1234567890qwertyuio Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Jeg fant et gammelt speilreflekskamera gjemt inne et skap for noen dager siden, Pentax ME Super står det på det. Jeg har lest meg til at det bruker 35mm film, som er etter hva jeg har forstått helt vanlig film som de fleste filmbaserte kameraer bruker. Jeg har aldri fremkallt bilder, og jeg har en del spørsmål om å få fremkallt en film. 1. Hvor mye koster en vanlig filmrull, noen råd om hva slags film jeg bør kjøpe. Jeg kommer sikkert til å ødelegge en rull eller to, ta masse ødelaggte bilder så jeg trenger ikke noe topp kvalitet. 2. Hvor mye koster det å få fremkallt en vanlig 35mm rull med 24 bilder? 3. Går det an at forobutikken scanner filmen og gir meg en cd med bildene på, eller er det like billig å få de printet ut på fotopapir? 4. Er svart-hvitt film billigere enn farge film? 5. Er det billigere å få fremkallt svart-hvittbilder en farge bilder? Og til slutt; er det noen helt basic ting jeg må vite om å ta bilder med film enn digitalt? Hilsen Lars Endret 24. februar 2005 av Carrox Lenke til kommentar
olemm Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 35 mm er ´vanlig´film ja En vanlig filmrull koster fra 28 kroner til en hel del avhengig av filmens kvalitet og om det er dias sh/hv eller negativ. På OK filmer/kjent brand ligger prisen ofte på rundt 50-lappen. Gode butikker har gjerne også mengderabatt for 5 og 10 filmer - jeg handler eksempelvis film på Lømorks hvor det er omtrent 40 % rabatt på "for 10" av de filmene jeg bruker (Kodak T-Max). Avhengig av om du skal ha dias/svarthvitt/negativ fargefilm er prisene svært forskjellige for fremkalling - diasfilm/lysbilder koster ca. 30 kr rullen å framkalle, negativ fargefilm koster alt fra 60-70 kroner til 200 avhengig av hvor du går og svart/hvitt (vel og merke ikke svarthvitt på C41/fargekjemi som Kodak TC400N og Ilford XP2) er ofte svært dyrt å fremkalle hvis man ikke kan gjøre det sjæl. Kan godt gi råd om film, men da må jeg vite om du tenker deg farge-negativ, sh/hv eller dias. Veldig få butikker scanner med anstendig kvalitet, når du får bilder på CD er det som regel "for web" eller for TV. Ikke noe å bruke penger på med andre ord. Tror jeg svarte på spørsmålene 4 og 5 ovenfor - nei, det koster minst det samme eller mer om du skal ha framkalt svart/hvitt for deg, og filmen koster også det samme omtrent. Jeg for min del tar omtrent bare svart/hvitt og framkaller filmene sjæl på en fotoklubb - veldig morro, veldig enkelt (eller ganske, i alle fall:)) og gir kreativ kontroll som bare det. Ikke no spes du må vite i forhold til digitalfoto, i alle fall ikke til å begynne med, annet enn at du er tjent med å tenke deg om før du tar bilder og være nøye med lysmåling siden du ikke har noe skjerm å titte på bakpå kameraet. Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 5. Koster det veldig mye for det utstyret du trenger for å fremkalle bildene selv? Så mye at en 15åring ikke vil klare å betale det med ukelønna si? Snakk om mange tusen eller 1-1500kr? Lenke til kommentar
Legion Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 du får kjøpt mørkeromspakker på noen fotobutikker. disse inneholder alt du trenger for fremkalling av s/h film (avhengig av pakke seff). typisk innhold er kjemi, spindel, bøtte kanskje tanker, mulig også noe papir. du kan ringe rundt å sjekke pris og innhold...som regel rundt 500 kr og innhold som over. du er da såklart avhengig å ha et mørkerom...kanskje du har noen klubber der du bor? forstørrer er ikke akkurat allmanseie ren fremkalling av s/h i butikker er typisk en 60-80 kr. dvs bare fremkalling, ikke papirkopier da dette fort blir veldig kostbart. viktig å poentere _bare_ fremkalling dersom det er håpløs betjening. har selv opplevd å få papirkopier når jeg bare spurte om fremkalling, det ble en upopulær samtale av det... Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Tror jeg går for "standard" fargefilm og får det fremkallt hos Foto Knudsen eller noe slik. Skal kjøpe noen filmer i dag å se hvordan kameraet funker, er ikke helt sikker på at det virker. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Gjør som Legion sier, og sjekk om det finnes en fotoklubb eller skole eller et eller annet som kan være behjelpelig med mørkerom. For min del var det ikke noe prob å finne verken i Larvik hvor jeg kommer fra eller i Oslo hvor jeg bor, og ikke er det dyrt å få tilgang til heller. Kjemien koster kanskje en 300-350 kroner (tenker type Rodinal 500ml AgeFix 1000ml Neutol eller Dektol husker ikke hvor stor) og papir koster fra 150-400 for 100 ark avhengig av størrelse. Mange mørkerom har tanker og sånn, så du må evt. ha 2 x 39 kr i beholdere til ferdigblandet fix og papirfremkaller (eller 3 hvis du ikke bruker rodinal eller annen "one-shot" developer). Forhør deg litt rundt, hvis du liker å ta bilder kan jeg nesten garantere deg at du kommer til å bli begeistra for å jobbe i mørkerom! Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Veldig få butikker scanner med anstendig kvalitet, når du får bilder på CD er det som regel "for web" eller for TV. Ikke noe å bruke penger på med andre ord. Jeg fikk mine bilder fremkalt, skannet og lagt på cd for kr 149,- pr film. Virker som det ikke spilte noen rolle om det var 24 eller 36 bilders film - det var samme prisen uansett. Bildene er på ca 2,5MB og har en oppløsning på 118 pixler/cm - dette tilsvarer vel rundt 300 dpi som er ok trykkvalitet til magasiner mm. ::Dan Endret 8. april 2005 av Dan Hansen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Der jeg jobber scanner vi i seks megapixler (ca. 3000x2000 pixler) som bør være nok for de fleste. Bildene kan virke noe ubehandlet direkte fra CD, men da har man maks frihet til å behandle de slik man selv vil i etterkant. Denne tjenesten fra oss benyttes faktisk av enkelte tidsskrifter, så kvaliteten blir bra nok til det ihvertfall. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Kult. Det som jeg dessverre har opplevd er 1024x768, støy og prikker og helt ubrukelige filer, hardt komprimert jpeg og i det hele tatt. Hva tar for det der nede, Afseth? Regner med det bare er snakk om negativ film? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Ja, kan jo nevne der jeg jobber som et eksempel: Kun negativ film vi tar ja. Vi kan scanne dias også, men det er en fryktelig langvarig prosess så det er dyrt. For negativ film tar vi 89 pr. film ved samtidig fremkalling og evt. kopiering, uavhengig av om det er på timen eller ikke (fremkalling, kopiering og scanning tar ca. halvannen time da). Index er da inkludert. Hvis vi får inn allerede fremkalte negativ til scanning, så er det mer jobb da de gjerne er klippet opp allerede. Da koster det 5 kroner pr. negativ/rute og 89 i startkostnad som inkluderer CD og index. Nevner imidlertid ikke hvor jeg jobber, da det kan regnes som reklame Lenke til kommentar
olemm Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 OK. Litt dyrere enn "dårlig-kvalitet-løsningene", men vesentlig bedre kvalitet. Det er det utvilsomt verd. Skjønner at du ikke kan "reklamere", nå vet jeg hvor du jobber jeg, da Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Afseth: har sendt deg en PM ::Dan Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Jeg sendte 3 filmer til Fotoknudsen, og fikk gratis scanning. Når bildene var scannet inn og lagt på kontoen min på www.fotoknudsen.no så ble jeg skuffa, først trodde/håpte jeg at det var noe galt med scanninga. Når jeg fikk bildene i posten, så så jeg at hovedproblemet ikke var fotoknudsen men kameraet. Den røde stripa var fra kameraet, men papirkopien har ikke i nærheten av så mye støy som det bilde jeg fant på www.fotoknudsen.no http://home.no/larssv/060420051134bZA5CPmofW645Sotg9.jpg Og etter begge kameraene har låst seg, så tror jeg at jeg legger denne nye og dyre hobbyen litt på hylla. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Det var mildt sagt ille støynivå. Kanskje best å droppe deres gratis scanning hvis den er så elendig. Det skal ikke bli så dårlig om man bruker vanlig hjemmeutstyr til en tusenlapp en gang. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Jeg var også inne på tanken om å sende inn filmrullene, få gratis scanning og så laste dem ned fra albumet, men jeg ser jo nå at det kanskje ikke er noen god idè ... ::Dan Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Noen av bildene ble bra, eller, de hadde ikke fullt så mye støy. Skal se om jeg får lastet opp et før jeg legger meg. EDIT: Her er det bildet med minst støy av alle bildene jeg fikk. Klart Her er det et "skrekk-eksempel" av de bildene med støy. Støy EDIT2: Jeg ser nå at det er forskjell i hvilke bilder de har scannet, og hvilke de har sendt papirkopier av. Jeg har 39 bilder på www.fotoknudsen.no og 27 papirkopier. Noen av papirkopiene er ikke på www.fotoknudsen.no og omvendt. Jeg hadde forventet bedre enn det for 300kr. Endret 14. april 2005 av Carrox Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Med tanke på at scanningen nok ikke er gratis, men faktisk innbakt i prisen, så er det der for ille. Jeg hadde krevd at de gjorde scannejobben på nytt med utstyr som faktisk funker som det skal, eller en del av pengene tilbake (det med pengene tilbake fungerer nok ikke når de markedsfører det som en "gratis" tjeneste). Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Her er et jeg scannet forleden dag på hva jeg vil kalle "under normal" kvalitet. Og her er et som er scannet på det jeg vil kalle "normal" kvalitet. Jeg har også et som er scannet på det jeg vil kalle "høy" kvalitet , men det er på 9MB og for stort til å legge ut. Noen kommentarer på disse to? (tenker da på støy - ikke på dama) ::Dan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Bortsett fra at bildene har noen riper (fjernes ikke av scanneren, men kan retusjeres om man gidder) og noe støv, så var ikke det så ille. Men så er vel dette også scannet fra selve papirkopien? Når det scannes fra negativet, med en negativscanner som man jo skulle tro at en profflab som Fotoknudsen hadde, så er det forventet bedre kvalitet enn dette. Det var også scannet umiddelbart etter fremkalling, og da er ikke støv og riper et problem i samme grad som om negativet var gammelt heller. "Støyen" vi ser i dine bilder, er nok heller kornet i filmen. Støyen i bildene scannet av Fotoknudsen var ikke filmkorn i det hele tatt. Må har skjedd noe galt under scanneprosessen, men det burde de jo ha sett... hvis det nå ikke er en lab der alt går helt automatisk uten manuell kontroll. Endret 14. april 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hehe - bildet er et feriebilde fra 1999 og har vært noen turer ut og inn av mappa så det er jo noe slitt. Husker ikke helt om det er fremkalt i Nepal eller i Norge. Scanneren er ellers en Canon N650U til kr 695,- på elkjøp... Her er ellers et som er scannet av den lokale "fotolab'en" (elite-foto). Dette er gjengs kvalitet på hele cd'en. Obs: 2,4MB Hva synes du om det? ::Dan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå