Gå til innhold

AMD Athlon 64?

kjaure

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper den varierer støy nivået og vifte hastigheten samtidig. Vist det er det jeg tenker på så er det at CPUen varierer hastighet etter belastningen. Dette kan du i så fal endre på ved å gå inn på Start/ Instillinger/Kontrolpanelet/Strømalternativer. Vist du sitter den på alltid på vil prosessoren gå med maks hastghet hele tiden.

OBS, da vil nok viftene og støyen gå med konstant hastighet/støy. Ser ingen grunn til at du trenger slå denne funksjonen på. Min CL56 varierer fra 600MHz til 1800MHz.

Lenke til kommentar
det er den so kalla cool 'n quiet teknologien eller kasnkje speedstep... i alle fall so klokker den ned cpu når den ikkje trenger full power... eit raskt søk på forumet og du hadde funnet svar

Har du noe forslag til hva jeg kunne bruke som søkeord? Jeg brukte "AMD 64" men jeg fant ingenting nyttig. Er litt dålig å søke jeg.

Tipper den varierer støy nivået og vifte hastigheten samtidig. Vist det er det jeg tenker på så er det at CPUen varierer hastighet etter belastningen. Dette kan du i så fal endre på ved å gå inn på Start/ Instillinger/Kontrolpanelet/Strømalternativer. Vist du sitter den på alltid på vil prosessoren gå med maks hastghet hele tiden.

OBS, da vil nok viftene og støyen gå med konstant hastighet/støy. Ser ingen grunn til at du trenger slå denne funksjonen på. Min CL56 varierer fra 600MHz til 1800MHz.

Når jeg starter maskinen arberder den så ufattelig tregt men etter en time så jobber den kanskje raskere enn min stasjonære PC. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

For å kontrollere hvordan frekvensene oppfører seg, kan du aller først laste ned CPU-Z. Dette finner du lett på Google. Finnes i flere forskjellige versjoner, selv bruker jeg versjon 1.23.2, som oppgir korrekt informasjon om min AMD64-prosessor.

Så laster du ned, eller kjører et program som du bevisst vet bruker all mulig prosessorkraft. Eksempler på dette er SuperPi, CPUmark, Prime95 osv. CPUmark er vel det aller enkleste å bruke her, etterfulgt av Superpi og Prime95. Poenget er uansett at du skal tvinge prosessoren din til å jobbe for fullt. Så kan du samtidig ha CPU-Z oppe, hvor du kan studere hvordan frekvensene oppfører seg. Hvis Cool´N´Quiet virker riktig, skal multiplier i CPU-Z variere ca fra 5 til 10/11, avhengig av hvilken prosessor du har.

Som sagt virker CnQ både støy- og strømsparende, i den form av at den skrur ned hastigheten på prosessoren når det ikke er bruk for full kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...