Gå til innhold

DVD - kontra +

Lugger

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen forklare en newbie forskjellene på - og + formatet til DVD'er?

Ser at man kan kjøpe DVD - eller + brennere, selv om de fleste er dual format brennere. Kan - og + formatet kan leses av alle normale DVD-ROM spillere?

Lugger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er antageligvis dette spørsmålet spurt mange ganger før på forumet, men skal være snill. Bare bruk søk-funksjonen oftere :p .

*Her står det litt teknisk-info om formatene:

http://www.videohelp.com/dvd --> ut fra dette ser det ut som om DVD+ og DVD- er tilsvarende, bortsett fra at DVD- har marginalt større prosentandel av spillere som klarer å spille av mediet. Det stemmer ikke helt, som du snart ser...

*Her står det litt om hvilket format som du bør kjøpe:

http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#4.3.6

Les gjerne hele kapittel 4.3 som er aktuelt for spørsmålet ditt.

Det er vel i bunn og grunn ikke store forskjellen mellom formatene. Om du skal bruke RW-plater, bør du absolutt gå for +RW siden du kan hoppe over hele slette-prosessen og bare skrive over. Tidligere var ulempen med +R og +RW at det var dyrere enn tilsvarende minus-format, men det er vel ikke tilfellet lenger. Utenom det overnevnte kan du velge rimelig fritt. Det er ikke stor nok forskjell mellom formatene til å utpeke hvem som er best.

Personlig bruker jeg + formatet, men kun fordi jeg med den første brenneren fikk det med i pakken. Har ikke sett noen grunn til å kjøpe annet når det virker strålende. Kan forøvrig anbefale NECs brennere fra og med dual-layer brennerene og oppover modellstigen. Har aldri hatt problemer med de to jeg har hatt. Har også prøv en Plextor som fungerte rimelig stille og perfekt, men den var noe dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...