Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige


Anbefalte innlegg

Håper dere som deler millioner på millioner med GBer roer dere 2hakk ned mens dette pågår ;) (Selv deler jeg ingenting..)

ikke noe gøy om de kommer på døren. HVIS du da ikke blir ned kjørt av en fyllekjører.

Roer seg ned, slik at skremselstaktikkene fungerer, og de kjører enda hardere på med det? Vet ikke helt om det ville vært min anbefaling. Nesten så jeg av prinsipp har lyst til å løpe til nærmeste dc-hub.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva om noen laster ned litt av en TV-serie via BT... Er det noe galt??

Jeg kunne godt tenke meg og laste ned en serie, da jeg bare får inn NRK1 her jeg bor :(

 

Men nå ble jeg litt usikker.... Tror nesten jeg dropper det hele :(

Pr. i dag er det fullt lovlig å laste ned en film eller musikk (deriblant tv-serier) til privat bruk. Det er det øyeblikket du gjør det tilgjengelig for andre at det blir ulovlig. Når den nye loven trer i kraft vil også nedlasting av film og musikk bli ulovlig, så du bør forte deg mens du har sjansen :)

 

Nedlasting av programvare har alltid vært ulovlig.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned musikk, filmer og programvare i massevis. Musikken jeg liker kjøper jeg, og det siste året har jeg kjøpt mellom 20-40 CD'er en plass... det samme gjelder filmer, og jeg har ihvertfall kjøpt 50 DVD'er det siste året. Programvaren er dessverre ALT for dyr til at jeg kan kjøpe det jeg bruker, men hadde f.eks Adobe Photoshop blitt solgt til en _for meg_ fornuftig pris (jeg bruker det tross alt bare til å leke meg) hadde jeg kjøpt det og. Jeg har bare ikke råd til å betale 9000 for et leketøy jeg egentlig ikke trenger.

 

Jeg ser ikke på meg selv som en forbryter, selv om jeg faktisk er klar over at jeg bryter lover her og der. Jeg betaler for ting jeg mener er verdt å eie, og "låner" det andre.

 

- "Ja, denne CD'en er fin...jeg kjøpte den i forgårs...jeg kan godt brenne den til deg?"

- "Nei, jeg brenner ikke CD'er, det strider mot min oppfatning av rett og galt"

 

:p

 

Aldri fått det svaret! Jeg er kanskje en av dem med mest moral når det gjelder slikt! Foreldre, tanter, søskenbarn, søsken, venner...INGEN mener det er galt å brenne en CD... å kriminalisere det ødelegger folks rettsoppfatning...

Lenke til kommentar

Jeg deler 20gb med lovlige materiale på DC, men jeg laster ned endel serier osv. Er det enda blitt ulovlig i norge, eller det er bare lagt fram noe om at det SKULLE bli ulovlig?

 

Edit: Jeg laster ned endel fra BT, men jeg vet at jeg må share da?

Så jeg setter netlimiter på 1kbs, er det ulovlig fordet?

Eller er det lovlig.? :)

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Jeg deler 20gb med lovlige materiale på DC, men jeg laster ned endel serier osv. Er det enda blitt ulovlig i norge, eller det er bare lagt fram noe om at det SKULLE bli ulovlig?

 

Edit: Jeg laster ned endel fra BT, men jeg vet at jeg må share da?

Så jeg setter netlimiter på 1kbs, er det ulovlig fordet?

Eller er det lovlig.? :)

Det er enda lov for oss i Norge å laste ned kopibeskyttet musikk, film og tv-serier til vår egen datamaskin for privat bruk. Det er endog tillatt å kopiere musikk og film til slekt og nære venner. Det som ikke er tillatt, er å gjøre slikt kopibeskyttet materiale tilgjengelig for hvem som helst ved f.eks. å dele det på P2P programmer eller lignende (DC, BT og lignende). Det har ingenting å si hva slags limit du har satt på din utlinje da det fortsatt er tilgjengelig. Om du deler lovlig materiale kan du allikevel laste ned så mye musikk og filmer du vil inntil den nye loven trer i kraft. Den stopper altså for lovlig nedlasting av film og musikk.

 

Nå har ikke jeg noen inngående kunnskap om akkurat dette emnet, men dette er det jeg etterhvert har lært meg om fildeling og kopiering.

 

Men merk samtidig at all kopiering og nedlasting av programvare er forbudt.

Lenke til kommentar

Da går det i så fall mot de som deler ut flere hundre GB eler TB. De som deler ut så mye vet at det er ulovlig, så da får de takle konsekvensene av det de gjør.

 

Men nå tviler jeg vel litt på det rykte der. Dersom det faktisk har gått ut beskjed internt i Telenor om en aksjon, så er det kun folk som klarer å holde kjeft som får vite om det før det skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Jeg har ISDN jeg, neppe den store fildelern :p

 

Kjenner forresten 2 personer som har blitt kontaktet av ISP (Begge har tele2) og de fikk beskjed om at de hadde lasted ned ulovlig (En warnerbros film på han ene). Tele2 sperret nettet deres i noen dager, men ga ikke ut informasjon om de som hadde lastet ned.

Har Tele2 lov til å stenge nettet i noen dager på grunn av det når det ikke er ulovelig å laste ned filmer enda?

Eller deler han også?

Lenke til kommentar
Jeg har ISDN jeg, neppe den store fildelern :p

 

Kjenner forresten 2 personer som har blitt kontaktet av ISP (Begge har tele2) og de fikk beskjed om at de hadde lasted ned ulovlig (En warnerbros film på han ene). Tele2 sperret nettet deres i noen dager, men ga ikke ut informasjon om de som hadde lastet ned.

Det tror jeg bare er tull, ettersom det IKKE er ulovlig å laste ned filmer til eget bruk. Hvis dette er tilfelle, så har Tele 2 sperret nettet deres uten gyldig grunn. Datamaskinene skal også beslaglegges midlertidig som bevis i slike saker.

Lenke til kommentar
Jeg deler 20gb med lovlige materiale på DC, men jeg laster ned endel serier osv. Er det enda blitt ulovlig i norge, eller det er bare lagt fram noe om at det SKULLE bli ulovlig?

 

Edit: Jeg laster ned endel fra BT, men jeg vet at jeg må share da?

Så jeg setter netlimiter på 1kbs, er det ulovlig fordet?

Eller er det lovlig.? :)

(..) Det har ingenting å si hva slags limit du har satt på din utlinje da det fortsatt er tilgjengelig.(..)

Akkurat det der ser jeg på som en interessant problemstilling.

 

La oss si at Ola Nordmann har nedlastet en helt tilfeldig film, som han deler gjennom et eller annet fildelingsnettverk. I utgangspunktet gjør han noe ulovlig, da andre har muligheten til å nedlaste denne filmen i fra han. Ola derimot, har funnet en løsning på problemet, da han har en grense på utlinjen sin slik at det tar enorm lang tid å hente ned denne filmen fra Ola.

 

Som du sier så er filmen fortsatt tilgjengelig for alle andre som bruker dette fildelingsnettverket, men la oss tenke oss at det "norske antipiratbyrået" (om det finnes noe slikt) har satt sine øyne mot Ola.

Ola deler filmen, men hastigheten han gir til andre er så lav at de aldri får tak i den. De vet da heller ikke om filmen virkelig er det den gir seg ut som, eller om det er såkalt fake-sharing som er på gang. Om dette byrået skulle sende ut en anmeldelse for beslag av Olas utstyr, så måtte de vel ha bevis på dette? Når de aldri får ned filmen, så kan de aldri være sikker på om det virkelig er en film, eller om det er noe helt annet. De har da mao ikke annet enn mistanke, og er det virkelig nok?

 

Når er det riktignok i dag andre måter å finne ut om filmen er det den gir seg ut som, men hvis man nå så bort i fra dette..

 

For å så snakke om noe annet så ser jeg på denne heksejakten mot et helt folk som idiotisk, og et prosjekt som aldri kommer til å hjelpe. Når man vet om et gratis alternativ der ute så hjelper det ikke det fnugg med slike arrestasjoner. Det skremmer, men før eller siden begynner man på'an igjen.

 

På mange måter kan man egentlig sammenligne fildeling med narkotikakindustrien (rimelig sær sammenligning, men bær med meg et sekund).

Alle vet at det ikke nytter å gå etter den som er misbruker av et narkotikum, da dette ikke stopper "bransjen". Produsentene av narkotikumet finner seg bare nye kunder. Altså, for å stoppe problemet må man stoppe tilgangen, ikke de som er blitt avhengig av stoffet, da de på sett og vis ikke kan klandres.

 

Nå er riktignok ikke piratbransjen helt slik, men det er likheter. Folk fristes av det som er gratis, det er det ingen tvil om, men piratkopiering er en bevist handling, så man kan uten tvil klandres. Likevel blir det helt feil (som mange før meg har nevnt) å kriminalisere et helt folk.

Skal piratkopieringen noen gang slutte så er det "produsentene", dvs i dette tilfellet de store gutta som i første rekke får tak i kopiene som må stoppes.

Å gå etter de som tilbyr programmene blir også feil da disse kan brukes til mer enn bare ulovlig distribusjon (selvom vi godt vet hva de brukes mest til)

 

Og sist men ikke minst må ideen om internetdistribusjon utvikles til det fulle. At dette ikke skjer i stor skala allerede er bare fordi det er mer penger å hente med vanlig salg over disken, hvor du får en cd/dvd og et "pent" omslag.

I bunn og grunn er det bare en kur, og det er prisredusering, noe som jeg vedder på at alle vet. Men noen vil ha både i pose og sekk...

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
hehe...

men altså om jeg laster ned Pimp my ride serien (:lol:) via bittorrent, så bryter jeg ingen lov?

Så vidt meg bekjent er det umulig å la være å dele nedlastningene med BT.

 

Det vil si at dersom du bruker BT til å laste ned (og dermed opp) gjør du noe ulovlig.

 

Så dersom du vil være lovlydig må du finne deg et annet program som hindrer opplastning fullstendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
hehe...

men altså om jeg laster ned Pimp my ride serien (:lol:) via bittorrent, så bryter jeg ingen lov?

Så vidt meg bekjent er det umulig å la være å dele nedlastningene med BT.

 

Det vil si at dersom du bruker BT til å laste ned (og dermed opp) gjør du noe ulovlig.

 

Så dersom du vil være lovlydig må du finne deg et annet program som hindrer opplastning fullstendig.

Går det ann å hindre det fullstendig og likevel laste ned?

Trenger ikke programmet/siden du laster ned fra å vite hva som mangler å laste ned og diverse andre ting?

Lenke til kommentar
Så vidt meg bekjent er det umulig å la være å dele nedlastningene med BT.

 

Nei, det er det ikke.

 

Forøvrig begynner "piratene" nå å slå tilbake. Jeg vet om flere nettsteder og grupper av individer som har begynt å legge ut "lokkemat". De genererer en fil på enten 700 MB eller 4 GB med tilfeldige data, og gir den filnavn etter nye og kommende filmer. Dette gjøres så tilgjengelig på ulike måter.

 

I USA har MPAA begynt å sende ut advarsler automatisk, ved at de har et program som søker etter visse ord. Det viser seg at disse programmene ofte tar feil, og at filene egentlig ikke har noe som helst med filmer å gjøre.

 

Uansett, jo flere som begynner å legge ut "honeypots", desto mer tid vil industrien og eventuelt politiet kaste bort på blindspor. Disse personene krypterer og skjuler selvsagt alt ulovlig materiale de har på PCen sin, slik at dersom utstyret skulle bli beslaglagt som resultat av lokkematen, så finner ikke myndighetene noe.

 

Kombinert med krypterte fildelingsnettverk, vil industrien og politiet til slutt løpe rundt og slå ned på smågutter som kanskje deler et par filmer, og de virkelig store vil lure seg unna, eller i beste fall, kaste bort politiets tid dersom de skulle prøve seg.

 

Kanskje burde industrien faktisk laste ned og sjekke at det de har funnet er det de tror det er? Hvis de bare anmelder folk på grunnlag av filnavn, så er det slikt som kan anses for å være mafiavirksomhet, og noen burde saksøke dem for det.

 

Hvis de faktisk laster det ned og sjekker, så er de også med på å distribuere det, og dermed har de faktisk gjort filmen tilgjengelig for folk selv.

 

De kan kanskje prøve seg på mafiametoder for å skremme folk, men de vil ikke vinne i lengden. Fildelere er som virus. De tilpasser seg etter hvert som omgivelsene forandrer seg.

 

Beklager til underholdningsindustrien, men dere har tapt slaget for lengst. Dere vil aldri finne noen kur, og jo mer penger dere kaster bort på å ta folk, desto raskere går dere mot undergangen.

 

Gjesp.

Endret av hkm
Lenke til kommentar
Skal piratkopieringen noen gang slutte så er det "produsentene", dvs i dette tilfellet de store gutta som i første rekke får tak i kopiene som må stoppes.

Å gå etter de som tilbyr programmene blir også feil da disse kan brukes til mer enn bare ulovlig distribusjon (selvom vi godt vet hva de brukes mest til)

At bransjen nå faktisk ønsker å forsøke å ta selve "brukerne" etter å ha mislyktes med bakmennene/roten i løpet av mange år er vel nærmest å innrømme et dundrende nederlag. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...