Bjørn Vegard Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Hei Jeg er ny i forumet. Har filmet en del tidligere, alt fra den første 8mm smalfilmen (kjøpte mitt første i 1969), via Super8, 8mm Video til miniDV. Har nå hatt en JVC GR-DVJ70 en del år. Kameraet har sannsynligvis en dårlig oppløsning, og fargegjengivelsen er heller slett, batterikapasiteten likeså. Min sønn arvet mitt gamle Samsung, og jammen er avspillingen via TV skjermen ikke særlig dårligere enn JVC´en. Vurderer et nytt kamera. Går ut fra at Digital8 ikke lenger er noe å tenke på, selv om resultatene på dette systemet visstnok var bra. Ønsker meg muligheten til å kutte ut den fæle autofokusen, samt kunne justere lyden manuelt. Dette særlig fordi jeg bruker kamera litt til musikkopptak/øvelser/konserter, og særlig på korsang fungerer ikke "pumpelyden" som ofte blir på automatikken. Vet at både Panasonic og Sony har generelt gode kameraer. Har noen et forslag på hva jeg bør se etter? Med hilsen Bjørn Vegard Bjørklund Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Flyttes til videokamera, då sprøsmålet passer nok litt bedre der. Lenke til kommentar
HenrikSolberg Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Jeg ville tittet på en av Panasonics 3CCD modeller. Enten GS120, GS200 eller GS400. Vet ikke hvilken prisgruppe du er interessert i, men dette er alle bra kameraer i litt forskjellige prisgrupper. Dessuten bør du jo se på kvaliteten på lydopptak siden du tar opp mye konserter osv. Alle disse har mulighet for ekstern mikrofon, men ingen av de for XL-R mikrofoner som jo gir litt bedre lyd! Men da spørs det jo igjen om du vil invistere i ekstra mikrofoner som jo koster litt! Endret 25. februar 2005 av HenrikSolberg Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Ja, du må nesten fortelle oss hvilken prisgruppe du er interessert i. Skal du ha manuell fokus så nytter det nesten ikke med kamera hvor fokus stilles med små knapper; da trenger du ett kamera med fokusring på objektivet. Pluss, at som forrige post også nevner, ved å bruke en profesjonell mikrofon med XLR kontakt, så får du utrolig mye bedre lyd, Man KAN kjøpe en audioadapter som konverterer XLR til linjesignal - men dette er dyrt (2000,- kr og oppover) og er tungvint - denne boksen må da festes til kameraet ditt med f.eks borrelås e.l. Enkelte produsenter har audioadaptere som er spesiallaget til hver enkelt modell. Her er kanskje ett alternativ: Sony DSR-PDX10P -- http://www.mamut.com/videoutstyr/subdet26.htm NOK 23687,- på videoutstyr.no Er nok å regne som litt i dyreste laget for de fleste amatører, men kan garantere du har ett DV kamera som du ikke trenger bytte ut på MANGE år. Endret 30. mars 2005 av SUiCiDE_COMMANdO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå