Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN Problem. Ipadresse: 10.0.0.8 (elns)

Anbefalte innlegg

Faren min ringte nettopp og lurte forferdlig på hva han kunne gjøre. Jeg bare sa de standard tinga, "reparer" på nettverks tilkoblinger, skru av / på alt utstyret, deaktiver / aktiver nettverkstilkoblinger, cmd -> ipconfig /release og renew osv.

Jeg reagerte litt på ip-adressa hans som var noe a-la dette:

10.0.0.0.8 elns. Men selv etter renew funket det ikke, han fikk samme ip-adresse. Den var tilordnet av DHCP og greier og greier, _ikke_ noe "Automatisk ip adresse".

Noen som kan gi oss noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10.0.0.8 er høyst sannsynlig en adresse gitt automatisk av en DHCP-server - sånn som det bør gjøres...

IP-Adressen er av typen som brukes i et lokalt nettverk, som oftest bak en router. En slik adresse må til for å få 2 eller fler maskiner på samme bredbåndslinje (hvis man da ikke får flere eksterne IP-adresser av bredbåndsleverandøren). Routeren er som oftest 10.0.0.1.

Lenke til kommentar

Ærlig talt; jeg vet ikke. Han bor i Stavanger og jeg på Østlandet.

vet bare at han har WLAN og at han kun har en pc knyttet til LAN'et.

Gateway osv var også fine.

Han har noe slik "buddy" program elns som melder ifra om at WLAN'et fungerer. Tror "buddy" kan gå og legge seg. :wee: Eller mulig han har rett. :confused: Problemet kom helt plustelig.

Lenke til kommentar

Hvis han har modem m/routerfunksjon, og i tillegg en router, må han gå inn på ADSL- modemet (ved å taste (vanligvis) 10.0.0.xxx- et eller annet) - og konfigurere ADSL- modemet til å ikke dele ut IP- adresser - dvs. slå av DHCP.

Etterpå må han inn på routeren sin (vanligvis ved å taste 192.168.1.1.), og deretter konfigurere denne til å dele ut adresser - dvs. slå på DHCP.

Dette er det vanligste - at man lar routeren stå for routinga - dele ut adresser - og la ADSL- modemet kun virke som et modem.

Hvis han kun har et ADSL- modem (altså ikke en router til i tillegg), må han bare taste 10.0.0.xxx- et eller annet, og sjekke at innstillingene for modemet er korrekte ihht. manualen som fulgte med modemet.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at problemstilling er tynt forklart. Fra din beskrivelse er det ikke noe problem.

Hvordan vet faren din at det er et problem? Og hva har IP-adressen å gjøre med saken? Har han nylig satt opp WLAN selv, uten at han er klar over konsekvensene av det? Hvilken adresse skal han ha fått, dersom det viser seg at 10.0.0.8 er feil?

Nå skjønner du mer av hva folk lurer på om problemstillingen til faren din.

Forresten, en adresse tilordnet av en DHCP-server er det samme som at systemet er stilt til "Automatisk IP-adresse". Hvis ikke du tenker på en 169.x.x.x adresse man får dersom systemet er stilt til å ta i bruk DHCP, men uten at en server finnes på nettet.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om nylig satt opp wireless ruter, her er min anbefaling.

La DHCP hos NGT-ruteren stå som det er. Logg inn på wireless ruteren og disable DHCP-server. Ikke bruk WAN-porten på wireless ruter for å koble opp mot NGT-ruteren, men en av switch-portene istedet. En ruter-ruter configurasjon er ikke ønskelig, og slik jeg har beskrevet vil ruteren fungere som et aksesspunkt istedet.

Hvis ikke dette er en løsning til problemet, håper jeg at du kommer med en bedre forklart problemstilling.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Makan til mye rare påstander som kommer her da.

Prøv først:

Gå i kommandovinduet (Start -> Kjør -> CMD)

Skriv: ping www.vg.no

Får du svar, er det ingenting galt med nettverket får du ikke svar, gå til neste punkt.

Skriv: ping 193.75.75.193

Får du svar, er det ingenting galt med nettverket, men med DNS serveren. Får du ikke svar, gå til neste punkt.

Skriv: ping 10.0.0.1

Får du svar, er det noe galt med nettverket, men du har kontakt med den trådløse ruteren (mest sansynlig). Får du ikke svar, sjekk den trådløse oppkoblingen for feil. Test også neste punkt.

Skriv: ping localhost

Der bør du få svar ellers er det noe feil på nettverkskortet.

For det første NextGenTel bruker ruter ikke modem. Ruteren fra NextGenTel er enten en Netopia ruter (to forskjellige modeller blir brukt), eller en Cisco ruter. Sistnevnte er ikke menybasert og man må kunne Cisco CBOS system for å kunne administrere denne.

Om ruteren deler ut IP adresser eller ikke spiller ingen rolle for PC'en som sitter på WLAN'et. Bare la NextGenTel ruteren dele ut adresser det går helt fint. Da vil ruteren som din far bruker få en automatisk tildelt IP adresse fra ruteren til NextGenTel (sett at den står koblet i WAN porten). Deretter skal din fars PC få tildelt sin IP adresse fra den trådløse ruteren. Problemet kan være at begge ruterene deler ut IP adresser fra samme nettverk. En ruter er en enhet som opererer på lag 3 i OSI modellen og som kobler sammen ulike nettverk. Så om en ruter finner samme nettverk på begge sider, blir det kluss.

