Eddie123 Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Har en PC som jeg har innstallert ClarkConnect 3.0 Home på, og den virker forsåviddt helt greit. Problemet blir når jeg prøver å mount'e en windows share på CC maskina, jeg får det bare ikke til. Her er det jeg skriver, og det jeg får i retur: Mount -t smbfs -o username=xxxxxxx,password=xxxxx //192.168.2.xx/share /home/vegard/share mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //192.168.2.136, or too many mounted file systems alle x'ene er info jeg vil holde for meg selv..... Hva gjør jeg galt? Samba er instgallert og kjører, deler disker fra CC til windows,men altså ikke andre veien. Brukeren og passordet som jeg prøver med er opprettet på XP maskina. Hjelp ? PS: det er ntfs på den disken som jeg prøver å dele. Vet at det ikke er lurt å prøve å skrive til den, men skal bare ha leserettigheter. Endret 24. februar 2005 av Eddie123 Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Du mangler støtte for smbfs, i 2.2 kunne man laste ned rpm av samba-client for RedHat. Vet ikke om samme fremgangsmåte funker på 3.0. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg hadde omtrent samme problemet en stund, men i Fedora Core 3. Funket viss jeg gikk til /bin før jeg skrev: mount -t smbfs -o username=xxxxxxx,password=xxxxx //192.168.2.136/share /home/vegard/share En annen ting, jeg regner med at du har laget katalogen /home/vegard/share før du prøver å mounte noe i den. Ellers går det ikke... Eller det kan være som diskvask sier, du må installere samba støtte først:Samba.org Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Hmmm, takk for svar så langt... Har kommet litt lengre nå, glemte at den disken jeg skal dele var NTFS... Hvis jeg nå skriver : mount -t NTS -o username=xxxxxxx,password=xxxxx //192.168.2.136/share /home/vegard/share Så får jeg feilmelding om at jeg ikke har støtte for NTFS..... Så vidt jeg kan se så er det litt komplisert å legge in støtte for NTFS i CC 3.0. Noen som har tips om det ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Hmmm, takk for svar så langt... Har kommet litt lengre nå, glemte at den disken jeg skal dele var NTFS... Hvis jeg nå skriver : mount -t NTS -o username=xxxxxxx,password=xxxxx //192.168.2.136/share /home/vegard/share Så får jeg feilmelding om at jeg ikke har støtte for NTFS..... Så vidt jeg kan se så er det litt komplisert å legge in støtte for NTFS i CC 3.0. Noen som har tips om det ? Dette skal holde (først sjekk at du har lov til å mounte): mount //ip/dir /whereto -o username=username Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Oleat, den metoden du viser til er jo bare en liten omskriving av den som jeg allerede har prøvd... Har vel nå kommet til at mine problemer skyldes at jeg ikke har støtte for NTFS i kjernen på CC 3.0 boksen min, og da virker det ikke samme hva jeg gjør. Noen med tips til hvordan få inn NTFS støtte ? Takk for alle svar ! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Neinei om disken er eit samba-share skal disken monterast med SMBFS filsystemet. Det kan virke som om du ikkje har støtte for SMBFS. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Neida, om disken er NTFS eller FAT eller hva som helst på serveren er revnende likegyldig for klienten. Den ser bare nettverkssystemet (i ditt tilfelle samba) M. Edit: ups, et øyeblikk for sen, svaret var til Eddie123 og ikke til objorkum Endret 25. februar 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Ser ut som om du blander det å dele en katalog fra CC og det å mounte en allerede delt katalog? For å mounte en delt katalog/share som ligger på en windowsmaskin trenger du kun støtte for smbfs. Jeg tror du får installert denne med kommandoen "apt-get install samba-client" som root. For å dele en ntfspartisjon til et windowsnettverk fra CC trenger du støtte for nfts (for å mounte partisjonen lokalt) + samba (for å dele den lokale partisjonen over nettverket). http://linux-ntfs.sourceforge.net/ http://www.clarkconnect.com/wiki/index.php...-_Windows-Samba Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Hmmm, takk for svar så langt, men er fortsatt litt usikker her. jeg HAR Samba installert på CC maskinen, den kjører som en service, og jeg kan gå inn via webadmin eller webmin, for å kontrollere den. Og, Linux maskina deler ut delte kataloger til alle windowsmaskiner uten problemer. Problemet mitt er altså å få sett en delt windows ressurss på CC maskina. Jeg finner ingenting i Samba konfigurasjonen som ser ut som om det kan gi meg tilgang til det heller. Skal prøve det tipset med å installere samba client, det virker som om det er server som er installert, men jeg trodde samba client også var med som default på CC ? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Skjekk om du har programmet smbmount. Hvis du ikke har det, må du installere mer (samba-client elns) for å kunne koble deg opp mot en samba-server (mount kaller smbmount for å gjøre arbeidet når du skriver mount -t smbfs). M. edit: smbmount ligger sannsynligvis i /usr/sbin, så du finner det ikke uten videre som normal bruker Endret 25. februar 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Hei og takk for svar ! Har vel funnet ut at jeg trenger samba client, prøver å kjøre en apt-get på den, men får bare time out etter en stund... Finnes det noen andre servere jeg kan legge inn for å få apt-get til å hente derifra, og hvordan gjør jeg isåfall det ? Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Ser lovende ut; http://download.clarkconnect.com/pub/clark....0/System/RPMS/ Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Hei igjen. Fikk nå lastet ned samba client, kjørte en rpm -ivh ogsåvider, og den installerte seg uten feilmeldinger. Startet så smb ed smb start, og alt ser ok ut. Prøver så å mount'e som før, og får nå en ny feilmelding: ERROR: Badly formed boolean in configuration file: "auto". 5772: tree connect failed: ERRDOS - Errnosuchshare (You specified an invalid share name) Hva gjør jeg feil nå, da ???? Hmmmmmm...... EDIT: Fikk det til nå !! Har faktisk hele tiden operert med feil navn på share disken ..... Dumme meg ! Har nå andre problemer, som feks at filnavn ser slik ut: Hei\ på\ deg\ Hvorfor får jeg de der \' ene ? Hvordan får jeg konfigurert samba client til å automatisk starte, og hvordan får jeg automatisk mount'a nettverkstasjonene ? Takk for all hjelp så langt ! Fantastiskt !! Endret 25. februar 2005 av Eddie123 Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 \ kommer av at det er mellomrom i filnavnet, det er god praksis å bruke "" rundt filnavnet for f.eks. slette/åpne. For å automatisk mounte nettverksstasjonene må du legge de inn i /etc/fstab, linuxguiden.no har sikkert noen gode eksempler på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå