Gå til innhold

Den beste CPU-kjøleren (socket 478)?


Shonah

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger tips til CPU-kjøler.

Har tenkt å bruke 200-400 kr,- på den.

 

Den må først og fremst være stille, selvfølgelig kjøle men utsendet betyr NADA.

Så lenge jeg kan feste den på et socket 478 kort (Asus p4c Deluxe ) og i et Chieftec Matrix kabinett.

 

Har sett på disse:

Zalman CNPS7000AlCuLED

Mist - Black Silence

Mist - Frostbite

Swiftech MCX478-V

 

 

Sorry!!! Hodet under armen og armen i bind. Denne havnet i på feil tema.

:thumbup: Shonah :blush:

Endret av Shonah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil anbefale den jeg har lagt inn bilde av i denne tråden :

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=379044&hl=

 

MERK : Du blir nødt til å bøye litt på chipset kjøleren, men det overlever du nok  ;)

OK. Vifte i tilleg altså.. Regner med at den gjør susen. Litt dyr kansje, tanken på å bøye ting skremmer meg litt. Men skal ha den og i tankene.

 

Takk!

 

:thumbup: Shonah

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med denne?

 

:thumbup: Shonah

Jeg har selv en Zalman 7700-Cu, den er litt større en den du har linket til.

Den du linket til har en 92mm vifte, den jeg har bruker en 120mm vifte.

 

Jeg er meget fornøyd. Bråker litt på full guffe men dette kan reguleres med den medfølgende viftekontrolleren (Fanmate 2). På laveste instilling er den nesten ikke hørbar, i hvert fall ikke i mitt kabinett og det er rimelig stille.

 

Den kjøler også veldig bra og har vunnet mange priser her og der.

 

Jeg vil anbefale deg å gå for 120mm-utgaven hvis du har plass på hovedkortet.

Det kan du sjekke på zlaman's nettsider:

 

- www.zalman.co.kr

 

Kjøleren er dyr hos komplett.no (449,-) men koster kun 286,- hos databutikken.com.

Dessuten er den ekstremt sexy :love: !

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt en Thermalright XP-90 (XP-120 ble for stor, og har lest i tester at det ikke skiller mye mellom de) og kjører den på en P4 2.0ghz Northwood som er klokket til 2.8ghz og 1.63v vcore. CPUen ligger da på 42grader i idle noe som jeg er meget fornøyd med... :D Dessuten passer den til ALLE HK og det er betryggende, eller?

 

EDIT: CPUen ligger på 38grader i idle og 48grader i load (Prime95 torturetest i en halv time). Grunnen til disse temp. endringene er bytte av kabinett... CM Stacker :love:

Endret av ZinnX
Lenke til kommentar

Jeg har erfaring både med Zalman CNPS 7000AlCu og Thermalright SLK 948U. Begge disse kjøler en Northwood CPU. Zalman kjøler en P4 3,4 GHz, og Thermalright'en kjøler en P4 3,0 GHz. Hos meg er det utvilsomt Zalman som kjøler best, og som er absolutt mest støysvak. På Thermalright'en sitter det en 92 cm vifte hos meg - støysvak Papst.

 

Så min anbefaling går til Zalman.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg byttet ut min boxed kjøler med en Mist Black Silence som du har på listen din i første post.

 

Erfaringene mine er at temperaturen steg med 5 grader på idle og over 10 grader på load. Den har dog enda ikke passert 58 grader på load men uansett..

 

Støyen er grunnen til at jeg valgte den. Den står oppgitt til 19db og det tror jeg på. Det var som å komme til himmelen etter jeg byttet. PC'en står i stua og endelig gikk det an å ha normalt volum på TV'en mens maskinen står på.

 

Har en P4E som nå er klokket ned fra 3.2GHz til de orginale 2.8GHz.

Lenke til kommentar

Hei folkens og takk for tilbakemeldinger!

 

Enormt bra med positive svar. Jeg klarer forsatt ikke bestemme meg, men føler at det heller litt over på Zalman sine. Jeg har vært inne og sett på demovideoer o.l. men veldig nervøs for at de ikke passer på Asus kortet mitt (p4c 800 deluxe). Så en plass at en hadde CNPS7000B-Cu på p4c 800-E- deluxe (finner ikke siden igjen)...noen som har peil...eller har nevnte kjøler på et av de hovedkortene.

 

 

 

Var hos en kompis med Black Silence installert og ble imponert over støyen..eller mangelen på støyen. :thumbup:

 

 

:thumbup: Shonah

Endret av Shonah
Lenke til kommentar
Sjekk denne siden (120mm modellen):

 

- http://www.zalman.co.kr/product/cooler/770...8MBlist_eng.htm

 

NB! Legg merke til at listen nederst på siden er en liste over hovedkort som IKKE er kompatible med denne kjøleren.

 

Hvis du er i tvil kan du utføre målingene som står beskrevet øverst.

Takk for det.

 

 

Tror jaggu det skal den får plass...hmmm. Har kun øyemål her jeg sitter. Måle skikkelig i morgen.

 

 

:thumbup: Shonah

Lenke til kommentar
Du vil nok bli fornøyd med den bare du rigger den korrekt mot CPU, og er flink med kjølepastaen...

 

Takk! JA skal gjøre meg flid med montering og pasta :thumbup:

Skriver hvordan det gikk..

 

Litt i seneste laget, men villa bare si ifra at med en mist - black silence på en 2.8C så ligger jeg i windows på 26 grader.. i spill kan den komme opp i nermere 40, men det er helt greit for min del da den ikke lager lyd som jeg kan høre..

 

:) ja litt sent for meg...var veldig interessant...synd de var utsolgt over alt.

 

 

:thumbup: sHONAH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...