Gå til innhold

Transportere lyd og bilde (scart->rca) over nettverkskabel.

Anbefalte innlegg

ok, vet at dette er i grenseland men fant ikke noen passende kategori...

Jeg skal altså ha en tv i ett annet rom og på de nye digital tunerene er det bare scart, men jeg har testet at scart-> rca - rca-> scart funker. Det er bare det at 25m med 3xrca hverken er plassering vennelig eller billig. Jeg har derimot mye data kabel liggende (rull) og lurte på om jeg kunne bruke den for å bære signalene!? (er 8ledet, men jeg trenger kun 6)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke anbefale det, du taper ganske mye på kvaliteten hvis du i det hele tatt får signal. Antennekabel (75ohm) eller RG58, RG59 datakabel (50 ohm som ble brukt på gammeldags koaksial-ethernet) kan derimot passe mye bedre der. Men det skulle gå greit med hvilken som helst ekranert kabel.

Lenke til kommentar

Kjøp en løs lang skjermet kabel av samme typen som scart-kabelene er laget av og 2 stk løse scart kontakter.

Når kabelen er lagt så er det bare å begynne å lodde riktig leder til riktig pinne.

Jeg er ikke sikker på hvor mye signaltap du vil få, men hvis du holder deg under 10 meter så tror jeg ikke det vil bli merkbart.

Hvis du vil lage en litt avansert løsning så kjøper du deg scart-hun kontakter som du monterer på et panel i veggen. Dermed så kan du bare koble vekk scart-kabelen fra tv til vegg-uttak når du måtte ønske det uten å ha en løs kabel liggende på gulvet.

Enkel tegning av forslaget:

<....> = enhet/ting

-....- = Kabel

<TV>-scart-<vegguttak>-hjemmemekket-kabel-<vegguttak>-scart-<digitaldekoder>

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-06-24 15:59 ]

Lenke til kommentar

ok, fant ut at jeg ikke gadd å bruke datakabel, brukte telefonkabel istede. Dessuten var "lille tvn" bare mono så da hadde jeg 8 ledere til 4 baner. Jeg koblet to og to ledere sammen og rca i "alle" ender. Dette fungerte _helt_ ok!

Skal prøve å sette det opp med telefon plugger :smile:

Det med å trekke scart er ikke helt lurt, 25m scart er ikke billig og scarten er rimelig tykk. Ser du deriomt på lederene i en slik finner du fort ut at disse ikke er mye større enn de i nettverkskabelen din. Du trenger ikke 21 ledere til hverdags, dette er kun for informasjons utvekslig (bilde til/fra og endel data(mellom feks tv og video))

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

update:

jupp telefon metoden funka fin fint over ca 50meter.

Hva jeg brukte:

50M 8ledet tlf kabel

4 RCA plugger

2m nettverkskabel m plugger

2 stk rj45 "hus"/koblingsboks

2 stk scart<-> rca moduler

kabla opp telefonkabelen og monterte rj45 hus i begge ender som jeg skrudde på veggen. Kutta nettverks kabelen i to og monterte RCA plugger i den kuttede enden, satte scarten i hhv dekoderen og i tven. Satte nettverks pluggen inn i kontakten og alt var oppe!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...