Gå til innhold

hvordan lage liste over filer i en mappe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå ut i dos modus (Start->Kjør->cmd).

Naviger deg frem til mappen du er ute etter oversikte av. (t.d. cd\windows\system32)

Skriv så inn dir /a >liste.txt (om ønskelig kan du legge inn en annen bane hvor txt fil skal lagres. t.d. dir >c:\temp\liste.txt)

Ønsker du at alle underkategorier og filer også skal listes opp legger du til /s etter dir.

Edit: sim var ute før meg ja... Og som i hans døme slipper du å navigere deg frem til mappen. Det er dog en fordel at du bruker [/i]/a[/i] for å få med alle filene i mappen (skjulte filer og systemfiler)

Endret av am3k
Lenke til kommentar
Start -> Kjør -> cmd -> dir c:\mappe > fil.txt

Kan du forklare litt nærmere det må lage tekstfil av listen. Jeg forsøkte å skrive:

dir/s d:\program>liste.txt for å få en liste over alle progrfammene mine, samt underkatalogene. Men det opprettes ingen list. Gjør jeg noe feil?

Lenke til kommentar
Start -> Kjør -> cmd -> dir c:\mappe > fil.txt

Kan du forklare litt nærmere det må lage tekstfil av listen. Jeg forsøkte å skrive:

dir/s d:\program>liste.txt for å få en liste over alle progrfammene mine, samt underkatalogene. Men det opprettes ingen list. Gjør jeg noe feil?

.... ok, nå skjønte jeg det. Listen havner i Documents and settings/brukernavn :p

Lenke til kommentar
Du skal skrive dir D:\Program>liste.txt

... Ja, det skjønte jeg. Jeg bare trodde først at denne listen ville bli lagret i samme mappen, altså D:\Program. Så først når jeg hadde fundert litt - så skjønte jeg at den dukket opp et annet sted: i Documents and settings/Brukernavnet mitt. Takk for hjelpen folkens, dette var en praktisk og grei måte å liste opp mappene på :)

Lenke til kommentar
Om du hadde lest innlegget mitt hadde du funnet det der ;)

Jeg forsto ikke ut fra det du hadde skrevet at listen ville automatisk bli lagret i: Documents and settings/Brukernavn

(om ønskelig kan du legge inn en annen bane hvor txt fil skal lagres. t.d. dir >c:\temp\liste.txt)

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...