Gå til innhold

Formel i Excel; Sett X hvis tid innenfor gitt tpnk

Anbefalte innlegg

Vanskelig å skrive Tittel på emnet mitt, uten å bare skrive "hjelp meg", ..

Håper jeg også fant rett kategori.. Usikker på om den skulle gå under generell programmering, eller bare under "programvare" ..

Skal lage en liten timeliste i Excel, og jeg er litt på vei.

Hovedtanken er at vi ansatte skal skrive fra/til hvilket klokkeslett vi jobber, så skal det poppe opp en X i en celle hvis X'n er innenfor tidsrammen. Det er én celle for hver time i døgnet. Så hvis jeg skriver at jeg jobber fra 15:00 til 23:00 så skal det poppe opp en X i cellene som representerer hver av de 8 timene. Og det skal ikke blir X i de andre timene. Dette har jeg klart. Problemet, -altså det jeg ikke har klart ( :p ) er å bruke TIDS-formatet; 15:00 til 23:00! Jeg har klart det når jeg bruker 15 til 23, altså tallverdier..

Her er formelen som fungerer (15 til 23)

=IF(D9<E9;(IF((D9<=8)*AND(E9>8);"X";""));IF((D9>E9);(IF((D9<=8);"X";""));""))

Den sjekker da cellene D9 og E9 som er TID INN og TID UT. Tallet 8 i formelen betyr at den sjekker "timen 8".

Denne formelen fungerer ikke (15:00 til 23:00)

=IF(TIME(D9;D9;D9)<TIME(E9;E9;E9);(IF((TIME(D9;D9;D9)<=TIME(G5;G5;G5)*AND(TIME(E9;E9;E9)>TIME(G5;G5;G5);"X";""));IF((TIME(D9;D9;D9)>TIME(E9;E9;E9));(IF((TIME(D9;D9;D9))<=TIME(G5;G5;G5);"X";""));""))))

Her har jeg satt Tallverdi i cellene D9 og E9 og 07:00 i G5-cellen.

Resultatet jeg får er "FALSE".

Håper noen kan hjelpe meg!?

Spør hvis dere lurer på noe mer! :)

EDIT: Kan selvfølgelig bare gi meg en instruks når det gjelder TIME -behandling.

=IF(B9<C9;"riktig";"feil")

Hva skal jeg gjøre når det står 15:00 i B9 og 23:00 i C9.. Hvordan leser den av tidspunkter?!

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg gjorde det litt vanskeligere enn det var/er jeg.. :blush:

Fikk det til.. :p

Men, er det mulig at det står noe i ei celle, men vises noe annet!?

At tallet 8 vises i ei celle, men at verdien er "08:00:00" .. ? eller 08:00, f.eks..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...