Gå inn i nettleseren, gå til http://10.0.0.1

Prøv med de vanlige innlogginene, admin admin; <blank> admin; admin <blank> o.l.

Vist ikke det går, les manualen.

Nå bør du være inne på den trådløse ruteren, der bør du også kunne finne et valg som heter DHCP, og den bør kunne endres til et annet nett, f.eks. 10.0.1.0 eller 10.10.10.0 eller den vanligeste 192.168.0.0

Det er også viktig at du da endrer IP adressen til den trådløse ruteren, sånn at den kommer med i det nye IP nettet.

Nå har jeg ikke flere forslag.

-Chief-

Lenke til kommentar
Faren min ringte nettopp og lurte forferdlig på hva han kunne gjøre. Jeg bare sa de standard tinga, "reparer" på nettverks tilkoblinger, skru av / på alt utstyret, deaktiver / aktiver nettverkstilkoblinger, cmd -> ipconfig /release og renew osv.

10.0.0.0.8 elns. Men selv etter renew funket det ikke, han fikk samme ip-adresse. Den var tilordnet av DHCP og greier og greier, _ikke_ noe "Automatisk ip adresse".

Han er sikker på at han er koblet til riktig nett da? - Hvis han er inne på naboens aksesspunkt som har MAC filtrering så kan det jo nemlig se ut som alt er ok, men at han ikke får kontakt med noe :)

Lenke til kommentar
Faren min ringte nettopp og lurte forferdlig på hva han kunne gjøre. Jeg bare sa de standard tinga, "reparer" på nettverks tilkoblinger, skru av / på alt utstyret, deaktiver / aktiver nettverkstilkoblinger,  cmd -> ipconfig /release og renew osv.

Han er sikker på at han er koblet til riktig nett da? - Hvis han er inne på naboens aksesspunkt som har MAC filtrering så kan det jo nemlig se ut som alt er ok, men at han ikke får kontakt med noe :)

Vist man kobler seg til et aksesspunkt med MAC filtrering får man heller ikke utdelt IP adresse.

-Chief-

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli en tanke klokere.

Forresten så var jeg ganske trøtt igår, så jeg glemte å si ifra om at problemet faktiskt var at han ikke kommer inn på noen sider i IE, og at Outlook heller ikke fungerer. :wallbash: og at han egentlig ikke får tilgang til noen nettbaserte tjenester.

Skal ringe han idag og ta "sjekklista" til Chief og prøve lit frem og tilbake på det som er sagt her.

Takk for mange gode svar! Lurer på en ting:

Chief sa at jeg måtte endre ip'en til den trådløse routeren og, hvordan gjør jeg det? Såvdit jeg har forstått så var "http://10.0.0.1" til routeren. :confused::hmm:

Skal finlese oppover her nå, mulig dere faktiskt har sagt det, bare at jeg er for "grønn" til å skjønne hva dere mente. Likte forklaringen til Chief! :thumbup

EDIT: Forresten, han har hatt WLAN en god stund, men det plustelig streika nå. Noe jeg mulig burde sagt i første post, trodde jeg hadde gjort det, men mest sannsynlig skrev jeg det, så slettet jeg en dårlig formulering, så glemte jeg å skrive det igjen... :hm:

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Det Chief og jeg sier er stort sett akkurat det samme, bare at han ønsker primært at NGT routeren skal dele ut DHCP istedet for den andre routeren.

Jeg synes det er bedre motsatt vei....:-)

Uansett hva du velger, så sier vi begge at for å unngå kluss med DHCP med to routere, så må den ene konfigureres til å dele ut DHCP, og den andre må da ikke konfigureres slik - ellers blir det kluss.............:-)

Lenke til kommentar

Er selv enig med Chief, men skjønner at ved bruk at trådløstruter som DHCP-server er det lettere å administrere. Men foretrekker selv at 'hovedruteren' er DHCP-serveren.

Er derimot uenig med Chief om at det var rare påstander her. Hadde vært interessant å få vite hva han selv mener er rart med dem, gitt at problemet som trådstarteren trengte hjelp med ikke var forklart.

Derimot fint at Chief gadde å skrive en rimelig fullstendig bruksanvisning for feilsøking av nettverkskommunikasjon, selv om den streker seg litt langt til tider. Ingen andre som orket noe sånt midtoppi arbeidsdagen. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

For meg ser alt helt fint ut. DHCP til WLAN ruteren ser ut til å være av. WLAN rutere pleiers om regel gi 192.168.0.X ip rangen.

Nextgentel sine rutere har 10.0.0.X rangen (standard jalfall). Så det tyder på at nxgt ruteren deler ut ipen til WLAN ruteren/clienter osv.

Enaste problemene jeg kan se er:

Pcen som har koblet opp har ukjente programmer som hindre clienten til å få kontakt med internett eller firewall program som er nyligt satt opp som bl.a. ZoneAlarm ellerno.

EDIT: møø skrive leif...

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...