut bak. Men den nederst bak kan du prøve å snu inn. Men da må du sette på et rør så den blåser litt lenger inn i kabinettet. Har tenkt på det og sette et rør som går mot cpu. Vet ikke om dette funker, men det er vært å prøve. Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Det er smart å ha flest vifter som trekker ut luft. Da skapes det undertrykk i kabinettet og det medfører lavere temperatur. Ved å trekke mye luft ut må jo tomrommet fylles. Da trekkes kald luft utenfra nesten automatisk inn i kabinettet gjennom alle åpninger. Hvis det er interresant så er mitt vifteoppsett slik: 1 x 80mm inn nede foran. 1 x 120mm inn fra siden, mot cpu 2 x 80mm ut i topp 1x 80mm ut oppe bak 2 vifter i PSU: 1 x 120mm inn i PSU (luften trekkes ut fra kabinettet) 1 x 80mm ut fra PSU (ut bak kabinettet) Totalt: 5 vifter ut 2 vifter inn En god huskeregel er å bruke "blandingsforhold" 1:4 : Hvis du har en vifte inn, skal du helst ha 3 ut. Hvis du har 2 vifter inn, skal du helst ha 4-6 ut. PS: Husk at varm luft stiger. La de viftene som skal blåse inn stå nederst i kabinettet. Luften fra disse varmes opp og stiger. Der trekker den ut av andre vifter. Ett unntak er hvis du har en vifte i siden som blåser luft på CPU, slik som meg, da må denne stå høyt (i samme høyde som CPU). For deg er det best å la en av viftene blåse inn foran. Og la to trekke ut bak. Evt. en bak og en i topp. Lykke til Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 er vel bare å se her Lenke til kommentar
SnatchMe Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Tusen takk for all svar og råd. Det ser ut som det blir å kjøpe inn ett par vifter til, siden jeg har plass til det i kabinettet. Så skal det nok bli en ordning... Lenke til kommentar
SnatchMe Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 er vel bare å se her Denne liken var helt genial, btw! Jeg har ett Chieftech kabinett, og det var jo ett av eksemplene litt nede på siden. Igjen takk Lenke til kommentar
Seian Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Forholdet mellom inn og ut luftgjennomstrømming er 1:2. F.eks. du har 6 vifter totalt, så skal 4 av viftene blåse inn og 2 blåse ut. Plasseringen på de som blåser inn er relevant. Gjerne i front eller i siden . Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Er folk fullstendig gale eller? "Blandingsforholdet" 1:4 vil vel si at det i så fall er EN vifte inn og FIRE ut... hvertfall ikke TRE! Men likefullt.. Om lufta automatisk, som det blir nevnt, skal bli trukket inn gjennom åpninger etc, så IKKE GLEM at med luft følger støv! Og det vil vi IKKE ha.. Jeg mener det nå er heller bedre å ha flere vifter som blåser INN i kabinettet enn ut.. så får du overtrykk i kassa.. og da må lufta finne andre veier ut av kabinettet, som da vil bli de samme sprekkene som er nevnt... men nå vil ikke støv og drit kunne ta seg inn de veiene Lenke til kommentar
Seian Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Er folk fullstendig gale eller?"Blandingsforholdet" 1:4 vil vel si at det i så fall er EN vifte inn og FIRE ut... hvertfall ikke TRE! Men likefullt.. Om lufta automatisk, som det blir nevnt, skal bli trukket inn gjennom åpninger etc, så IKKE GLEM at med luft følger støv! Og det vil vi IKKE ha.. Jeg mener det nå er heller bedre å ha flere vifter som blåser INN i kabinettet enn ut.. så får du overtrykk i kassa.. og da må lufta finne andre veier ut av kabinettet, som da vil bli de samme sprekkene som er nevnt... men nå vil ikke støv og drit kunne ta seg inn de veiene Var det ikke det jeg sa ? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Det stemmer visst det Sånn går det når det er lan og man ikke har sovet... Godt noen er enige hvertfall Lenke til kommentar
Seian Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Hehe, ja. Leste engang her på forumet at det er mest effektivt. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Er folk fullstendig gale eller?"Blandingsforholdet" 1:4 vil vel si at det i så fall er EN vifte inn og FIRE ut... hvertfall ikke TRE! Men likefullt.. Om lufta automatisk, som det blir nevnt, skal bli trukket inn gjennom åpninger etc, så IKKE GLEM at med luft følger støv! Og det vil vi IKKE ha.. Jeg mener det nå er heller bedre å ha flere vifter som blåser INN i kabinettet enn ut.. så får du overtrykk i kassa.. og da må lufta finne andre veier ut av kabinettet, som da vil bli de samme sprekkene som er nevnt... men nå vil ikke støv og drit kunne ta seg inn de veiene Var det ikke det jeg sa ? Kanskje han mente 1 AV 4... Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Er folk fullstendig gale eller?"Blandingsforholdet" 1:4 vil vel si at det i så fall er EN vifte inn og FIRE ut... hvertfall ikke TRE! Men likefullt.. Om lufta automatisk, som det blir nevnt, skal bli trukket inn gjennom åpninger etc, så IKKE GLEM at med luft følger støv! Og det vil vi IKKE ha.. Jeg mener det nå er heller bedre å ha flere vifter som blåser INN i kabinettet enn ut.. så får du overtrykk i kassa.. og da må lufta finne andre veier ut av kabinettet, som da vil bli de samme sprekkene som er nevnt... men nå vil ikke støv og drit kunne ta seg inn de veiene Var det ikke det jeg sa ? Kanskje han mente 1 AV 4... Mente 1 av 4 ja. Undertrykk skaper mindre temp. og det er bedre enn lite støv. Litt støvsuging i ny og ne gjør vel ingenting så lenge du vinner et par grader på det... Dette er i hvert fall mine erfaringer. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 du vil ha et overtrykk ja har selv nå en som blåser ut og 2 som blåser inn (har ikke sidedøra på så det har egentligt ikke noe og si nå) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå