Gå til innhold

Guide: Stille (Q-tec) PSU

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg gjorde med min gamle PSU for å få den til å holde kjeft, jeg har i ettertid bytta fra q-tec 400w til fortron source 400w, og forskjellen er merkbar!

Beklager bildekvaliteten, jeg har et ELENDIG kamera, det tar bilder i 640x480 pixler

Man trenger:

1 stk PSU

1 stk fanduct 80->120mm

1 stk 120mm viftegrill

1 stk 120mm lyddemper (eventuellt)

1 stk 19dB Papst 120mm vifte

16 stk vifteskruer

verktøy, bl.a skrutrekkere, avbiter og/eller dremel eller lignende

1: Demontering

Skru dekselet av strømforsyningen og ta ut begge(om du har 2) viftene.

Ta ut all innmaten av PSU'n, metallsopn og strøm pleier å bli en interessant kombinasjon... :blink:

2: Viftemodding

Den ene vifta gir du til nabobikkja, for de bråker like mye begge 2... :cool:

Den andre skal vi bruke som "adapter" for å få montert fanducten, så her klipper/kapper du bort senter av vifta, etter de røde strekene på bildet. Deretter må du dele vifta for å kunne tre den inn i PSU, etter den gule streken.

vifte.JPG

Jeg måtte også fjerne noen avstivere i hjørnene av vifta for å få det til å passe. JA, jeg har brukt paint... :blush:

3: PSU modding

Nå er det en fordel å ha dremel eller vinkelsliper, alt jeg hadde var platesaks og tang. :no:

Noe av metallet rundt viftehullet må bort for å få plass til restene av vifta. Bildet taler for seg selv...

faninverter1.JPG

4: Montering

Her er rekkefølgen relativt viktig, for å kunne montere alt så enkelt som mulig...

Først må du montere restene av den gamle viften, ved å klemme sammen viften der du har delt den og dytte den motsatte enden av vifteramma halvveis inn i PSU først og vri resten inn. Når du nå slipper vifta, vil den få tilbake sin opprinnelige form, og du kan få skrudd i skruene. Her må man bruke en liten flatskrutrekker for en vanlig PH2 stjernetrekker er for tykk til å gå gjennom skruehullene. Det kan også være en fordel at det har vært skruer der fra før, for da er det lettere å skru med den lille trekkeren.

skrutrekker1.JPG

Deretter er rekkefølgen som følger:

a) montere innmaten i PSU

b) montere PSU i kabinett

c) montere 120mm vifta til fanducten med lyddemperen mellom

d) montere fanduct og vifte til PSU

e) montere viftegrill

5: Hmm, var det alt? Tydeligvis...

Nå sitter du antageligvis med en PSU som ligner dette:

q-tec_silent1.JPG

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg betalte et par hundringser for det på en lokal butikk som skulle nedlegges

denne modden senket også temperaturen i kabbinettet, så jeg fjernet de 2 viftene i døra på q-tec-kabbiset. gikk fra 4x bråkete 80mm vifter til 1x 120mm papst, og CPU temp gikk ned et par grader idle.

Endret av Cilleron
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Stille Q-tec PSU? bruk noe annet. DA blir Q-tec stillegående...

haha, helt eni. Bruk heller spenna på en ny psu en en paps vifte pluss mye dill dall når q-tecen er drit uansett hvor stille den er!

Q-Tecen kan jo først og fremst være til øving osv. Hadde vært litt owned hvis du hadde herpa en ny MIST 500W PSU for 800,- vel? :p

Nice mod :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...